Olika skaklar

S

Svanhild

Kommer med lite bilder på skaklar... här vill jag få lite tankar om vad ni tror det är för vagn o vilken anspänning det ska va:);)

Ska bli lite kul att se vad ni tror o så så ska jag berätta det jag tror o det jag vet:)

Sv: Olika skaklar

Min gissning är att till de 3 första används seltungor, för modligen till någon aldaglig vagn med vanlig lok sele.
Den fjärde är nog till någon typ av gigg sele eller annan fin sele, och förmodligen till en gigg.
Den sissta har jag ingen ide om. :)

Ingen mer som vågar gissa lite? känns lite tidigt att berätta med bara en gissning...

1 vanliga seltungor det öppnajärnet framåt stöd så att skakeln inte ligger på marken .
2, vanliga seltungor.
3,vanliga seltungor ,piggarna bakom möjligen giggsele (osäker hela)
4,giggsele
5,fyrkantshålet vanliga seltungor ,den framför giggsele man förde in skakeln bakifrån i skakelögglan och drog bak så att den fastnade inne mot skakeln.
en del har jag rätt en del fel.

Senast ändrad:

:bow: TOPPEN!! Dig skulle vi ha med i gänget som pysslar med museet!!

Jo, du har sagt helt rätt! Det handlar om enkelaxlade fordon allesammans förutom första bilden. Första är en vanlig trilla. Drogs med seltungor har inte haft nån svängel så vitt vi kan se.

2. En enkel gigg som ofta kallas mjölkkärra. Drogs med vanlig arbetssele o seltungor. Ingen svängel...

3. En enkel gigg från Arvika vagnfabrik som funnits på en bondgård. Drogs med seltungor o arbetssele eller som du redan sagt med giggupphängning. Här har det funnits svängel men den var avplockad så denna vagn drogs nog utan linor.

4. En Tidaholmgigg som funnits hos lite finare folk som hade råd med en giggsele. Denna vagn kan inte köras med arbetssele o seltungor. Högt skakelfäste, dragligor o svängel gäller här.

5. En gigg från Waggeryds vagnfabrik. Ganska vackert gjord med kompfortabel fjädring. Här kunde man välja seltungor eller giggsele o draglinor.

Med andra ord har jag inte haft helt fel i mina funderingar jag påtalat tidigare om två olika anspänningar. Finfolk hade råd med två selar, bönderna hade bara en sele o de körde allt med seltungor. Därför tillverkades giggarna ofta med dessa kombinationsskaklar:idea:

Skakar lite liv i tråden genom att be om lite bilder på MODERNA skaklar! Hur ser de ut? Ta lite detaljbilder på de ni har på era vagnar o berätta vad ni tycker om dem:bump:

Liknande trådar

Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
346
Senast: CaisaCax
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
618
Senast: Mli
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 403
Hästmänniskan Våra hästar har ju ibland hjärnspöken, och vi hästmänniskor också :rofl: ●Vilka hjärnspöken har du själv i din...
2
Svar
22
· Visningar
1 661
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka