Olika typer av benskydd, vilka väljer du & varför?

Plantan

Trådstartare
:)
Hur tänkte du när du skaffade benskydd, senskydd, boots, lindor eller vad du använder? Använder du olika skydd vid olika tillfällen? Hur mycket skydd behöver egentligen din häst, hur mycket är "för säkerhets skull"?

Du som har häst som inte "behöver" skydd, men använder, hur har du då valt skydden? Har du kört på samma skydd som tidigare ägare, de du råkade ha hemma, de billigaste, snyggast färg, de som var mest blingade, lättast att tvätta, nyaste modellen eller har du gjort någon liten utredning för att ta fram bästa alternativ?

Eller använder du inga skydd och hur har du tänkt då?

Obs! ;) Visst mått av skämt har jag i mitt inlägg, så ingen tror nåt annat!

:)
Hur tänkte du när du skaffade benskydd, senskydd, boots, lindor eller vad du använder? Använder du olika skydd vid olika tillfällen? Hur mycket skydd behöver egentligen din häst, hur mycket är "för säkerhets skull"?

Du som har häst som inte "behöver" skydd, men använder, hur har du då valt skydden? Har du kört på samma skydd som tidigare ägare, de du råkade ha hemma, de billigaste, snyggast färg, de som var mest blingade, lättast att tvätta, nyaste modellen eller har du gjort någon liten utredning för att ta fram bästa alternativ?

Eller använder du inga skydd och hur har du tänkt då?

Obs! ;) Visst mått av skämt har jag i mitt inlägg, så ingen tror nåt annat!

Häst nr 1.
Senskydd;
Har bara fram på hoppning, fram och bak på terrängträning.
Damasker/strykkappor; Fram i dressyr och uteritter. Bak under hoppning och dressyr.
Lindor; dressyr och ridning i snö (lättare att torka än neoprenskydd), har ibland både fram och bak och ibland bara fram och strykkappor bak.

Är typ bara på korta skrittturer som jag rider utan skydd. (Hästen är ett klantarsle så är bäst att ta det säkra före det osäkra.) Använder otroligt sällan boots, Ska vara då vi har broddar på. Vilket också är otroligt sällan.

Häst nr 2 går alltid barbent. Undantaget är uteritt i ojämn terräng då hon har damasker fram.

Köpte senskydd+ strykkappor först då hon alltid haft det vid ridning.
Damaskerna var först till häst nr2 men de är lättare att tvätta än senskydd så har dem ibland istället för lindorna :p.
Lindorna köpte jag under min lilla dressyr/matchnings period. Men tycker om att ha dem då det är skit väder då det är enklare att tvätta och torkar snabbare än skydden.
Bakbens senskydden/ terräng skydden köpte jag då jag ville ha ordentligt skydd på terrängträning. Hästen är ett klantarsle med alldeles för många gamla ärr på benen så tycker det är bättre att ha skydd än chansa.
De skydd jag har är de som passar hästen bäst. Dvs catago sport och eskadron. Jobbade i stallet där hästen stod och provade ut vad som passade bäst där :).

Köper inget nytt förens de gamla är helt slut, vilket nog kommer ta ett tag då de redan är 6 år gamla och fortfarande håller ihop finfint :)

Häst 1: Aldrig någonsin benskydd.

Häst 2: Boots vid viss ridning då han kan trampa på sig annars, annars aldrig någonting

Häst 3: Boots + damasker runt om vid longering, boots + senskydd fram vid hoppning, damasker fram vid uteritt i oländig terräng. En riktig klanthäst som är expert på att göra sig illa :meh:

Häst 4: Ingenting än så länge men den skyddsgarderoben kommer växa. Ska iallafall införskaffa någon typ av damasker eller liknande till lite mer krävande dressyrarbete, och sen antagligen senskydd till hoppning.

Jag rider oftast utan skydd/lindor till vardags men har både skydd och lindor -som används i huvudsak när vi ska vara lite extra fina, är och tränar, eller om "andan faller på".
Hästen har rätt bra koll på benen, i dressyrarbetet ska sägas, men jag tar på skydd om jag ska rida ut då hon är tittig och kan kasta sig ordentligt (t ex kastat sig så hon fällde sig själv och gick omkull) så då vill jag skydda benen mot slag.

Skydden jag har är svarta och vita, "luddskydd" och Catagos dressyrskydd. Lindorna är i olika färger, en uppsättning lindor för varje schabrakfärg :p

Mina två hästar använder skydd på ungefär samma sätt

Vid uteritt/träning: Damasker fram + boots. Ibland även damasker bak. (Eller PCskydd)

Vid spinnträning tillkommer även knäskydd.

