Olja, ger det hull?

_Runaway_

Trådstartare
Sitter och räknar foderstat nu när analysen kommit. Det är ett kanonhö med en kvot på 6.5 så det bör räcka med att ge hösilage. MEN pålle har senatse året haft lite svårt att hålla hullet uppe, kanske beror på åldern. Funderar då på vad man kan ge för att enbart få upp hullet om det behövs.
Olja ger man väl av den anledningen? Hur mycket ger man då, och vilken typ av olja? Hästen väger 450kg.

Sv: Olja, ger det hull?

Jag hade hellre satsat på en högre kvot i foderstaten, inte en lägre.

Mitt universalmedel (i del flesta fall) är lusern som är snällt mot magen och främst ett proteinfoder. Överskott av protein blir fett, och jag tycker att många av de hästar med hullproblem jag ser faktiskt saknar muskler.

Sv: Olja, ger det hull?

Jag hade hellre satsat på en högre kvot i foderstaten, inte en lägre.

Mitt universalmedel (i del flesta fall) är lusern som är snällt mot magen och främst ett proteinfoder. Överskott av protein blir fett, och jag tycker att många av de hästar med hullproblem jag ser faktiskt saknar muskler.

Precis så resonerar jag också.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 553
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 102
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
4 108
Senast: super
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 612
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka