Öllöv gummiskor - någon som anv dom?

milly

Trådstartare
Eller några andra slags gummi/plast skor? Jag är väldigt nyfiken på olika alternativ till järnskor.... Boots ska utprovas men inte säkert att det fungerar på min bruks nordis med väldigt runda hovar. Så om jag måste slå på skor undrar jag vad som finns för alternativ som är näst bäst för att behålla barfota effekt...

Sv: Öllöv gummiskor - någon som anv dom?

Järnskor är det som är näst bäst efter barfota:angel: Kan åter komma med varför senare orkar inte förklara nu:grin:

Dels är friktionen rätt rejäl vilket kan ge en del påfrestningar på leder, dels är de tjocka och innebär alltså sämre markkontakt för strålen. Vet folk som provat kortare perioder och som varit nöjda då iallafall.

Okej, jo jag hittade lite Info om dom och nu
minns jag ju att jag läst om det förut (då jag hade min förra häst några år sen).

Men andra alternativ då? T ex Hippogrip?

Hippogrip har jag själv använt, med bra resultat. Det går inte att verka lika hårt som vid vanlig skoning och det gör att man får sko oftare så att inte hoven blir för lång. Hovslagare brukar inte vara förtjusta över att spika i dem första gångerna men man slipper rikta sko vilket ju kan vara en fördel. Friktion är det ju med dem med, men de är lite "plastigare" och suger inte fast. Dock gled de på min stora, rörliga häst (175 cm) när hon bromsade, de andra (kbl trav) märkte jag inte det alls på. OK slitstyrka, formade sig efter hoven.

Jag har också haft Hippogrip till min Nordsvensk. Funkade bra, men lite meckigt att få dit dem när hovslagaren är ovan vid dem. Får man dit dem bra så sitter de otroligt bra och formar sig väl efter hoven.

Jag tror annars att Cavallo Simple Hoof Boot kan funka. De finns upp till storlek 6, vilket jag trodde min häst behövde, men han fick på sig storlek 5 visade det sig.

Det låter intressant med Hippogrip - om jag inte lyckas få det att fungera med boots! Den hovisen som ska hjälpa mig med utprovningen av boots säljer bara Easyboot (olika modeller) och Boaboot så jag vet inte om hon är villig att hjälpa till med andra märken (som ju hon inte har erfarenhet av). Men lyckas vi inte få hennes boots att passa kan jag ju testa Cavallos själv... Försöka.

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 383
Hästvård Jag har en liten a-ponny som jag haft på foder sedan november. Hon har alltid gått barfota som jag förstått det, och det har fungerat...
Svar
17
· Visningar
2 084
Hästvård För att dra historien i väldigt korta drag: Augusti 2013: Symptom som kan inte galoppera och slö. Under hösten åker vi in och ut på...
2
Svar
29
· Visningar
3 766
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 407
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Retrievertråden