Olika underlag för olika ändamål?

M

Molly80

Ja, det har jag nu förstått att det brukar (ska) vara. Det är inte något jag har tänkt så mycket på, så skulle någon vilja förklara lite för mig?

Jag förstår ju att man inte vill ha för halt underlag när man hoppar t.ex. Men hur vet man vad olika underlag har för egenskaper, och vad som passar till vad?

Sv: Olika underlag för olika ändamål?

Är det ingen som kan förklara?

Lite enkla förklaringar.
Om man ska ha ett bra underlag för hoppning så ska det tåla att man hoppar samma hinder flera gånger utan att det blir löst så att hästarna ing får fäste. Samma att det ska gå att svänga på i högfart utan att hästen tappar fästet.
För dressyr behöver man ett jämt underlag som ger samma svikt över hela ytan. Det ska inte vara för löst så att det blir tungt för hästen.
För körning (trav) vill man ha ett snabbt och jämt underlag som blir uppsprunget utan att sulkyn kan rulla jämt efter hästen,

Tack för svar!!!

Vad är det som skiljer en hoppbana från en dressyrbana underlagsmässigt?

Fler som vill förklara mera?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 111
Senast: Emro
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
355
Senast: Cactus
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 674
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 404

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka