Olika storlekar på parponnyerna?

Mli

Trådstartare
Jag är lite ny på just parkörning och undrar då just vart gränsen går för storleksskillnaden mellan hästarna? Min ena körponny är 95 cm, och min blivande är ca 85. Jag tävlar inte körning, tömkör egentligen mest bruks - klippa gräsmattor, harva ridbanor osv.

Tror ni att det blir problem för dessa att dra brevid varandra?

Sv: Olika storlekar på parponnyerna?

Man strävar efter att ha så lika hästar som möjligt vad det gäller storlek och gångarter.
Men om man nu inte har det så så får man anpassa korstömmen och stång koppel så det stämmer mellan den lilla och den stora. Det är bra att tänka på att den stora kan behöva lite längre stångkoppel för att få ordentligt med plats.
Korstömmen får man anpassa efter hästarnas temprament el som i dittfall kanske den lilla har svårt att hänga med den större då får du ta tillbaka den stora hästen med hjälp av att anpassa korstömmen.
Det är lite rörigt i början innan man lär sig hur man skall tänka för att det skall bli rätt. Många har hästarna på förkorta stångkoppel och då vill hästarna gå från stången.
/M

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 184
Senast: As_Vegas
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 536
Senast: moonstruck
·
Utrustning Hej! Idag var jag på Hööks och letade nya ridskor, ny ridväst och ny hjälm. Har inte ridit regelbundet på ett tag och nu när jag har...
2
Svar
32
· Visningar
3 839
Senast: Salinero
·
B
Ekonomi & Juridik Visste inte riktigt var jag skulle lägga in den så jag tog gnägg. Jag har sedan slutet av oktober hafft en foderhäst med min kompis...
Svar
15
· Visningar
2 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka