Olika trots exakt samma stam - kloning

true_blue

Trådstartare
Olika trots exakt samma stam - kloning av Poetin och båda stona betäckta med Totilas.

Man kan undra vilket försäkringsbolag som skulle våga ställa upp. Nåväl - vad tror ni? Båda Poetin-klonerna är exakt lika genetiskt. Så vad gör skillnaden? Enl artikeln rör de sig olika och har olika temperament.
Känns som att det visar hur viktigt mödernet verkligen är.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1078299

Sv: Olika trots exakt samma stam - kloning

Jag är inte förvånad alls, skulle snarare varit förvånad om de inte var olika varandra...

Jag kan förstå att temperamentet är olika, de har myckat att göra med miljöpåverkan. Men olika exteriör? Gångartera blir ju olika pga att exteriörn inte är samma. Men hur kan kopier av en häst vara så olika? Vet att ETs klon har samma färg som "orginalet" men inte den speciela teckningen.

Hästar är både arv och miljö. Det har visat sig att miljöpåverkan inte bara är direkt miljöpåverkan. Miljön påverkar även generna genom att "slå på" och "slå av" olika gener. Det är inte alltid förutbestämt om en gen från fadern eller från modern kommer att komma till uttryck, slumpen har troligen också en viktig betydelse för detta. Denna påverkan sker inte bara efter födseln utan även inuti livmodern, kanske t.o.m ännu tidigare på spermier och ägg. På männskor har det tex visat sig att föräldrars matvanor påverkar avkommans risk att drabbas av vissa sjukdomar. Betydelsen av föräldrars direkta beteende mot avkomman har däremot överskattats för "hur man blir", något man har svårt att smälta inom t.e.x psykologin. På hästar vet vi inte hur viktig direkt påverkan från stoet är men det finns uppenbarligen en indirekt påverkan som är svår att styra över och som till stor del avgörs av slumpen. Denna påverkan förs vidare genetiskt genom att styra vilka gener som ska vara på- och avslagna. Man kan därför aldrig skapa en genetiskt exakt individ. OBS att detta är gravt förenklat!
Ulrika

KL

Som jag skrev i den andra tråden.

Orsaken till att ovanstående klon inte blir genetiskt identisk med Poetin är att alla gener inte finns i cellkärnan utan en liten del finns i Mitrokondrie-DNA vilket i sin tur endast nedärvs från ägget från modern – vilket i detta fallet blir hästen som donerade ägget. (Kanske läge att låna ett ägg av tex Exquis Nadine )

Man kanske snarare ska se klonerna som Syskon till Poetin?
Dvs samma genbas.

Jag kan förstå att temperamentet är olika, de har myckat att göra med miljöpåverkan. Men olika exteriör? Gångartera blir ju olika pga att exteriörn inte är samma. Men hur kan kopier av en häst vara så olika? Vet att ETs klon har samma färg som "orginalet" men inte den speciela teckningen.

Tja.... Kort förenklat så besvarar jag frågan med en motfråga:
Hur kan helsyskon vara så olika? De har ju också samma gener.

Nope, inte riktigt så enkelt. Det är ett slumpmässigt urval av de dubbla kromosomparen från både mor och far.
Dessutom kan det ske en massa överkorsningar, mutatiuoner mm som gör att det blir stora skillnader mellan syskon.
Enäggstvillingar däremot har hyfsat lika genuppsättning (men skillnader kan förekomma även där)

Inte heller kloner har en exakt identisk genuppsättning, vilket _Viva_ förklarat här ovanför.

delvis KL
Fast enäggstvillingar, och övriga syskon från samma mamma har samma mitokondrie-DNA. Även om mutationer kan givetvis ske i mit-DNA oxå... Så är det en ganska stabil molekyl, man har ju genom mit-DNA hittet de 4 vargtikarna som är ursprung till alla våra hundraser:)
Det hade blivit en "bättre" klon om man tog ett av Poetins ägg, fast det kanske de gjorde, framkommer inte av artikeln.

Liknande trådar

Avel Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser. Håller inte alls på med avel själv (om det...
2
Svar
26
· Visningar
3 195
Senast: Eldfuxen
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 556
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka