Olja som foder?

I

iinaz

Jag har för mig att jag har hört att man kan ge olja som tillskott i fodret för att höja energinivån? stämmer det?

Vilka "vanliga" oljor kan man isf använda sig utav? Eller ör det vara specifika "foder"oljor som tex kra**t har?


Tacksam för svar //k
 
Sv: Olja som foder?

Ja jag sökte men hittade inte så bra :smirk:

Vi har nämligen ett problem.. Vi har en häst som är i dåligt hull och ett hösilage med ett ts på 33%, MJ 3,3, Smrp 33g, Ca 5,4, P 3,0, Mg 2,0.

Vi försöker få en vettig foderstat och har börjat fundera på olja? Är det någon som har något tips? (hästen väger 560 kg och är egentligen ett normalfött halvblod.)

//k
 
Sv: Olja som foder?

iinaz skrev:
Ja jag sökte men hittade inte så bra :smirk:

Vi har nämligen ett problem.. Vi har en häst som är i dåligt hull och ett hösilage med ett ts på 33%, MJ 3,3, Smrp 33g, Ca 5,4, P 3,0, Mg 2,0.

Vi försöker få en vettig foderstat och har börjat fundera på olja? Är det någon som har något tips? (hästen väger 560 kg och är egentligen ett normalfött halvblod.)

//k

Hur mycket hösilage får den nu?? Det är både väldigt BLÖTT och väldigt energilågt och även ganska proteinlågt... Men kvoten MJ/smbrp är hög = 10. Därför är det kanske inte lämpligt att ge fri tillgång av det...
Man skulle kunna ge t ex 18kg av detta hösilage PLUS 5kg HALM (eftersom halm inte inenhåller nån protein). Då blir det 85MJ och kvoten blir 6.9. =OKEJ!
Men 85MJ kanske är i underkant för den om den också rids/arbetas?
 
Sv: Olja som foder?

jag ger min häst majsolja har inte hört att det hjälper mot energin men det hjälper jätte bra om man vill att hästen ska bli blank i pälsen :rofl:
 
Sv: Olja som foder?

milly: Tack för svaret :)
Han får 20kg nu.
Vi bor i norrland så det är väldigt svårt att få tag på halm. Går det att lösa på annat sätt?
Än så länge så håller han på o sättas igång så det är ganska lugn ridning än så länge.

//k
 
Sv: Olja som foder?

iinaz skrev:
milly: Tack för svaret :)
Han får 20kg nu.
Vi bor i norrland så det är väldigt svårt att få tag på halm. Går det att lösa på annat sätt?
Än så länge så håller han på o sättas igång så det är ganska lugn ridning än så länge.

//k

Okej, han får alltså 20kg nu och tappar hull på det? Får han nåt annat också?

vet inte vad du kan om det här med att räkna foderstat och hur det ska vara men OM du inte kan så ska jag förklara här:
OM han bara får 20kg hösilage (och inget annat) så får han för det första för LITE energi, det blir bara 66MJ. Han skulle nog behöva 85MJ iaf. Proteinet är okej (660) men KVOTEN blir väldigt hög, som sagt. (han får för mycket protein i FÖRHÅLLANDE till energi)

Alltså: Du behöver höja energin/MJ till minst 85MJ men INTE öka proteinet. Eftersom du inte kan ge HALM (skulle krävas minst 4kg av det dagligen) som skulle va det bästa alternativet så kan du höja energin med OLJA, precis som du frågade om...
Nu vet inte jag hur mkt MJ t ex en dl olja innehåller men du behöver alltså öka med ca20MJ. Så ta reda på hur mkt MJ olja innehåller och ge så mycket att det blir 20MJ.
Då blir din foderstat alltså 20kg hösilage och X dl olja.
 
Sv: Olja som foder?

3 dl rapsolja an du gott lägga till uppdelat på minst 2 tillfällen. Ca 37 MJ/kg. Kanske behöver du ge betfor el dyl också för att komma upp i önskad energi. Det har 12 MJ per kg torrvara. Så får du räkna enl Milly anvisning och ta fram hushållsvågen.
 
Sv: Olja som foder?

*lånar*

ja som Helena skrev så kanske du behöver nåt att blanda oljan i också... det glömde jag. Då kanske betfor skulle passa bra! T ex 500gram betfor (vägt torrt) och 2-3dl olja.
 
Sv: Olja som foder?

Du får samma kvot som jag har. Jag ger mina vuxna betfor och kraffts energiolja för att få ner kvoten. Jag har turen att ha bra proteinvärden i mitt ensilage. Innan jag visste värdena så gav jag dem korn men de gick aldrig upp i vikt. Efter jag fick värdena och räknat ut en foderstat (tack Alexandra och Magdalena :bow: ) så gick de raskt upp i hull på betfor och olja.
 
Sv: Olja som foder?

Förts o främst så vill jag tacka alla för era svar! Jag uppskattar det verkligen! :bump:
milly: Ok! Nä han tappar inte hull nu utan han kom för en månad sen o va i dåligt hull och har väl blivit lite bättre. Men behöver fortfarande sätta mer hull.
Ja vi har ju försökt räkna men eftersom proteinvärdet skjuter i höjden med en gång så började vi fundera på olja. Men eftersom jag ej har fodrat med olja så vet jag liksom inte hur man gör.
Men det kan då alltså vara ett bra alternativ tillsammans med betfor. :)

Är det rapsolja eller kra**ts foderolja vi bör ge eller matolja?
(har som sagt ej fodrat med detta förr :o )
 
Sv: Olja som foder?

Jag ger Kraffts olja bara för att jag tycker det är så enkelt med den stora 10 l olja bag in box :d den har en tappkran som gör att det inte blir så slabbigt. Har dessutom ett par pållar så det blir enklare så än att pyssla med matoljor som kommer från butiker.
På Kraffts olja står det max 1 dl per fodertillfälle.
 
Sv: Olja som foder?

Kraffts olja är inget annat än ren sojaolja.

Själv ger jag rapsolja till min häst, 3 dl per dag.
 
Sv: Olja som foder?

iinaz skrev:
Förts o främst så vill jag tacka alla för era svar! Jag uppskattar det verkligen! :bump:
milly: Ok! Nä han tappar inte hull nu utan han kom för en månad sen o va i dåligt hull och har väl blivit lite bättre. Men behöver fortfarande sätta mer hull.
Ja vi har ju försökt räkna men eftersom proteinvärdet skjuter i höjden med en gång så började vi fundera på olja. Men eftersom jag ej har fodrat med olja så vet jag liksom inte hur man gör.
Men det kan då alltså vara ett bra alternativ tillsammans med betfor. :)

Är det rapsolja eller kra**ts foderolja vi bör ge eller matolja?
(har som sagt ej fodrat med detta förr :o )

Ja det passar väl alldeles utmärkt att blanda oljan i betfor. Vilken olja du ska välja får du bestämma själv... en del säger att rapsolja inte är så bra att ge till hästar... och att majsolja är bättre. LÄs under tråden "Varför inte rapsolja till hästar?"
Kanske är Kraffts olja bäst eftersom det är anpassat till just hästar? Eller kanske är det bara dumt och onödigt att lägga mer pengar på det? För det kostar säkert MER än olja som man kan köpa i affären...

Fundera du. :smirk:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 740
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 230
Senast: Lisalei
·
Hästvård Funderar litegrann över fenomenet att stå uppstallad hur vanligt det är att andra lägger sig i gällande andras hästar. Vi står i ett...
8 9 10
Svar
187
· Visningar
11 690
Senast: Unhappy
·
Foder & Strö Hej, har en hel del funderingar kring tillskott och foder. Det första jag funderingar kring är ifall Lucern skulle kunna vara ett bra...
2
Svar
29
· Visningar
3 282

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp