Olja till smal häst?

Sv: Olja till smal häst?

Ja om du kan få tag i hövärdena så kan jag hjälpa dig att se över hela foderstaten.

Men det där som Djurjouren skrev i sitt inlägg - kanske skulle du byta ut en större del av höet mot lusern hacket?
En tanke till bara...

Men vi tard et där sen när du fått tag i de aktuella hövärdena.:smirk:

Fast lucern är ju också stråfoder...

Rent generellt håller jag med, om man har en svårfödd häst bör man öka näringstätheten i foderstaten. Men det finns faktiskt hö/ensilage med lika höga värden som lucern och då får du samma effekt.
Nedbrytning av foder går oftast på plus (om man inte har ett extremt svårsmält foder) men självklart går det mer på plus ju mer lättsmält foder man använder.

Fast lucern är ju också stråfoder...

Men mer NÄRINGSTÄTT än hö.

Rent generellt håller jag med, om man har en svårfödd häst bör man öka näringstätheten i foderstaten. Men det finns faktiskt hö/ensilage med lika höga värden som lucern och då får du samma effekt.
Nedbrytning av foder går oftast på plus (om man inte har ett extremt svårsmält foder) men självklart går det mer på plus ju mer lättsmält foder man använder.

Men det kan ju vara svårt att hitta ett så pass bra hö - lusern är ju betydligt lättare att få tag på! :idea:

Jo fast ska man vara petig skrev Djurjouren att man skulle minska stråfodret och i nästa mening förordade hon lucern...det är inte stråfodret i sig som är det viktiga...det är näringstätheten.

Bubbla skrev:
Jo fast ska man vara petig skrev Djurjouren att man skulle minska stråfodret och i nästa mening förordade hon lucern...det är inte stråfodret i sig som är det viktiga...det är näringstätheten.

Det har du rätt i. :smirk:

Problemet är väl då att hö sällan har den näringstäthet som lucern har och om man ger hösilage med så höga värden så får man väldigt dålig mage på hästen.......Speciellt om den är känslig.

Jag vill bara påpeka det så att ingen läser och tror att det bästa är att minska på grovfodret alldeles. Punkt. För då kan det ju bli väldigt fel.

Hö har sällan den näringstätheten men det förekommer. Hösilage har det kanske lite oftare men om det är dåligt eller inte för en känslig häst beror förmodligen mer på sammansättningen av det (ingående växter) än på själva näringstätheten.

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 780
Senast: Dornes
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 039
Senast: axel
·
Foder & Strö Ja, vad gör jag för fel? Jag sliter mitt hår på denna häst! Skrev ett inlägg för en tid sedan om min magra häst som jag vill få upp i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 914

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Vegansk efterrätt?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat