Olycklig hingst (Valack)

cowgirl81

Trådstartare
Har en kompis som har en valack, Var hingst tills för nån vecka sen. Han är 3 år.

Hon brukar ringa till mig och beklaga sig över hans beteende och att han inte går att hantera.
Har försökt få henne och förstå att han behöver jobba/springa av sig, Mer tid i hagen där det går att springa (gör inte det i hans hage idag utan att han halkar på berg eller snubblar på höga rötter. Hans hage är också väldigt liten.

Kan också tilläggas att hon har ston så hennes hästar turas om att gå ute så de får väldigt mycket boxtid, stona går hantera, men de verkar inte lyckliga. Nu har ena stoet fått föl i somras och fölungen börjar också visa rastlöshet eller vad en ska säga. Fölet är också hingst och hingsten (valacken) ovan är far till fölet. Hon bedriver avel på denna ras.

Hur ska jag få fram till henne att han behöver springa av sig, samt jobba för jag tror det är där problemet ligger. Hon vågar inte ens leda ut/in han från hagen.
Han är också väldigt stark i physket (stavfel) och vet vad han vill.
Hade jag haft möjlighet hade jag gärna tagit emot han för och visa henne att han kan vara trevlig.

vet inte vad ja vill med tråden, men nån kanske har nått tips. Hon är också äldre än mig, så vet inte hur mycket hon lyssnar på mig heller.
 
Sv: Olycklig hingst (Valack)

Det är väl egentligen inte mycket du kan göra än och säga som du skrivit..

Men man tycker ju att en vuxen människa borde förstå att en häst med mycket skalle och energi behöver få jobba!
 
Sv: Olycklig hingst (Valack)

Varför har hon inte alla hästarna ute "hela tiden"? Det är ju bara att ha ordentligt staket och rejält med el?

Vi har hela sommaren haft en 2,5 årig hingst i hage brevid ungstona och avelsmärren med föl utan problem.
 
Sv: Olycklig hingst (Valack)

Ja de undrar jag med. Hon har ju flera hagar, För innerst är han en jättefin häst som skulle kunna gå långt inom vilken ridgren som helst, Ja kanske inte hoppning då, eftersom han är lite för klumpig för det. Men han skulle passa inom western, akademiskt, dressyr eller körning.
 
Sv: Olycklig hingst (Valack)

Det finns bevisat att unghingstar & valacker blir lättare att hantera om de går i en flock med kompisar i egen ålder.
Får unghästen inte gå i flock under uppväxten så får de ett outvecklat "avväpnande beteende" . -kan referera till margareta rundgren

Det bästa för honom och fölet skulle väl vara om de fick gå tillsammans med andra i en stor hage. Har hon inte möjlighet att skicka dem till unghäst flock eller inte har möjlighet att ta inackorderingar så kanske hon kan låta dem två gå tillsammans? men antar att fölet är för ungt? men sen när fölet är avvant i vår kan de två gå tillsammans och kanske bygga ett litet vindskydd så de kan vara ute dygnet runt?

Unghästar behöver röra mycket på sig =leka osv. det är bra för skelett, senor, ligament, muskler osv.
Jag tror inte att han behöver jobba och tränas. Utan det som fattas hos honom är en lekkamrat, en annan häst. -det kan ingen människa ersätta.

Du kan egentligen inte göra så mycket mer än att ge henne tips och råd om hur hon kan lösa problemet. Men tråkigt om hon inte skulle lyssna och köra sitt "race" som tydligen inte fungerar..
 
Sv: Olycklig hingst (Valack)

Ja de undrar jag med. Hon har ju flera hagar, För innerst är han en jättefin häst som skulle kunna gå långt inom vilken ridgren som helst, Ja kanske inte hoppning då, eftersom han är lite för klumpig för det. Men han skulle passa inom western, akademiskt, dressyr eller körning.

Ge dig inte utan upprepa tills "droppen urholkar stenen" att han behöver en bättre hage!
 
Sv: Olycklig hingst (Valack)

Ja jag hade mer än gärna erbjudit henne att han kan gå här på lösdrift med jämnårig lekkamrat. har lagt upp lite fint hur man gör med tex islandshästar. Att de får gå i flock i 1-3 år. Hon hanterar dom dagligen från första stund. och tror det är därför de är så buffliga,ingen respekt. Men det går inte in. Hon tror att jag inte klarar av han.
och att ingen kan klara av han. Men går han i hagen dygnet runt här. så enda kontakt han får då är ju när jag visiterar. Sen får han vara häst leka av sig rejsa och allt sånt. ge han 1 år och växa mentalt.
 
Sv: Olycklig hingst (Valack)

Är det konstigt att det finns "knäppa" hästar när man hör sånt här? Jag tycker det är bra att du säger vad du tycker, för det gör du väl?
 
Sv: Olycklig hingst (Valack)

Ja jag hade mer än gärna erbjudit henne att han kan gå här på lösdrift med jämnårig lekkamrat. har lagt upp lite fint hur man gör med tex islandshästar. Att de får gå i flock i 1-3 år. Hon hanterar dom dagligen från första stund. och tror det är därför de är så buffliga,ingen respekt. Men det går inte in. Hon tror att jag inte klarar av han.
och att ingen kan klara av han. Men går han i hagen dygnet runt här. så enda kontakt han får då är ju när jag visiterar. Sen får han vara häst leka av sig rejsa och allt sånt. ge han 1 år och växa mentalt.

Trevligt med så hjälpsamma människor som dig! :)
tråkigt att hon är så trångsynt och inte förstår bättre.. eller tar emot hjälp. Finns nog tyvärr inte så mycket mer du kan göra. Nästa gång hon ringer och beklagar sig kan du ju fråga varför hon inte provar något utav dina förslag? -det finns ju inget hon kan förlora på det..
 
Sv: Olycklig hingst (Valack)

Tyvärr finns det människor som aldrig lär sig förrän det händer något och då kan man stå där och säga "vad var det jag sa.."
 
Sv: Olycklig hingst (Valack)

Är svårt att få vissa att tänka utanför sin box tyvärr men hoppas du lyckas!


Har tyvärr sett de med att de får gå ensamma allt för mkt när jag jobbade med travare som kom för inkörning eller uppträning. De var mer regel än undantag om jag ska vara ärlig fruktansvärda.

Sen är de inte så lätta att släppa in i en flock för de har ingen aning om hur de funkar. Brukar bli en tufft uppvaknande men snacka om skillnad på hästarna efter ett par-tre månader

En människa kan aldrig göra samma sak som en välfungerande flock hur mkt man än försöker.

Jag är väll mer för hantering än vad jag märkt många med islandshästar är (snacka om kulturkrock att komma från travet och sen skulle man knappt peta på hästen tills den skulle ridas in). Fast jämför man med många som förespråkar hantering så är jag nog mitt emellan för mig är hantering att man ska kunna fånga hästen själv, lyfta hovar, gå i grimma och sånt dvs allmänt hyffs
 
Sv: Olycklig hingst (Valack)

Tack för alla goda svar :)

Vi kommer snart flytta till större, med bättre boxar och även möjlighet till 2 lösdrifter. Så har sagt at tjag tar gärna emot då. Och nu när han är valack blir de lite lättare. För då kommer han få gå ihop med min valack, stona får gå för sig själva i egen hage.
 
Sv: Olycklig hingst (Valack)

Ja det verkar ha gått in i huvudet på henne, Att hon kan inte fortsätta ha det så här. Sa att jag gärna tar emot fölet också (när han är avvand) eller att hon ser till så han får gå i hingstflock en stund.
 
Sv: Olycklig hingst (Valack)

Härligt med människor som kommer till insikt och ändrar på sig.
 
Sv: Olycklig hingst (Valack)

Ja det har bara tagit lite mer än 2 år och svett och tårar. Uppdaterar om hur de går.
 
Sv: Olycklig hingst (Valack)

Imorrn eller på torsdag ska jag iväg och jobba med han. Funkar han och jobba med. SÅ har jag ett projekt i 2 månader, eventuellt längre.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 378
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 606
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp