Nej, fast som i alla andra grenar är man motvillig till att prova nya koncept som visat sig fungera utmärkt för ridhästar. Tävlingsvillkoren är också något som man skulle kunna påverka för hästarnas skull, på ett rappare och mer radikalt sätt än det arbete som pågår. Men travet idag är mycket bättre än det trav jag växte upp med, har jag fått som uppfattning.
Men uppfödar/träningsmålen är lite olika ställda. Inom travet, liksom i en del andra discipliner, vill man få fram absolut spets och ju tidigare man knäcker icke-hållbara individer, desto billigare blir det. Mina (ridhäst) mål är att lyckas hålla ett så högt genomsnitt som möjligt och hållbarhet på samtliga hästar, spetsen är ganska ointressant eftersom mina hästar inte tjänar pengar på tävling. Ett liknande resonemang inom travsporten riskerar förmodligen att bli en stor förlustaffär, eftersom hästar som jämt springer in på en 4:e plats inte riktigt går ihop sig.... Likväl tycker jag att det förstnämnda är en cynisk hållning som bör ifrågasättas.
Jag hoppas du förstår mitt resonemang. Jag har ännu inte sett en ettåring som är mogen för att ställas några högre krav på - å andra sidan är min erfarenhet av travare begränsad.
Men nu har vi runnit OT.