juvelen
Trådstartare
Var och körde avelsmärren för motions skull i Fredags. Hon lullade på så lugnt och fint. Sedan vänder jag vid hundklubben och möter en fyrhjuling som kör normal fart, jag håller åt höger likaså fyrhjulingen. Kortar tömmarna för säkerhets skull men vi har mött 4-hjulingar förut utan problem. När den passerar så blir hon rädd och tvärspringer en kort bit (som dom kan göra) och när jag ska ta upp henne så börjar hästen att tokslå
, jag tappar styrningen och vi hamnar i diket. Sedan välter vagnen och jag ramlar av och fastnar med tömmen runt foten men får loss den direkt. Hästen fortsätter slå och får sedan ena skalmen mellan bakbenen och den andra på ryggen och hon skenar iväg med vagnen på högkant.
Ringer en bekant som bor på vägen hem och säger att hästen är på väg hem med vagnen så dom kastar sig i bilen+cykel. Dom hittar henne då hon skenat ca 1½ km i ett dike liggandes på rygg där hon gått omkull, alldeles stilla åt fel håll (var vänd bortåt) så antingen har hon gjort en frivolt eller så har hon försökt vända. Dom fick inte bort vagnen så dom tog loss den trasiga selen med vagn och allt och vältrade henne på rätt köl igen. Hon var lugn och fin hela tiden och greps inte av panik, hon var väl chockad stackarn. Sedan tömkörde G henne hem medans A hämtade upp mig på rakbanan.
Hästen klarade sig mkt bra (änglavakt) bara några skrapsår och lite svullen i bakbenen+väldigt trött. Även jag klarade mig undan med lite skrap och blåmärken.
Vagnen däremot är bara skräp.
Så nu är det bara att hoppas att fölet är kvar.
Ringer en bekant som bor på vägen hem och säger att hästen är på väg hem med vagnen så dom kastar sig i bilen+cykel. Dom hittar henne då hon skenat ca 1½ km i ett dike liggandes på rygg där hon gått omkull, alldeles stilla åt fel håll (var vänd bortåt) så antingen har hon gjort en frivolt eller så har hon försökt vända. Dom fick inte bort vagnen så dom tog loss den trasiga selen med vagn och allt och vältrade henne på rätt köl igen. Hon var lugn och fin hela tiden och greps inte av panik, hon var väl chockad stackarn. Sedan tömkörde G henne hem medans A hämtade upp mig på rakbanan.
Hästen klarade sig mkt bra (änglavakt) bara några skrapsår och lite svullen i bakbenen+väldigt trött. Även jag klarade mig undan med lite skrap och blåmärken.
Vagnen däremot är bara skräp.
Så nu är det bara att hoppas att fölet är kvar.