B

Bellson_

Jag har tänkt att jag ska börja ge men ponny olja för tarmarna .. men jag undrar:

Vilken olja är bäst att ge?
Blir dom tjocka av olja?
Vad är olja bra för mer än att den smörjar tarmarna?

:bow:

Sv: Olja ..

Jag ger olika men mest rapsolja och jag har för mig att förutom att smörja tarmarna så ger det hårremmen lite extra glans. Jag har märkt att min pålle fått en glansigare hårrem i alla fall, och jag ger olja nästan varje dag, då pållen lätt blir lite hård i magen...;) Och dom blir inte tjocka av det.. :)

Senast ändrad av en moderator:

Rapsolja är bäst vad jag vet, det håller magen igång och dessutom blir dom extra blanka i pälsen.

Om hästen ska bli tjock av det krävs nog att du ger oljan i extrema mängder, vilket hästen nog inte skulle vilja ha iaf.

Vi ger rapsolja till alla våra hästar, ca 1 dl morgon och kväll.
Mitt 5 årssto som haft kolik ett antal gånger har veterinären ordinerat att ge rapsolja då det ofta lugnar och stabiliserar magen.

Ge majsolja. Rapsoljan är inte nyttig för hästar. Ska du bara ge för blankare päls räcket det med 1/2 dl om dagen, men ska du ersätta havren med olja (vilket går utmärkt) får du ge 1-1,5 dl. Tänk bara på att olja är energirikare än havren så du inte ger för mycket av båda sorterna.

Mvh Linda

hejsan!

Jag ger min häst rappsolja. det anser jag är bäst. Olja gör så att hästen får fin o blänkande päls, man o svans. om man ger för mkt olja kan hästen bli tjockare. men dom första 2 veckorna kan du ge din häst 1/2 dl rappsolja/dag. efter ca 2 veckor kan du öka till 1 dl/dag. :rofl:

Bellson_ skrev:
Jag har tänkt att jag ska börja ge men ponny olja för tarmarna .. men jag undrar:

Vilken olja är bäst att ge?
Blir dom tjocka av olja?
Vad är olja bra för mer än att den smörjar tarmarna?

:bow:

Jag har använt både linfrösolja och groddolja, jag tycker väl att det är lika bra, men jag ger knappt 1/2 dl per dag....jag tro att de olika oljorna har ungifär samma verkan.....

Tro att det är en liten smaksak......;)

Linfröolja är bra för hästens mage och tarm, + att de blir blanka i pälsen. Olja är ju energi, men om du inte ger mkt stora mängder borde det inte påverka hullet tror jag...

Själv ger vi våra hästar Matolja och det får dom i kraftfodret på kvällen.
Har hört att den ska va bäst för hästen.
Pälsen blir ju blankare och får igång magen.

/I

Linda.B skrev:
Ge majsolja. Rapsoljan är inte nyttig för hästar. Ska du bara ge för blankare päls räcket det med 1/2 dl om dagen, men ska du ersätta havren med olja (vilket går utmärkt) får du ge 1-1,5 dl. Tänk bara på att olja är energirikare än havren så du inte ger för mycket av båda sorterna.

Mvh Linda

enligt slu är rapsolja inte farligt för hästar

Linda.B skrev:
.... men ska du ersätta havren med olja (vilket går utmärkt) får du ge 1-1,5 dl. Tänk bara på att olja är energirikare än havren så du inte ger för mycket av båda sorterna.

Hur räknar du nu?
1dl olja innehåller 3,2MJ och 1kg havre 11MJ.
Det behövs mer än 3dl olja för att ersätta energin i 1kg havre.

Tack för alla svar :bow: han får kolik väldigt ofta och därför tänkte jag ge olja. men nu har ju alla svarat olika på vilken olja jag ska ge så jag vet fortfarande inte.. men någon som vet om det är någon olja som är farlig att ge eller om det är någon som är bättre?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 150
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
981
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 237
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
371
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama