Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur långsamt?Prova att minska mängden igen och sedan öka långsammare.
Hur långsamt?
Ska man testa ge var 2-3 dag istället för varje dag?
Hästen verkar ju känslig så ta det ordentligt långsamt. Ge en liten mängd varje dag, öka lite i taget men se till att hästens mage håller sig bra innan du ökar.Hur långsamt?
Ska man testa ge var 2-3 dag istället för varje dag?
1 tsk? Det har jag aldrig någonsin hört. Så känsliga är inte majoriteten av hästar. En halv dl brukar vara safe, och man kan ge ganska många dl sålänge man ökar successivt och delar upp givan. Beroende på hur stor hästen är såklart.Linfröolja är egentligen bättre att ge, sett ur omega3-behovet. Nu sviker minnet, men jag har för mig att hästen inte har nån gallblåsa och därför har svårare att ta hand om fett.
Jag har lärt mig att man börjar ge 1 tsk och ökar mängden långsamt under en månad tills man är uppe i 1-2 dl. Så du får ge mindre mängd och öka på över tid.
Mina får tillskottsdos 1-2 msk/dag (beroende på storlek). Men det är för omega3 och inte för viktökning.
Den med vitlök var dock väldigt godSåg en ryttare göra reklam för Camelinaolja. Var tvungen att kolla upp den och jämfört med linfröolja så innehåller bara hälften så mycket omega 3 och mindre E-vitamin men kostar dubbelt så mycket. Men företaget som tillverkar försvarar det med att den är ekologiskt, en kulturväxt och enbart naturliga ingredienser….
Jag håller mig till linfröoljan.
1 tsk? Det har jag aldrig någonsin hört. Så känsliga är inte majoriteten av hästar. En halv dl brukar vara safe, och man kan ge ganska många dl sålänge man ökar successivt och delar upp givan. Beroende på hur stor hästen är såklart.
Min stora häst kan tex äta max 4,5 dl x2 efter infasning.
Ts häst verkar ju dock vara känslig och då får man vara mer försiktig. Typ av olja lär inte spela roll i ts fall.
Det är väl inte så mycket tyckande som vad som framgår i foderrekommendationer?Ja, där är vi som vanligt olika du och jag.
Klart man inte ska ge någon ”dålig” olja, men rapsolja är ju ingen dålig olja. Är man i behov av att just öka hästens intag av omega3 är såklart linfröolja ett bra väl, men om man främst behöver öka andelen energi i foderstaten så har jag all förståelse för att man väljer ett mer ekonomiskt alternativ och att det då inte behöver vara nödvändigt att jaga just omega3.Sen tycker jag att om man ändå ger olja kan man väl ge den olja som är bäst för hästen?
Det är väl inte så mycket tyckande som vad som framgår i foderrekommendationer?
Klart man inte ska ge någon ”dålig” olja, men rapsolja är ju ingen dålig olja. Är man i behov av att just öka hästens intag av omega3 är såklart linfröolja ett bra väl, men om man främst behöver öka andelen energi i foderstaten så har jag all förståelse för att man väljer ett mer ekonomiskt alternativ och att det då inte behöver vara nödvändigt att jaga just omega3.
Jag har svårt att förstå vad det är för ”värderingar” som skulle påverka kunskapen om hur mycket olja man generellt kan fodra hästar med, men ok.Som sagt. Vi kommer aldrig komma överens för vi har lärt oss olika och har olika värderingar. Sen får ts göra precis som hen vill med sin häst.
Jag har svårt att förstå vad det är för ”värderingar” som skulle påverka kunskapen om hur mycket olja man generellt kan fodra hästar med, men ok.
Jag har inget minne alls av att du och jag skulle ha diskuterat detta tidigare.Men det har vi ju tjafsat om i flera trådar. Jag prioriterar vad som är bäst för min häst (omega3-balans) före vad som är ekonomiskt. Du ser det mer ekonomiskt istället. Därav att vi aldrig kommer komma överens. Nu orkar jag inte tjafsa mer om detta.
Tycker du hans mage klarar linfröolja bättre är rapsolja?Min häst fixar inte mer än knappt en dl olja per dag oavsett hur sakta jag ökar på, han får diarré.
Jag har köpt riskli istället (Aveve Muscle Boost efter att ha jämfört fem olika) och såg resultat på en vecka!
Han får 60 ml linfröolja som Omega-3-tillskott också.