OLW, vad är det?

Sv: OLW, vad är det?

Tack!

Känns lite som ett "westernproblem", men det måste ju gälla vilka skäckar som helst?

Det är Frame Overo som är drabbade, alltså en speciell sorts skäck. En liten procent andra färger bär på anlaget.

Nej, det gäller inte alla skäckar, eftersom det finns olika anlag som ger skäckteckning. OLW hör samman med den typ av skäck som kallas "overo", som ger en lite "flikig" skäckteckning. Jag har bara sett den sortens skäck hos painthästar.

Det hos oss "vanliga" skäckanlaget kallas tobiano, och ger inte OLW.

Sedan är det, vad jag förstått, inte heller alla overos som bär på OLW-anlaget, utan bara vissa. Jag tror också att det är identifierat var nånstans anlaget sitter, och att det finns ett test man kan göra på sin avelshäst som talar om ifall den har OLW-anlag.

Det finns ett test man kan göra ja. En bekant tittade på en skäckhingst som var till salu med detta anlag. Eftersom den var homzogot borde den ju inte kunna orsaka ett "vitt föl" men det är visst ändå inte tillåtet att avla på sådana djur här i sverige.

skuggi skrev:
Det finns ett test man kan göra ja. En bekant tittade på en skäckhingst som var till salu med detta anlag. Eftersom den var homzogot borde den ju inte kunna orsaka ett "vitt föl" men det är visst ändå inte tillåtet att avla på sådana djur här i sverige.

Homozygot för vad??? Ett helt annat skäckanlag kanske?

Eftersom den levde och var skäck, inte vit, var den i alla fall INTE homozygot för OLW dvs med två lika anlag, utan möjligen heterozygot, med ett "skadat" och ett "friskt" anlag. Anlaget är identifierat och det är inte frame overoanlaget i sig som orsakar problemet, men de båda anlagen sitter nära tillsammans och ärvs alltså i de flesta fall tillsammans. Anlagsbärare som inte är skäckar finns, förmodligen både sådana som inte ens har skäckanlaget och sådana som genetiskt är skäckar men med så minimal teckning att de inte upplevs som sådana.

Vid parning av två anlagsbärare blir statistiskt sett 25% helt fria från anlaget , 50% anlagsbärare och 25% dör (eller förhoppningsvis avlivas) efter födseln. Vid parning mellan en anlagsbärare och en icke anlagsbärare blir 50 % vardera fria respektive anlagsbärare och inget föl dör, så det vore inte omöjligt att reglera aveln så att man kan använda anlagsbärare i avel men inte riskera ett enda OLW-föl. Med dagens pass-krav skulle mankanske kunna tycka att det inte skulle vara särskilt svårt att ställa krav på att en sådan hingst enbart får betäcka ston som testats och är fria och att alla fölen måste testas innan de får sina pass.

Jag kan inte låta bli att fundera på hur det kommer att fungera med de nya reglerna för att använda hingst i avel. Det finns väl risk för att man kommer att kräva både för få och för många gentest på skäckhingstar...

Den som vill läsa mer kan också försöka med varianten LWO (Lethal White Overo), som ger minst lika många svar!

Jag har precis lagt upp en tråd om OLW på Westernforumet! :)

Ah... sorry.. hingsten var ju homozygot för skäck förståss ;) Ibland är man lite otydlig.. :o

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
914
Senast: Sirap
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 786
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
436
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II