Olja/Lacka golv?

skogstomten

Trådstartare
Ni som har testat både och vilket skulle ni göra igen?
Beror det på vad det är i för rum och slitage?
Vi är främst inne på olja men har inte bestämt oss riktigt ännu.
Barn, hund, katter och en stökig sambo är väl vad som kommer vistas där. :angel:
Vad tror ni?
 
Sv: Olja/Lacka golv?

Får för mig att ett lackat golv är mer slittåligt?
När jag flyttade in i lägenheten tog vi hit en slipgubbe som slipade och lackade golvet. Blev ett grymt bra resultat o golvet är väldigt lätt att hålla efter. Tror det är gjort av massivt ek.
 
Sv: Olja/Lacka golv?

lackat håller bättre men när det väl slits så ser det för taskigt ut.
båd egolven måste skötas mycket, t.ex skall oljade golv oljas ordentligt 2 ggr/år och man SKALL anv'nda ordentliga avsedda tvättmedel för respektive golv för att de skall hålla finishen bättre.
personligen förderar jag oljade golv framflör lackade.

själv så funderar jag på 21mm furugolv, obehandlat...för våra golv slits något hemskt!
 
Sv: Olja/Lacka golv?

Oj då! vi som just hade lånat polermaskin och köpt olja :crazy:
Läste någonstans att man gärna skulle ha lite olja i vattnet om man skulle våttorka.
Ja ja det blir väl bra ändå, sen ska vi ju försöka flytta framöver även om det går hysteriskt segt att hitta något.
Golvet är tjockt furugolv som är sådär 130 år :angel:
Men obehandlat som vi hade det ett tag gick inte för oss,
inte för att det slet så men det var så svårstädat.

Vi får testa lack på nästa golv, kan vara kul då kan man jämför inom samma hus också.
 
Sv: Olja/Lacka golv?

slipade oljade furugolv är helt ok de med!
 
Sv: Olja/Lacka golv?

Jag skulle alla gånger välja oljat framför lackat, det blir en helt annan känsla i golvet.
Vi har valt skurgolv på de golv vi tagit fram förutom i köket (där det blir målat- antagligen med linoljefärg) och hallen som blir oljad. Gysinge har tydligen en olja som ger "en stark, sidenmatt och lättstädad yta. Kan med fördel användas även i offentliga lokaler. . Ett klart bättre alternativ än golvlack till gamla hus"

Man får helt enkelt anpassa behandlingen av golven till var i huset golven ligger!
 
Sv: Olja/Lacka golv?

Jag har nu ingen behandling på mina golv.
Jag skurar dem en ggr året med maskin istället och det tycker jag håller gättebra. När jag torkar av dem så har jag mickromopp med vatten och lite diskmedel.
 
Sv: Olja/Lacka golv?

*kl*

Värt att tänka på är att när man har skurgolv (obehandlade som tvättas med såpa och vatten) så ska vattnet ALLTID vara kallt, annars mörknar golven.
 
Sv: Olja/Lacka golv?

Jag röstar för oljat, det blir en sån sammetsmjuk yta på golvet som dessutom kan lagas om det blir små hack där inte träfibern är av.

Där jag bodde förut hade vi oljade tiljor i alla rum utom badrum. Alltså både hall och kök t ex.
 
Sv: Olja/Lacka golv?

*kl*

Värt att tänka på är att när man har skurgolv (obehandlade som tvättas med såpa och vatten) så ska vattnet ALLTID vara kallt, annars mörknar golven.
Varför då? Det har jag aldrig märkt som skurat golv i 10 år med iaf ljummet vatten.
 
Sv: Olja/Lacka golv?

Vi oljade först vårt nya köksgolv eftersom vi hört att ett oljat golv kan resa sig igen efter hundkloklös. Vitpigmenterad olja blev jättesnyggt, man ack så svårt att hålla rent. Kanske oljade vi inte tillräckligt ofta, men det blev fult på bara något år.
Vi slipade om och lackade med vattenbaserat, halvmatt lack + ljust pigment. Det blev ok i vardagsrummet, som vi slipade om samtidigt, men i köket är golvet fult igen. Lacket var för klent för stora hundar, ved och PlayDoh. Vi ska slipa om igen och denna gång lacka med ett rejält lack som verkligen håller. Måste vänta tills det blir fint väder så att det kan stå öppet och vädra ur lukten. Detvattenbaserade lacket luktade inget så det var därför vi valde det sist.
 
Sv: Olja/Lacka golv?

Varför då? Det har jag aldrig märkt som skurat golv i 10 år med iaf ljummet vatten.

Jag citerar från Gysingekatalogen;

Olika träslag reagerar olika på såpskurning. Grangolv blir ljusa och furu något mörkare än gran. Mewn alla golv blir grå och trista om man skurar dem med varmt vatten. Ett golv som under längre tid skurats med varmvatten går aldrig att få ljust och vackert igen!
Skurvattnet ska alltså vara kallt.

Du hade alltså med högsta trolighet haft ljusare golv om du skurat med kallt vatten. Däremot vet jag för lite om den kemiska processen som gör att det blir så, men det kanske någon annan kan redogöra bättre för.
 
Sv: Olja/Lacka golv?

Man lär sig lite varje dag :idea:

Men vi hade också en såpa med vitpigment i så det kan ju ha haft lite verkan också :)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 719
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 090
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 385
Senast: Farao
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 185

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp