Olycka på Jägersro

(Travronden)
Olycka_1_2.jpg
Patrik Sjöberg och Jenny J Karlsson har förts till sjukhus efter en olycka i tisdagskvällens sjunde lopp på Jägersro.

Läs mer...

Sv: Olycka på Jägersro

Hemskt. Undrar hur det gick för de bakomvarande hästarna.

Hur kan hästar bara dö på det sättet i löp?

Nu är inte jag på något vis någon expert på varken hästars eller människors åkommor, men om det rör sig om ett brustet blodkärl (vilket det väl ofta gör i sådana här fall): Är inte det något som ofta är medfött hos såväl djur som människor? Eller är jag helt ute och snurrar?

Edit: Och nu menade jag ju självklart inte att det brustna blodkärlet skulle vara medfött, utan den förhöjda risken för att det ska smälla... äh, jag borde inte försöka uttrycka mig i skrift när jag är trött.

Senast ändrad:

Oftast är det stora kropps puls ådern som brister på ena hästar när dom tar i och kan ev bero på att dom har virus i kroppen., Vi hade en galopphäst som dog pang bom bara direkt efter löpet och den obduserade vi.
Vi hade även en häst som dog så i hagen. Detta var många år i mellan och vi har haft massor med hästar i träning.Så det är ingen vanlig grej på hästar. De är viktigt att man tar pulsen på hästarna efter jobben och tar tempen varje morgon så är det lättare att upptäcke men de är inte 100. Båda hästar obduserades.

Senast ändrad:

Både häst, människa och andra djur kan ha ett sådant medfött fel.
Oftast brukar det vara ett blodkärl (som faktist är fel på redan från början) som brister när ansträngningen blir tillräcklig.
Hästen kanske klarat sig genom alla dessa år, men just i det här loppet tog i lite extra och då brast det..

Vet du om det är möjligt att det även är ärftligt?

Kom nu när jag tänker efter på att jag vet två hästar ur samma modersstam - kusiner måste det bli - som båda dog av brustet blodkärl, den ena redan vid två års ålder medan den andra hann bli 15.
Det kan ju förstås vara en slump också.

Travhästarna är oftast sönder strässade. Dom åker över hela sverige, europa för att tävla, dom tränas mycket, mycket hårt varje dag. Får knappt någon vila i hage el i box. Tacka fan för att detta händer. Ridhästarna är dom som överlever längst.

Men en stackars travare som ska springa in pengar åt husse måste jobba 100 gånger mer, än va en ridhäst gör.

Dör hästar nästan varje vecka på en travbana, nu borde man kanske sätta ett stopp, eller ta o ändra om alla träningsplaner.

Lider med hästarna nå kopiöst. Har själv jobbat mkt inom travsporten. Det är mycket grymma händelser och träningar osv.

Fy sjutton !!!! :mad: :cry:

Alltså... jag kan inte låta bli att svara på ditt inlägg även om jag känner att jag inte borde.

Jag har lite erfarenhet av travsporten (stått i mindre stall med flera amatörtränare och även haft nära till en stor travbana och vistats på stall- och tävlingsområdet där hyfsat regelbundet). Jag kan säga att jag har sett en del saker inom travsporten som jag inte gillar. Det handlar om till exempel sidostänger och blister, för att dra något exempel.

Men att säga att travhästar lider och tränas hårt och aldrig vilar är en väl grov generalisering, ungefär lika mycket som att alla ridhästar har det bra.

Hur många ridhästar har du sett varit utsatta för en hårt inspänd graman, inspänningstyglar, och sågande händer, longering varv på varv på varv, felaktiga foderstater och småfeta hästar? Ryttare som inte för sitt liv kan få hästen i form och inte har någon egentlig kunskap om vad det innebär? Och visst blistras ridhästar också!

Ridhästar tränas också hårt! Hoppning sliter otroligt mycket på en häst, särskilt när vi pratar om elitnivå. Givetvis gör travet det också. Vi sliter på våra hästar när vi nyttjar dem på de onaturliga sätt vi faktiskt gör, oavsett gren.

Travsporten ÄR extrem, precis som galoppen! Det handlar om otroliga hastigheter dessa hästarna kommer upp i, men man måste också ha i åtanke att hästarna är framavlade för vad de nyttjas för. Precis som hopphästarna. Och westernhästarna. Och alla andra hästar.

Och ingen löphäst springer springer så fort som löphästar gör, om den inte tycker att det är roligt!

Och för att återgå till trådens ursprungliga ämne:

Det hade absolut varit intressant att se statistik på detta! Någon som vet om det finns att få tag på?

En fråga också; Är det vanligare att travhästar föds med lösa benbitar än ridhästar? Eller det har ingenting med rastillhörighet att göra (kan ingenting om avel..).

Senast ändrad:

jag skulle viljja vetta vart du fått dina erfarenheter ifrån, för vi verkar ha totalt olika.
jag jobbar i travstall, och käner inte igen nåt i vad du skriver.
Vi åker inte runt i europa med dem, inte långt ens i sverige. Längsta resan de åker är 30 mil.
Sönderstressade är de inte hos oss(beror givetvis på individ och plats, en del vill ha dem såna andra inte)

de tränas tre dagar i veckan, resterande tid i hage. Hur ofta rids en tävlande ridhäst?
jag är ridtjej från grunden och jag kan säga att jag sett hemskare saker inom ridsporten än inom ravet.

Ommin häst skulle prompt avlida skulle jag hellre vilja att det hände under tävling när den gör det den älskar och det går FORT,ang så är sen borta. Jämfört med att den skulle gå kull på ett fälttävlanshinder och bryta benet och tvingas ligga där en timme innan den hunnit avlivas.
det är konstigt hr alla som klankar ner på travsporten "har erfarenhet av travet"......

nej det är inte vanligare, men eftersom man friröntgar större delen av alla åringar så hittar man felen oftare på dem.
Efersom det är dyrt att avla på travhingstar tittar man på alla för och nackldelar på hingstarna, och då sållas oftast de med benbtar bort, så det avlas mindre på dem = mindre ärftlighet.

Travhästarna är oftast sönder strässade. Dom åker över hela sverige, europa för att tävla, dom tränas mycket, mycket hårt varje dag. Får knappt någon vila i hage el i box. Tacka fan för att detta händer. Ridhästarna är dom som överlever längst.

Men en stackars travare som ska springa in pengar åt husse måste jobba 100 gånger mer, än va en ridhäst gör.

Dör hästar nästan varje vecka på en travbana, nu borde man kanske sätta ett stopp, eller ta o ändra om alla träningsplaner.

Lider med hästarna nå kopiöst. Har själv jobbat mkt inom travsporten. Det är mycket grymma händelser och träningar osv.

Fy sjutton !!!! :mad: :cry:

Ursäkta :eek::confused:

Av mina erfarenheter så tycker jag ridhästarna oftare är skadade än travhästarna som får gå ute i hage , . Travarna är inte sönderstressade :S
Varje vecka ? :confused:
Vart har du jobbat. En travhäst gås igenom nästan efter varje lopp för att man ska veta hur hälsotillståndet är.

Miljon hopphästarna i sverige dem får gå i en miniliten sjukhage om dagen och miljontravarna får gå ute flera timmar . så jag tkr då travarna har det mkt bättre.

Jag håller på travarnas sida mer än på ridhästarna.

Wow, du har jobbat i ett travstall med sönderstressade hästar som tränars mycket mycket hårt varje dag, dygnet runt o aldrig får vila o dessa påstår du tävlar och internationellt dessutom???
Tillåt mig tvivla... :rofl::rofl::rofl:

Alltså... jag kan inte låta bli att svara på ditt inlägg även om jag känner att jag inte borde.

Jag har lite erfarenhet av travsporten (stått i mindre stall med flera amatörtränare och även haft nära till en stor travbana och vistats på stall- och tävlingsområdet där hyfsat regelbundet). Jag kan säga att jag har sett en del saker inom travsporten som jag inte gillar. Det handlar om till exempel sidostänger och blister, för att dra något exempel.

Men att säga att travhästar lider och tränas hårt och aldrig vilar är en väl grov generalisering, ungefär lika mycket som att alla ridhästar har det bra.

Hur många ridhästar har du sett varit utsatta för en hårt inspänd graman, inspänningstyglar, och sågande händer, longering varv på varv på varv, felaktiga foderstater och småfeta hästar? Ryttare som inte för sitt liv kan få hästen i form och inte har någon egentlig kunskap om vad det innebär? Och visst blistras ridhästar också!

Ridhästar tränas också hårt! Hoppning sliter otroligt mycket på en häst, särskilt när vi pratar om elitnivå. Givetvis gör travet det också. Vi sliter på våra hästar när vi nyttjar dem på de onaturliga sätt vi faktiskt gör, oavsett gren.

Travsporten ÄR extrem, precis som galoppen! Det handlar om otroliga hastigheter dessa hästarna kommer upp i, men man måste också ha i åtanke att hästarna är framavlade för vad de nyttjas för. Precis som hopphästarna. Och westernhästarna. Och alla andra hästar.

Och ingen löphäst springer springer så fort som löphästar gör, om den inte tycker att det är roligt!

Och för att återgå till trådens ursprungliga ämne:

Det hade absolut varit intressant att se statistik på detta! Någon som vet om det finns att få tag på?

En fråga också; Är det vanligare att travhästar föds med lösa benbitar än ridhästar? Eller det har ingenting med rastillhörighet att göra (kan ingenting om avel..).

Förvisso tränas hästar inom alla disipliner med ojyssta medel, men jag har inte upplevt att vare sig hopp/ dressyrhästar störtar döda till marken.
Inte heller inom fältävlan men där störtar de och dör pga av olyckor vid hindren, som inte heller känns ok.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Flera barn har varit inblandade i en olycka med häst och vagn på en campingplats utanför Uddevalla under långfredagen. Två skadade...
Svar
9
· Visningar
1 605
Senast: ptr
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Flera barn ska ha varit inblandade i en olycka med häst och vagn på en camping på långfredagen. Sju personer ska ha befinnit sig ombord...
Svar
0
· Visningar
496
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En personbil med en hästtransport har kört in i en bärgningsbil på E18 utanför Karlstad. En person, bärgaren ska ha skadats i samband...
Svar
2
· Visningar
458
Senast: Shaggy
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under Jägersros tävlingar på tisdagen inträffade det tragiska. Wind Turbine föll ihop efter att ha vunnit ett lopp och hästens liv gick...
Svar
0
· Visningar
501
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur