Olika slags foder...

C

crabby_me

behöver lite tips på vad man kan ge hästen för att den skall bli lite tjockare i hullet,:confused: OCh att ge mera grov foder är ingen ide... vill ju inte ha en bukmage på honom...

Nu äter han...
Havre: 1 L
Hippo basic bas: 1 ½ L
Betfor: 1 ½ L
Hösilage: 17 kg :D
mangnesium mix: 20 g
+ morötter, salt, älgört

Kan tilllägga att det är en kille på 170 cm och är 11 år, som håller på att sätta muskler, han är en ganska "skall bli" maffig häst... :banana:

Sv: Olika slags foder...

Vilka värden har hösilaget?
Dels så får han inte direkt någon stor mängd kraftfoder. En liter havre är inte ens ett kilo till exempel. Så till en så stor häst som ska sätta muskler kan det vara i minsta laget om det inte är ett extremt bra hösilage.
Samma med proteinet vilket är det viktigaste om hästen ska bli maffig. Kan var så att det inte är så högt i hösilaget utan det behövs kompletteras med något som lucern eller soja. Protein är byggstenen för muskler finns inte det i tillräcklig mängd så blir det inga maffiga muskler heller.

Hestekraft och Lusern, soja, E-vit, Vetekli.

Håller med föregående talare - hästen behöver betydligt mer kraftfoder. Allra bäst är ju att veta värdena på ensilaget. Öka havren till i alla fall 4-5 kg och ge 1.5 kg lusern på det så kanske det börjar hända något.

Jag är lite av dem som är lite imot havre för att det sänker ph-värdet i hästens magsäck, och ger jag honom 4-5 kg havre så vågar inte jag sitta på honom då han flippar ut helt och hållt av för mycket havre... men funderar på att kanske ge honom mera av hippo basic bas, och mera betfor.
Sedan så skall jag nog ge honom nått kg med lusern... Får se om det hjälper... :bump:

Tack för tipsen... :banana: :banana: :banana:

Hösilaget är alltså INTE analyserat? (du har inte nämnt nåt om det)
Hur torrt/blött är det? 17kg kanske bara motsvarar 9-10kg hö (eller ännu mindre).

Mineraltillskott då? Det angav du inget om? Det kanske finns i Hippos Basic? Får han i sig tillräckligt med SELEN och E-vit genom det? Tror inte det nämligen... man måste ge många kilon av sånna färdigfoder för att täcka selenbehovet.

Din foderstat ger iaf inte särskilt mycket PROTEIN så jag misstänker att han kan behöva mer av den varan. Och kanske mer mat överhuvudtaget!

Jag skulle göra så här: Lägg till minst 2-3kg lusern (pellets eller hack spelar ingen roll). Köp Tokosel (selen och E-vit tillskott) på Apoteket o börja ge.

ok... tack för tipsen... det skall jag... :bump: :bump:

behöver lite tips på vad man kan ge hästen för att den skall bli lite tjockare i hullet,:confused: OCh att ge mera grov foder är ingen ide... vill ju inte ha en bukmage på honom...

Nu äter han...
Havre: 1 L
Hippo basic bas: 1 ½ L
Betfor: 1 ½ L
Hösilage: 17 kg :D
mangnesium mix: 20 g
+ morötter, salt, älgört

Kan tilllägga att det är en kille på 170 cm och är 11 år, som håller på att sätta muskler, han är en ganska "skall bli" maffig häst... :banana:

Hej!
Prova att ge 2 dl matolja/dag och ca 1 kg luzernpellets. Det fick min valack och gissa om han gick upp?! Han blev superfet så jag fick ta bort det efter ett tag...

Liknande trådar

Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 469
Foder & Strö Nu är stallet snart klart och det är snart dags för mina pojkar att flytta hem. Då vi flyttat för långt från våran gamla höbonde måste...
Svar
3
· Visningar
692
Senast: Deimion
·
T
Foder & Strö Hej hej! Köpte ett fullblodssto för ett par månader sedan och förra ägaren gav henne 3 kg Hippo Grow Alfa/dag + kalk och morötter. Ca...
2
Svar
23
· Visningar
2 869
Senast: Tunnelapa
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att få upp min häst i vikt.. det är en arabvalack på 9 år som åkte på borrelia i somras. Och tappade enormt...
Svar
4
· Visningar
1 163
Senast: MissMisty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka