G

Gronda

Ni som ger era hästar olja, vilken typ ger ni? varför?
Är kallpressad olja det bästa? Rapsolja/majsolja?

Sv: Olja

Jag ger ingen olja nu, men när jag har gjort det har jag köpt Rapsolja i 5-litersdunkar på Willys. Jag har gett olja för att få i hästen mer energi utan att det kräver en attans massa extra tuggande. När man är ute efter energin så spelar det inte så stor roll vilken olja man ger av, så länge den håller livsmedelskvalité.

Ok, tack!

Det är visserligen energin jag är ute efter, men vad får man ut av att köpa andra sorter än vanlig matolja (rapsolja)?

Ger min ponny rapsolja.. Det för att jag fått det rekomenderat från flera håll. Ibland varvar jag med linfröolja. Men ger rent linfrö nu istället.

Du ska bara ge kallpressad olja gärna raps. Varmpressad i för stora mängder är cancer framkallande :(

Men vanlig matolja som man köper i affären är inte kallpressad? Så var får man tag på den?
Vad räknas som stora mängder?

mitt sto får 1dl olja per dag. vanlig billig matolja från hemköp, tror det är rapsolja. jag ger det för att det är bra för vitaminupptaget (om jag inte missminner mej är det A och D som är fettlösliga) och som hjälp att hålla hullet uppe då hon är ngt svårfödd och inte äter de mängder hö hon eg skulle behöva... har hört att det är bra för magen oxå, "smörjer tarmarna" och motverkar förstoppning. samt att det är bra för hud och päls...men eftersom jag inte har källor ska jag inte säja att det är sant ;)

Nja, nu tänker du nog fel. Den enda oljan som livsmedelsverket varnat för är pomaceolja, jungfruolja, som "drygats ut". Man har funnit oroväckande höga halter av polyaromatiska kolhydrater (PAH) som är cancerframkallande.

KL

Kallpressad är ju det bästa då den som finns i livsmedelbutikerna är behandlad och då har de ämnena som hästarna ska ha borta...jag köper min olja från aloyse och det är såkallad upploppsolja den innehåller också paprika och denna oljan ska också hjälpa hästen att få mera syre till musklerna, som ju säger sig självt vad det ger. Jag ger det och linfrögröt till min häst också fr hans vikt...

Jag läste att det viktigaste var att oljan var vegetabilisk och precis som någon skrev - av livsmedelskvalite´. Har gett mina hästar Kraffts olja men den var så sabla dyr så då gick jag över till majsolja från Willys, men sen slutade dom sälja den, så nu har jag hamnat på solorsolja och det känns som att det fungerar ganska bra.
Ger det till alla mina hästar, tävlande för energin, men även för mage och tarm, samt att dom blir blanka och fina i pälsen av det! :-)
Sen fick jag råd från SHV att gamla hästar gärna skall ha olja om dom har lite dåliga tänder och så...

Medryttarhästen äter linfröolja köpt i ridsportbutik (brun dunk, kommer inte på märket). Vi ger det för magens skull, men jag tycker hästen blivit mkt finare i pälsen också :)

KL

Kallpressad är ju det bästa då den som finns i livsmedelbutikerna är behandlad och då har de ämnena som hästarna ska ha borta...jag köper min olja från aloyse och det är såkallad upploppsolja den innehåller också paprika och denna oljan ska också hjälpa hästen att få mera syre till musklerna, som ju säger sig självt vad det ger. Jag ger det och linfrögröt till min häst också fr hans vikt...

Vilka ämnen är det som försvinner? Energin? För det är iaf för den som jag (och de flesta med mig) har fodrat/fodrar med olja... Jag köpte också billigaste sortens matolja när min häst var tunn förra vintern. Och jag måste säga att jag såg en snabb förändring :)

Nej inte enegin men olika vitaminer och "bra att ha saker" som finns i oljan innan den "behandlas" Så jag läste i alla fall på en sida som handlade om foder osv att det var kallpressat som är det bästa om inte det så ska man handla rapsolja...

SaphirRoy, jag köper en 5l dunk för 150kr och dem ska ha 1dl/dag av den...tycker det är ett överkomligt pris, vet att kraffts egna är dyra precis som resten i deras sortiment..

Köper stora dunkar med olja från Willys. Tycker den funkar som den bör. :)
Ger mest för magens och pälsens skull, ger 1 dl per dag.

Jag har gett vanlig majsolja från affären, den billigaste och största förpackningen jag hittade. Läste om nån cowboygubbe, som gav sina majsolja, då han ansåg att det var den bästa, tror det var att man fick ut mest i förhållande till kostnaden..
Men vilken olja som helst brukar gå bra.

Liknande trådar

Foder & Strö Min äldre häst har svårt att hålla hullet. Veterinären rekommenderade att jag skulle ge olja. Vad för olja ska jag ge för hullet...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
3 578
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 187
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka