Ebine

Trådstartare
Ni som skriver att ni ger era hästar olja, vad är det för olja ni ger då? Vanlig majsolja som vi människor använder i vår matlagning eller är det någon speciell olja ni köper? Skriv gärna märke och hur mkt ni använder/dag.

:p

Sv: Olja.

Denna skulle ju legat på foder-tråden....... kan nån flytta den dit? Eller det är ok att den är här? :confused:

Denna skulle ju legat på foder-tråden....... kan nån flytta den dit? Eller det är ok att den är här? :confused:

Jag ger min häst rapsolja. Skulle gärna oxå vilja veta vad folk anser vara den bästa oljan för en häst som skall gå upp i hull. Även i vilken mängd.

Ps hoppas jag inte förstörde din tråd nu.

Min häst behöver inte gå upp i hull utan få mer ENERGI.. sen har jag hört att det är bra för tarmarna ("att det smörjer") ungefär som linfrö? Min häst får musli och havre, känns som hon skulle behöva nåt att smörja tarmarna med, eller är jag ute o reser nu.. :confused:

Jag ger helt vanlig rapsolja, som jag köper i 10-litersdunk på W*LLYS

Fjanton: Mängden är ju beroende på vilka övriga värden foderstaten ger, måste ju fortfarande hålla sig inom proportionerna med energi/protein.

Jag ger linfröolja, ca 3/4 dl per häst och dag.
Min ridsportbutik/foderleverantör tar hem linfröolja i tiolitersdunkar från Gunnarshög. Priset är 249 kronor/dunk.

Immer

Jag ger min rapsolja som jag köper í vanliga mataffären lite olika märken beroende på vilken butik jag handlar i. Min kille får ca 3/4 -1 dl om dan :)

Rapsolja eller solrosolja har jag gett. Det är vad jag fått rekommenderat att ge... vet dock inte varför just dessa två sorter skulle vara bättre än andra.

Jag ger ca 1 dl om dagen av rapsolja till var och en häst. Den är bäst för att den innehåller det mesta av 'allt'

Men, vad är skillnaden på att ge majs eller rapsolja?
Vill absolut inte hon ska gå upp i vikt, så då är kanske rapsoljan bättre? Vad är skillnanden på egenskaperna?
Lite förvirrad... finns för många olika.. :confused:

Vi ber linfröolja, lite dyrare, men vi tycker det blir skillnad i pälsen i förhållande till vanlig matolja (majs).

All olja är rent fett, d v s det kommer att lägga sig som fett på hästen om det inte förbrukas av t ex arbete. Allt foder som går i hästen tycker jag man ska räkna in i foderstaten, särskilt om man har en häst som lätt blir för tjock. Lika viktigt som att se över foderstaten till en häst som är för tunn.

linfröolja är helt klart bäst tycker jag .Det syns verkligen skillnad på man/svans o päls när man använder det jag fick linfröolja/linfröpellets rekomenderat av vet efter en svår förgiftningskolik på min häst har använt det regelbundet i snart 1år nu och är mycket nöjd med det:idea:

min ena häst får mellan 3 och 5 dl rapsolja varje dag.....i början tyckte han inte alls om oljan men nu äter han den utan problem....jag ger det för att han ska hålla vikten.....ett extra plus är att pälsen blir extremt len och blank

Linfrö olja innehåller stora mångder Omega-3 fettsyror, som säkert inte bara människor behöver...

Annars har jag gett min häst 1-2 msk olivolja under vintern. Känner för övrigt att jag är ganska ensam om det här:rofl:

Min erfarenhet är också att man o päls blir mycket finare av olja, och det är av den anledningen min häst får det.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 553
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 158
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
684
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka