Olja & kraffts lucern hack

isa__

Trådstartare
Nu har jag 2 frågor i en och samma tråd, som jag hoppas att jag kan få svar på :)

1. Visst kan man ge olja för att få lite mer hull på hästarna?
Min häst har fri tillgång till hö (med rätt bra värden) och får i sig kanske 20 kg eller mer/dygn och får även kraffts müsli "grön", grund, korn, betfor. Men har tappat väldigt mycket hull.
Så till min fråga om man nu kan ge olja för att öka på hullet, hur mycket ska jag ge? och vilken olja?

2. Kraffts lucern hack
Vad tycker du & din häst om den?

Sv: Olja & kraffts lucern hack

har ingen erfarenhet av olja till häst själv så det överlåter jag till någon annan.

angående lusernhack så är det inget som mina hästar älskar direkt, gammelhästen äter det utan problem men hon kastar sig inte direkt över det.
unghästen är väldigt skeptiskt till det och äter det bara om man häller betfor över

japp, har bara testat krafft´s pga att jag inte har hittat någon återförsäljare av något annat märke här omkring.

men jag själv tycker att det är ett väldigt bra foder, hästarna håller jätte fint hull även min gamla dam som lätt tappar i vikt

Nu har jag 2 frågor i en och samma tråd, som jag hoppas att jag kan få svar på :)

1. Visst kan man ge olja för att få lite mer hull på hästarna?
Min häst har fri tillgång till hö (med rätt bra värden) och får i sig kanske 20 kg eller mer/dygn och får även kraffts müsli "grön", grund, korn, betfor. Men har tappat väldigt mycket hull.
Så till min fråga om man nu kan ge olja för att öka på hullet, hur mycket ska jag ge? och vilken olja?

2. Kraffts lucern hack
Vad tycker du & din häst om den?
Då är ju frågan om det är hull=fett som hästen saknar eller om den är tunn=dåligt musklad på grund av foderstaten. Olja är nästan ren energi och ger fett på grund av att hästen får mer energi än den behöver. Det kan vara så att hästen inte lägger på sig för att den får lite för lite protein. Energi och protein behöver vara i balans för att de ska ge önskad effekt. Testa först att höja kvoten smrp/mj så att den hamnar över 6. Det gör du t ex. med lucern. Hästar tar upp olja, men inte så bra (hästars foder är ju som bekant väldigt fettsnålt) så därför tycker jag att du ska kolla kvoten i första hand, öka på kraftfodret i andra hand och tillsätta olja i tredje hand. Ofta brukar man använda rapsolja när man ger hästen olja. Det finns säkert andra som har egna tips på vilken olja du ska ge. Angående lucernhack så var mina hästar inte så förtjusta i det. Däremot tycker de om uppblött lucernpellets. Eftersom din häst äter så pass mycket långa fibrer (med tanke på ensilaget) kan du prova pelletsen med gott samvete om hästen inte är så förtjust i hacket. Jag tycker att det är lättare att dosera också.

Det är hull hon har dåligt om, har haft samma foderstat under hela tiden jag haft henne och hon var i bra hull ända tills nu, dock springer hon sig svettig i hagen så hon förlorar mycket hull där.

Jag har försökt ge henne lucernpellets men det rör hon inte, tycker att det är jätteäckligt. Så därför frågade jag om hacket.

Det är hull hon har dåligt om, har haft samma foderstat under hela tiden jag haft henne och hon var i bra hull ända tills nu, dock springer hon sig svettig i hagen så hon förlorar mycket hull där.

Jag har försökt ge henne lucernpellets men det rör hon inte, tycker att det är jätteäckligt. Så därför frågade jag om hacket.
Om hon springer sig svettig i hagen får du kanske lägga till extra energi för det arbetet också. Du kan ju ge soja för proteinet om hon inte gillar lucernhacket, men prova med det först. Mitt varmblod byggde på sig muskler ganska fort när jag började ge henne lucern.

jag get min svårfödda häst en dl olja som jag blandar ner i betfor å luscern hack. ger majs- eller solrosolja. tycker absolut att du ska ge lite olja till din häst. min häst tycker om sitt luscern hack men blötlägger alltid med oljan å betfor. e bra å ge hack för då får hästarna tugga länge å man ska ju eftersträva långa "tuggtider"

köpte en säck lucern idag och hon tyckte det var så gott! :d tack och lov.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 229
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
801
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 109
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 462
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka