Olja i maten

Apollo

Trådstartare
Om jag vill få mer fett på hunden är olja bra då. Typ solros eller så.
Just nu äter hon så pass mycket mat som hon kan, men jag vill öka fettdepåerna om jag så säger. Hur mycket kan man ge eller är det inte bra alls?

Sv: Olja i maten

Tycker du ska använda animaliskt fett om du vill få upp hunden i hull, det är ju trots att ett rovdjur ;).

Svål har t ex jag använt mig av och fått upp min hund i bra hull. Ister har jag blivit rekommenderad, men det är svårt att få tag på under vår och sommar. Men vissa matbutiker tar hem fett från slakten om man frågar efter det (t ex svål).

annars säger nyare forskning att det är kolhydrater man (läs människa eller hund :) ) går upp i vikt av... om det är nyttigt eller inte säger jag ingenting om, men så säger rönen fn
(jag själv har samma problem och har gått på mariikas väg, animaliskt fett, men ingen större effekt, så jag funderar på att dela ut en skorpa om dagen eller något sådant (obs: sistnämnda var ett skämt :) ) )

Kolhydrater i kombination med fett är väl det effektivaste.
Själv ser jag inget problem i att ha en smal hund, min hund lider inte av att vara lite underviktig, det ser bara "illa ut" så jag låter bli att mixtra med tillskott och ger ett bra foder istället.

Min veterinär sa att jag kunde hälla på vanligt flytande stekmargarin eller vanlig matolja på maten för att få lite hull på min hund. Jag provade, men tyckte inte det gjorde någon större skillnad. När den säcken med torrfoder var slut så köpte jag ett aktivitetsfoder med mer energi istället, och nu har han sakta men säkert börjat gå uppåt i vikt :)

Svar till alla

Min hund är ju allergisk så just nu äter hon älgkött+gröt (bovete/hirs/avioriris)
Hunden har under allergiutredning gått ner ett par kilo i vikt och de vill jag att hon ska gå upp igen. Kan för tillfället inte ge någon annan mat och olja hade jag hört man kan ge som extra fett.

Be att få rent älgfett från jaktlaget nu när jakten kommer igång i helgen igen. Brukar vara tämligen mycket fet (både utvärtes och invärtes) på vuxna älgar och de flesta vill ju inte ha det i färsen = de putsar bort det.

Mina hundar älskar älgfett och ökar en del i vikt under höstarna, trots mkt hårda jaktpass i skogen.

Min lilla erfarenhet av ren olja i maten (typ sån man köper på ica) är att det fungerar ungefär som lactulos, dvs bajseriet smäller igång på riktigt och hunden kan bli väldigt (!) lös i magen :crazy:.
Det var dock inte jag som gav min hund det, min hund har inte underviktsproblem :p

Jag brukade ge min hane en par matskedar rapsolja om dagen då han också är något underviktig. Märkte dock ingen skillnad. Nu får han sin ranson torrfoder + lika mycket "människomat" och han ser något bättre ut i hullet men inte mycket. Äter hunden bra och är frisk är det ingen fara om det fattas ett par kilo.

Hmm... när jag äntligen fått ordning på bajseriet så vill jag inte ha tillbaka det. Avstår hellre.

När den säcken med torrfoder var slut så köpte jag ett aktivitetsfoder med mer energi istället, och nu har han sakta men säkert börjat gå uppåt i vikt :)

Man kan få omvänt problem med högenergifoder också. Min tik gick på högenergifoder i ca 8 månader, när jag bytte till ett normalfoder gick hon upp i vikt. Hon fick för mycket energi av högenergifodret men det resulterade inte i mer fett på hunden utan en spattigare hund så hon sprang av sig extraenergin +lite till ;) Nu går hon på ett normalfoder och är stabilare i hull (om än i något underhull, men vad gör det?) och liiiite mindre unghundsspattig:D

När mina hundar behöver lägga på sig ( tex efter sjukdom eller löp ) brukar jag ge buljong på torrfodret, olja ger jag bara för att få en bättre päls utan "mjäll" och då använder jag solros- eller majsolja som ska vara bäst enligt veterinärerna.

När mina hundar behöver lägga på sig ( tex efter sjukdom eller löp ) brukar jag ge buljong på torrfodret, olja ger jag bara för att få en bättre päls utan "mjäll" och då använder jag solros- eller majsolja som ska vara bäst enligt veterinärerna.

Lägger du buljong på för att de ska äta bättre eller? Finns det saltfri köttbuljong?

Först, ursäkta dröjsmålet med svaret, hade annat för mig... Jo, buljong kokar jag själv men i nödfall kokar jag en buljongtärning med ca 1 liter vatten samt några morötter som mosas när det är genomkokta och sedan använder jag ung 0,5 dl av buljongen och späder med vanligt kranvatten. Jag har aldrig sett att det finns buljongtärningar utan salt men om du späder ut väl så tror jag inte det är farligt, åtminstone har ingen av mina hundar blivit dålig.

Liknande trådar

Hundhälsa Har ett stycke kräsen hund som är tämligen ointresserad av mat. Vi har provat alla möjliga olika varianter för att få han att äta men...
Svar
19
· Visningar
1 213
Hundhälsa Alltså - jag har ju någon sorts hygglig idé om vad som är en tjock respektive smal hund, men vill ändå gärna höra hur ni andra bedömer...
Svar
17
· Visningar
1 583
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Hur gör ni andra när ni ska resa, och inte kan ta med hunden/hundarna? Jag har tidigare kunnat lämna hundarna till svärmor, men nu är... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 388
Senast: ufot
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
778
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31