Ölkonsumtion i världen

fejko

Trådstartare
När man har semester kan man grotta ner sig i de mest underliga frågeställningar. Studerade en lista över ölkonsumtionen i världen och de tio länder där ölkonsumtionen var högst listades. Högst per capita var föga förvånande Tjeckien. Sedan bestod listan av europeiska länder typ Tyskland, Österrike, Irland men det fanns två afrikanska länder med på listan bland alla de europeiska. Namibia (som låg tvåa på listan!) och Seychellerna. Seychellerna är väl ett party-JETSET-ställe så det är kanske inte så konstigt, men Namibia som dessutom var tvåa!??

Nyfiken som man är går man in på Wikipedia och läser om Namibia. Förhållandevis välmående land men de har vattenbrist... Kan det vara så enkelt? De dricker öl i stället för vatten?
 
När man har semester kan man grotta ner sig i de mest underliga frågeställningar. Studerade en lista över ölkonsumtionen i världen och de tio länder där ölkonsumtionen var högst listades. Högst per capita var föga förvånande Tjeckien. Sedan bestod listan av europeiska länder typ Tyskland, Österrike, Irland men det fanns två afrikanska länder med på listan bland alla de europeiska. Namibia (som låg tvåa på listan!) och Seychellerna. Seychellerna är väl ett party-JETSET-ställe så det är kanske inte så konstigt, men Namibia som dessutom var tvåa!??

Nyfiken som man är går man in på Wikipedia och läser om Namibia. Förhållandevis välmående land men de har vattenbrist... Kan det vara så enkelt? De dricker öl i stället för vatten?

Namibia har varit tysk koloni en gång i tiden. Tydligen är öl något som de är väldigt stolta över att brygga med hög kvalitet och en del av deras identitet. Den här artikeln kan ge lite bakgrund.

https://theconversation.com/beer-po...istory-behind-namibian-brewing-success-155719
 
Vet inte om det är sant, men hörde för något år sedan att Muslimska Egypten är världens största ölproducent.... Vore roligt att veta (och smaka) deras öl märken.
 
Den absolut godaste öl jag druckit i mitt liv var en lokalt bryggd Stella i Egypten.

Men prova INTE nagot lokalt Egyptiskt vin. De flesta ar helt odrickbara 🤢 for 10 ar sedan fanns det ett fatal som man med knapp nod kundre pressa i sig om man inte hade tillgang till bra vin i vardagslag (typ bodde i Saudi Arabien eller sa).
 
Såg att jag länkade fel. Den listan jag såg som var från 2022 hade Namibia på andra platsen. Lite kul med Namibia tillsammans med alla centraleuropeiska öldrickarländer :)
 
Men prova INTE nagot lokalt Egyptiskt vin. De flesta ar helt odrickbara 🤢 for 10 ar sedan fanns det ett fatal som man med knapp nod kundre pressa i sig om man inte hade tillgang till bra vin i vardagslag (typ bodde i Saudi Arabien eller sa).
Det är betydligt bättre nu för tiden även om det finns några märken man definitivt ska akta sig för.

Vet inte om det är sant, men hörde för något år sedan att Muslimska Egypten är världens största ölproducent.... Vore roligt att veta (och smaka) deras öl märken.
De sorter jag smakat skulle lika gärna kunna vara europeiska. Ölproduktionen bygger på europeisk tradition. Den mest populära sorten är Stella (har inget att göra med Stella Artois) som är en lager liksom Sakara som bör vara tvåa på poppislistan. Veteölen Luxor är en annan inhemsk sort.

Traditionell, icke-europeisk påverkad alkohol är dadelvin. Ska tydligen även finnas dadelbrännvin, men det har jag aldrig provat.
 
Kan inte vara värre än kenyanskt papayavin

Eller cypriotiskt vin for 15-20 ar sedan ... Men dar fanns det vin fran Europa/Nord Amerika sa det gick ju bra att avsta fran det "hemma gjorda". I Egypten daremot fick man smyga in i en privatbostad for att kopa drickbart vin pa den tid det begav sig. Nagot man bara visste nar man bodde dar. :cautious: och turister fick halla sig till den odrickbara vatskan.:cool:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp