Olja till het/tittig häst?

janna

Trådstartare
Behöver lite info angående olja :)

Min häst är väldigt pigg och tittig/alert ;) , jag har provat lite olika typer av kraftfoder och kommit fram till att hon inte kan äta kraftfoder alls, det sätter sig innanför pannbenet alltihop :p
Det enda hon kan äta är lucern (och massor av hö såklart ;) ) Hon är av en väldigt ädel modell, mot det svårfödda hållet.

Hon får "proteinknölar" om jag ger henne för mkt lucern, så jag funderar på att tillsätta olja också. Vad har oljan för inverkan på tempramentet? Går det "upp i skallen"? Har ingen erfarenhet av olja som fodermedel, har aldrig haft ngn häst som inte "tål" ngt kraftfoder innan :p

Tacksam för svar :)

Sv: Olja till het/tittig häst?

Hmm...Kanske en dum fråga; Har du provat att ge enbart korn?

Min energiska dam funkar hyfsat på det, i och för sig så är hon lika pigg med eller utan korn men hon håller hullet på vintern iaf.

Syrrans pålle gav vi vanlig mat/raps/solros/majsolja, vilken av dom man nu föredrar. Ca 1 dl/dag, tror jag det var.

Japp, har provat korn, gick inget vidare ;) Har även provat diverse olika havrefria müsliblandningar, groov och grund (total katastrof, allt som innehåller havre går fetbort ;) ) Inget spannmål alls verkar funka :cool:

Det är typ bara lucern som gäller, men tänkte testa olja också, typ 1 dl eller så per dag. Men jag har ingen lust att ge henne det om det sätter sig i huvudet, jag vill att det ska sätta sig på kroppen :D

Är det inte hennes personlighet som gör henne som hon är?
Hur gammal?

Träna lite dressyr så hon får annat att tänka på- bomövningar mm.

Hestekraften ger bra energi till svårfödd häst o den innehåller mkt protein.
Linfrö är oxå ett bra litet tillskott.

Jo hon är väldigt pigg, glad och energisk i sin personlighet :) Det är inga som helst problem, jag trivs jättebra med henne som hon är :love:

Men ger jag henne spannmål så blir hon en krutdurk x2000, och eftersom hon är svårfödd så tänkte jag att olja kanske skulle vara ett bra komplement till lucernet :)

Fullblodet får olja, han blir pigg och het, det är han i sig själv. Men på spannmål blir han tokig och farlig för sig själv och andra.

Vet andra som använt olja som fått en tokig häst, p g a att energin faktiskt blev i överkant. Olika hästar fungerar olika, det är nog bara att acceptera. Prova dig fram, långsam invänjning som vanligt :D

Ja det blir nog att prova sig fram :) Och hoppas att det sätter sig på kroppen och inte i skallen :p :)

Oljan satte sig i huvudet på min förra häst. Undrade vad det var som gjorde honom knäpp i bollen från en dag till en annan, annars var han världens coolaste. Det var oljan... Blev sitt vanliga jag direkt jag slutade med den.

Kanske kan energin från lusernet räcka? Finns inget som heter "proteinknölar". Proteinöverskott från grovfoder (som lusern är) är helt ofarligt.

Med tanke på hur känslig min häst är för spannmål kanske inte olja är det bästa för henne, jag får se om jag törs prova ;)

Hon fungerar jättebra på lucern :) Förutom lucern så äter hon mellan 15-20 kg hö om dagen (fri tillgång) + mineraler + lite foderjäst.

Jag vet att överskott av protein från grovfoder är ofarligt, men vissa hästar kan ju reagera med knölar ändå :) Sen vad man ska kalla dom, proteinknölar eller foderknölar eller vad som är den korrekta benämningen vet jag inte, men ni förstår vad jag menar ialla fall :D

Med tanke på hur känslig min häst är för spannmål kanske inte olja är det bästa för henne, jag får se om jag törs prova ;)

Nu går det inte att jämföra spannmål med olja. Det är inte alls samma sak vilket innebär att det tas om hand på helt olika sätt inuti hästen.

Nä det har du rätt i, jag menade mest att hon är känslig för energi ;) :)

Min donna är också en krutdurk och jag ger henne Krafft Groov 125 och linfröolja!

Det sätter sig inte i huvudet och bygger upp henne fint!

Tänk på att ha tålamod när du testar olika kraftfoder, många hästar reagerar mer på förändringar i kraftfodergivan än på storlek och innehåll. Tex kan man se hästar som normalt sett äter 2-3kg havre om dagen utan problem bli tossiga för att givan ökat med ett par hekto. Så oavsett fodermedel är det helt klart värt det att hålla konstant giva någon månad innan du utvärderar. Sen kan olja mycket väl vara ett bra komplement, det funkar normalt sett alldeles utmärkt på vårt lilla fullblod (utom just i sommar då hon fått för sig att häller vi olja i kraftfodret så äter hon inte, det kräsna kreaturet).

Sen måste jag bara fråga: 15-20kg hö/dag?!? Hur stor är hästen? Eller menar du hösilage?

Jag har utvärderat när jag testat de olika spannmålen/kraftfoderblandingarna :)
Men hon fungerar som sagt jättebra på lucern i lagom mängd, anledningen att jag frågade om oljan var bara för att jag själv inte har någon erfarenhet av utfodring med olja så jag tänkte få ta del av andras erfarenheter :)

Hästen i fråga är en liten stor häst, och hon älskar mat :D Hon äter mellan 15-20 kg torrt hö per dag beroende på väderlek, hon äter mera när det är kallt (jag tycker att det är superbra att hon äter mkt hö med god aptit!!) Höet är inget "fullblodshö" som hon egentligen behöver, men eftersom resten av hästarna på gården är shetlandsponnyer och äter av samma hö så skulle det inte funka just nu med hösilaget som hon ska vänjas in på när det blir kallare (jag kan inte öppna ngn bal innan kylan kommer :cool: )

Hon är inte mager, men jag skulle vilja ha lite mera massa på henne. Hon rids 5-6 dagar i veckan, ganska mkt konditionsträning och klättring. Hon är en väldigt glad, positiv och sprallig häst som älskar att arbeta :D Hon är avmaskad och tänderna är kollade. Ska skicka in nytt träckprov nu i höst.

Men hon är mot det svårfödda hållet som sagt. Har haft ganska lättfödda ridhästar innan, som "tålt" spannmål och foderblandningar bra. Jag har en kompis som har en väldigt svårfödd häst, som dessutom inte har ngn jättestor aptit på mat, därför är jag oerhört glad och tacksam över att min häst verkligen älskar mat :banana:

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 151
Senast: axel
·
D
Foder & Strö Va gör man med en sån? Jag kan inte ha samma foderstat en hel vinter. Ger jag tex korn och havre så har han tröttnar till mitten av...
Svar
15
· Visningar
1 389
Senast: Dundret
·
D
Foder & Strö Min häst är 18 år i år och är väldigt pillig med maten. Inte bara att han är kräsen utan behöver verkligen ro om man vill han ska äta...
Svar
8
· Visningar
1 146
Senast: Centaur
·
D
Foder & Strö Det är så att min häst har börjat strunta i kraftmaten, och jag misstänker att han kanske är "övermättad" på nåt sätt. Har gett han 500g...
Svar
11
· Visningar
1 372
Senast: Dundret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka