D

Dragonfruit_

Finns det nån maxgräns på hur mkt mat eller typ rapsolja man kan ge en häst?
 
Olja kan du ge 75 - 100 g per 100 kg häst och utfodringstillfälle. Men helst max dubbla detta per dag.
Tex; din häst väger 400 kg. Då kan du ge max 400 g på en gång och max 800 g samma dag.
(Källa; Hästens näringsbehov och utfodring)
// Linda
 
I SLU häftet står det 75g/100kg häst.
Jag har för mig att 1dl är nästan 100g(men jag är inte helt säker).
När du väljer olja...
Tänk på att vissa märken av rapsolja innehåller höga halter av K-vitamin(enligt livsmedelsverket) och K-vitamin är inget man ska tillföra hästen efter som att den har ett mycket litet behov av denna vitamin och den tillverkar det själv. Majsolja innehåller mycket låga halter av K-vitamin + att det innehåller mer fleromättatfett som verkar vara det som hästar reagerar positivt på.
 
Okej. Jag ger nu matolja, men jag ska nog köpa majsolja då. :)
 
Att livsmedelsverker har uppmärksammat höga halter k-vitamin i vissa matvaror beror inte på att det skulle vara giftigt utan på att k-vitamin stör effekten av blodförtunnande medel (warfarin,råttgift, k_vitamin i höga doser är antidot).
Vad du skrev i ett tidigare inlägg om k-vitamin o olja är fel , du skrev 107mg/100g skall vara 107 mikrogram (mg står för milligram) vid förgiftning med råttgift ger man till djur(alla djurslag) 1-5mg per kilo kroppsvikt i upp till en månad, källa Fass vet.
PL
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
R
Kropp & Själ Detta kanske är ett lite annorlunda ämne, så jag är beredd på att ingen delar mitt intresse. 😄 Men om nån gör det så kanske vi kan...
Svar
14
· Visningar
762
Senast: Raderad medlem 149639
·
Foder & Strö Tänkte testa att ge betfiber istället för kraft och har jämfört Granngårdens betfiber och Pavos speedibeet. Den förstnämnda innehåller...
Svar
4
· Visningar
836
Senast: Oknytt
·
  • Omröstning
Mat Burkfisk har blivit trendigt! På reddit finns nu en jättestor subreddit som heter https://www.reddit.com/r/CannedSardines/ , det finns...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 737
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Häst med känslig hud - era bästa tips!

Omröstningar

Tillbaka
Upp