Lindar gör jag ibland och då alltid med fleecelindor. Lindar även på tävling.

Använder mestadels skydd från Classic Equine och Professionals Choice

Jag har senskydd fram och bakstrykkappor, när jag köpte min häst sa de att hon var tvungen att ha bakstrykkappor bak då hon drar i benen i varandra. Red med skydden i början, men kom på att hästen går i hagen utan skydd, så började rida även utan skydd. Nu har jag bara skydden när jag ska hoppa.
Har funderat på att skaffa boots till hoppningen också, annars är jag väl inte så mycket för skydd eller lindor för den delen. :o:angel:

Jag vill helst slå in min hästs ben i bubbelplast för att han är så otroligt klumpig... men jag nöjer mig med att sätta på honom skydd när vi rider (då han inte längre endast måste hålla koll på sina ben, utan han måste göra det OCH ha någon på ryggen. Hemskt svårt ;)).

Mitt mål var bara att skydda benen så gott det går, så eftersom det här blir de första benskydden jag köpt till honom så blev det nästan bara första bästa. I bak så har han bakstrykkappor från equi-guard och i fram så har han såna där boots som bara täcker halvvägs ner på hoven (eftersom han tycker boots är så äckligt) + vanliga damasker.

Jag funderar dock på att börja använda boots som täcker mer än de han har nu (alltså bara skaffa vanliga boots) efter att han fått ett rejält balltramp som gjorde honom halt en vecka. Och sen hade jag lagt över tusen kronor på senskydd i storlek cob, bara för att märka att hans överben på vänstra fram gör att han måste ha en storlek större :banghead: Senskydd trycker också mer där så det kändes skönare för honom att ha damasker i fram eller lindor, lite problematiskt när ena benet blir "större" än andra men man får se till att spänna höger benskydd ordentligt. :p
Så damasker eller lindor it is för vår del.

Alltså egentligen klarade han inridningen utan benskydd alls men han slår i, det gör han. Det har man märkt speciellt nu när man faktiskt har skydd. Det syns ju genast med repor osv. :)
Min häst trampar så hemskt under sig med bakbenen och har allmänt dålig koll på benen så det är som det är. Jag håller fortfarande tummarna att han kommer bli bättre när han blir äldre men jaja.

Jag använder de skydden hästen behöver. När stoet var unghäst strök/sparkade/hade hon ingen koll på benen och då hade hon hela skydd typ damasker i neopren på alla fyra. Ju starkare/mer musklad/mer riden hon blev desto mindre viftade hon omkring och nu behöver hon inga skydd vid ridning.

Valacken stryker sig ibland både fram och bak och har därför strykkappor på alla fyra vid ridning.

Båda har boots alternativt kotringar på alla fyra vintertid när de har brodd. De har boots eller kotringar dygnet runt då.

Senskydd fram. Hopphäst, stryker sig fram, tycker senskydd sitter bättre än strykkappor. Varierar med terrängskydd och lindor, försöker vänja in benskydd bak, inte jättepoppis.

På ridbanan har jag antingen lindor eller damasker på alla fyra, sen tillkommer boots på fram men nu under broddsäsongen blir det boots även bak.

Vid hoppning blir det senskydd fram och strykkappor bak plus boots.
Uteritt har vi samma som i hoppning eller damasker plus boots.

Min häst har ett överben på ena fram och det vill jag skydda från slag, då hästen slagit "upp" det tidigare med hälta som resultat.

Min ridhäst har bara skydd när vi hoppar, vilket typ är aldrig numera (pga matte inte för ramla av och slå i huvudet enligt farbror doktorn)

han har bra benställning och slår aldrig i

Har en häst, valack, storhäst. Han har skydd enligt följande:

Dressyr: Barbent.
Hoppning: Senskydd fram och vanliga låga kotskydd bak.
Transport: Höga transportskydd.
Uteritt: Barbent.

Har funkat jättebra hittills! Skulle egentligen kanske vilja linda benen vid dressyrträning, men pga. knäskador kan jag inte sitta på huk tyvärr...

Har en häst, valack, storhäst. Han har skydd enligt följande:

Dressyr: Barbent.
Hoppning: Senskydd fram och vanliga låga kotskydd bak.
Transport: Höga transportskydd.
Uteritt: Barbent.

Har funkat jättebra hittills! Skulle egentligen kanske vilja linda benen vid dressyrträning, men pga. knäskador kan jag inte sitta på huk tyvärr...
Vad har du för häst? :) Tråkigt att du har så skruttiga knän, tur att hästen klarar sig skapligt utan skydd!

Lägger till att häst nr 1 aldrig har ngt på benen i transporten :). Hon tycker att det är skit läskigt :p. Häst nr 2 klättrar på väggarna i svängarna, så hon får ha lindor eller låga transport skydd av ren självbevarelsedrift ;). Är dock sällan hon åker transport( och då kryper man fram så försiktigt man kan :p)

Min slår sällan i, kan stryka sig lätt bak. Använder skydd och lindor vid ridbaneridning när andan faller på. Vid uteritter har jag alltid benskydd, catagos heltäckande, better safe than sorry. Har luddskydd, catagos i brun,vit,svart och sen lindor som matchar varje schabrak.

Vad har du för häst? :) Tråkigt att du har så skruttiga knän, tur att hästen klarar sig skapligt utan skydd!

Jadu, det vet jag inte ens själv :grin: Okänd i alla papper, kan ev. vara korsning SWB/xx. Visuellt sett en korsning av ponny/kallblod (hur man nu kan se ut så när man är hannoveraner/xx :eek:).
Jo, verkligen. Särskilt nu i vinter med -18.C har det varit väldigt kännbart, även i ridningen, vilket det normalt sett inte brukar vara :(
En sak som är bra iaf! Nej, men han stryker inte sig eller något, så ser ingen anledning att ha en massa padd runt benen på honom då :D

På hoppträningar använder jag senskydd fram och strykkappor bak. Rider jag på gräsbanor i hoppning eller terräng har jag senskydd fram, strykkappor bak och boots fram. Det är mest för broddarna. Konditionsträning med mycket galopp har jag senskydd fram. I dressyren brukar jag linda benen. Lite olika om jag använder fleece eller elastiska. Brukar även linda om jag har ett vanligt pass inne i ridbanan (men inte alltid). På uteritter brukar jag oftast inte ha några skydd. Beroende på terrängen kan jag ha senskydd ibland. Låter som hon har skydd hela tiden nu. Rider oftast ut så det blir mest utan skydd faktiskt. Funderar dock på att börja använda bootsen mer där. Det är lätt hänt att hon trampar sig när vi lunkar lite.

Jag tycker om att ha kvalité på min utrustning, så har därför lite dyrare benskydd. Sedan vill jag även att det ska matcha utrustningen. Däremot lindorna brukar jag inte lägga några stora pengar. Tycker inte att det är någon direkt skillnad på dyra fleecelindor mot billiga, så där köper jag mest efter färg så att de passa schabraken (som jag inte alls tänker på samma sätt som med lindorna. Där går dyrare bra :angel:)

Rider mestadels utan skydd på nuvarande häst. På vanliga uteritter och dressyrarbete går han helt utan skydd. Ska jag rida lite hårdare på uteritten blir det oftast senskydd + strykkappor, samma sak vid hoppning. Vid dressyrpass med mycket sidförande övningar har han damasker eller dressyrskydd. Någon enstaka gång orkar jag linda men absolut inte till vardags. ;)

Har grön häst som inte alltid har koll på benen.
Använder vanliga senskydd + kotskydd, ibland har jag damasker med ludd men de sitter inte så bra(snurrar).
Vid lugna uteritter samt skritt i paddock har han inget alls. Boots har han runt om när det är lerperiod, annars inget. :)

Hoppning, alltid senskydd och även boots om hästen har broddar.

Uteritt, senskydd fram och damasker bak eller damasker runt om och oftast boots fram och ibland runt om allt hänger på var jag rider om hästen har broddar och om handhäst är med, här finns inga skogs vägar utan det är ut bland sten och ris.

Dressyr, oftast inget men av vana åker ibland skydd.

Transport, snabb lindor (tror jag det heter) och boots.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 411
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 293
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Kära Buke, nu söker jag efter benskydd. Vilket jag inte använt överdrivet mycket innan, och hästen ifråga har inte behövt det förrän på...
Svar
3
· Visningar
1 024
Senast: Liten
·
Utrustning Vilka är era favoriter av boots och benskydd? Tänker på vanliga boots och inte barfotaboots :) Min donna är en sån häst med benen och...
Svar
5
· Visningar
1 104
Senast: LuckyMe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka