Olika temperament eller bara åldersskillnad?

C

cissiny

Först och främst, det är mitt i natten och jag borde sova, Har tagit en sömntablett och den börjar ju verka. Skriver därför lite mysko om ett par saker jag tänkte på medan jag försökte sova, Hoppas att ni kan förstå hur jag menar?

Vi har ju två katter, äldst är Sammy, kastrerad hane på 6,5 år. Har haft honom i fem år. Väldigt cool herre, otroligt snäll, var lite skygg när vi fick honom men är nu alltid nyfiken på gäster etc. Litar till 100 % på oss. Lärde sig snabbt att bord, datorskrivbord och annat är tabu.

Sen kom då Flingan för drygt tre veckor sedan, utmäglad och törstig liten kattunge som satt i ett träd, Redan första kvällen fick han ett bad och klorna klippta, inget problem (enda pipet var när han fick kattschampo på sig i duschen), i övrigt skulle han mest försöka få i sig vatten från duschen...

Lillen blev strax väldigt trygg här med oss och med Sammy. Dock ska han leka med precis allt... Just nu försöker han återigen välta en stor golvlampa, som jag lyffte upp precis innan jag började skriva..., nåja, den här gången nöjde han sig med att släcka lampan och riva något anat, ska kolla..... Jo, visst är lampan släckt, slängd åt andra hållet den här gången... *suck*

Lille Flingan har nog förstått att soffbordet får han inte gå på. Då sätter han sig så gulligt och piper om att han vill upp.

Nu har han rasera julhörnan med gran gritter och lampor... går vidare till sambons specialla buddhististka hörn där han absolut inte får vara... Och spelar med stor glädje på sambons "änglaspel" (vet inte vad det heter, en massa klingande klockor)

Jag kan ju inte berätta i all evighet om hans upptåg, så detta får räcka. Sammy är en cooling som gärna leker men inte med inteedningen...

Åter till Sammy - han är en cooling, lite feg av sig kanske, som litar till 100% på oss. Vi får göra precis vad vi vill med honom. Man kan leka rätt häftigt när han vill, då boxas han med indragna klor och hugger i luften ibland. Snäll i precis allt, inkl kloklippning.

Flingan är ju bara 6 månader. Han visar dock prov på extrem egen vilja, "ska bestämma själv", håller man då fast honom för t ex kloklippning eller medicinering så blir han kort sagt helgalen. Fräser, hugger mot en (menm får han i ett finger i munnen så håller han det löst), pulshöjning...

Nu senast ikväll så skulle vi borta av honom lite, och det urartade direkt i att han blev helgalen enligt ovan. Vi höll kvar honom, det var ju inget farligt och katter brukar ju gilla att bli borstade...

Min fundering är - är det här något som har med medfött humör att göra, eller är Flingan helt enkelt en rabiat tonårunge just nu?

Hoppas att inlägget inte är för snurrigt eller dimmigt, ska slänga mig i sängen ny när sömntabletten tagit.

Mvh Cissi
 
Sv: Olika temperament eller bara åldersskillnad?

Jag tror att det både är hans personlighet OCH trotsig tonåring;)
Alla katter har ju olika temperament, mina gamla huskattshonor tar en tillsägelse väldigt hårt, mina rexar testar om jag menade allvar och min lilla vilde gömmer sig under soffan tills faran är över.

Att han river inredning har nog mest med ålder att göra, även om det gärna följer med när dom blir äldre brukar det plana ut till en blommkruka i veckan så småningom;)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi tog hem en katt i våras som då va 9 månader, kastrerad hankatt. Hade bott i en lägenhet hela sitt liv på 3: dje våningen. Ägaren...
Svar
17
· Visningar
1 760
Senast: Roxer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp