Olika långa stigläder (med flit)

Seabaz

Trådstartare
Är det vanligt att man rider med olika långa stigläder av olika anledningar?

Jag vet en tjej som alltid rider med ena lädret längre (eller kortare, vilket man nu vill). Ett helt hål, alltså runt 2 cm.
Hon säger att hennes ena ben är längre än det andra och därför måste hon göra så för att kunna sitta rakt över hästen.

Men jag har upptäckt att det är fler som rider med olika långa läder. En tjej som brukar rida min häst verkar göra det. Nu har jag visserligen gjort fler hål i lädrena själv men jag har ju mätt så det ska inte skilja något. Men möjligt att det gör det ändå men knappast ett helt hål?

Så nu börjar jag undra om det är vanligt att folk rider med olika långa läder??
Jag känner i alla fall stor skillnad om jag råkat korta hålen fel och det skiljer något hål, allt känns så fel då...

Sv: Olika långa stigläder (med flit)

Kan bara svara för mig själv, men mina ben är lite olika långa. Inte ett helt hål, vilket är problemet. För jag har ibland ojämna stigläder för det går liksom inte att hitta exakt rätt. Särskilt om någon annan lånat min sadel och ändrat stigläderna. Jag måste ha den ena på innersta och den andra snurrad och snurrningen måste bli på ett speciellt vis för att de ska bli jämna. Inte lätt att få till. När jag väl tänker på att de är ojämna håller jag på att bli knäpp.

Det där med stigläder är ett aber. Dottern tex har jättelånga överben men ganska korta underben. Så det ser alltid ut som att hon har jättekorta läder fast de inte alls är det.

Jag vet faktiskt inte om mina läder är på olika hål, jag brukar aldrig räkna hålen utan länger/kortar tills det känns jämnt och bra. För några år sen fick jag dock rida med vänstra lädret ett hål längre, var sne i bäckenet på något sätt. Gick till kiropraktor och sen dess är jag "rak". Har inte funderat på om de sitter på samma hål sen dess. Ska nog kolla nästa gång jag rider vilka hål jag har på :)

En gammal stallkamrat hade däremot det ena stiglädret 3 hål längre än det andra, det förstod jag aldrig hur hon kunde rida med. Måste ju skilja jättemycket?

Jag brukar få för mig att jag behöver korta/länga ett hål när jag dragit på mig en ny låsning i ryggen/höften. I själva verket sitter jag bara något snett i sadeln.. Men innan jag fattade det så höll jag på att mickla med olika längd på stigläderna.

Jag har precis upptäckt att jag ridit med ojämna läder (fast de är på samma antal hål) så nu rider jag med "jämna" läder, fast på olika hål

Måste blivit något fel i produktionen för det är samma läder. Jag är nog ett riktigt undantag =)

jag brukade ha ett hål kortare / längre, både jag och hästen är snea efter en dålig sadel :( och innan jag kom på det så hade jag ett hål längre på ena stiglädret för att kunna sitta lite rakare i sadeln. nu så har jag ingen sadel alls men både hästen och jag behöver nog gå till en kiropraktiker innan vi får en sadel och kan sätta igång igen, annars så fortsätter felen bara :/

dock så började jag ha ett hål mer på ena sidan när jag praktiserade i ett stall där ordinarie ryttaren hade det och jag inte orkade fixa med stigläderna hela tiden, red dressyr i hopp läder där stiglädrena var olika ganska länge :p kanske därför jag blev sne XD

Sadlarna har aldrig sina stigläderkrampor exakt på samma nivå, så det är inte konstigt att man inte kan ha stiglädrena på exakt samma hål, märks mest om man har numrerade hål....

Jag gör alltid hål mitt emellan dom befintliga för att alltid kunna ha optimala stigläderlängder....

Jag har märkt att när hästen inte riktigt trampar under sig/arbetar med det ena bakbenet så känns det stiglädret längre. Te.x höger bak som de flesta hästar har svårare med än vänster bak, så brukar höger stigläder kännas för långt. Det brukar ordna upp sig så fort hästen kommit igång och börjar trampa under sig! :)

Vet inte om det är så intressant med svar från en ridskoleryttare, men ja - jag rider i stort sett alltid med olika långa läder. Eftersom jag rider olika hästar med olika sadlar där lädren kan vara helt olika med olika längd mellan hålen på dom olika sidorna av samma sadel, så har jag gett upp. Förut kunde jag ägna 5-10 minuter i början av varje lektion för att försöka få till jämna stigläder, men ofta blev det ändå aldrig riktigt bra. Så sen tröttnade jag och gav upp, och nu skiter jag i det. Jag har istället försökt lära mig hitta en jämvikt, stabilitet och avslappning i min sits oavsett om lädren är olika långa, och nu tänker jag inte ens på om dom är ojämna eller ej, om det inte skiljer typ mer än en decimeter mellan de olika lädren förstås.

Jisses! :eek:
Jag kan absolut inte rida om stiglädrena är det minsta ojämna, blir jätte irriterad och jag känner skillnad på ca 1/2 hål.. :p Var jätte störande när jag red på ridskola men nu har jag egen häst så nu är det bara att komma ihåg att byta höger och vänster stigläder ibland :D.

Jag har vänster sida som gärna vill dra ihop sig men så fort jag värmt upp försvinner det..

Tror INTE att det är bra att rida med ojämna läder. varken för ryttaren eller hästen.

delvis knapp

Jag rider med olika långa läder, det skiljer två hål mellan vänstra och högra lädret, ca 4 cm alltså. Hästen har inte dött än, inte ens blivit nämnvärt förstörd av detta, han justeras av kiropraktor och med akupunktur regelbundet men de brukar säga att det inte är några problem som kommer sig specifikt av min sneda sits som behöver fixas.

Kl

eftersom inga ryttare är helt liksidiga så märker de flesta att efter hand, oavsett om lädren var jämnlånga från början, att ena lädret sen är längre.... det är därför man alltid ska byta om sina läder om man vill ha en estetiskt jämn längd rent utseende mässigt, samt alltid med jämna mellanrum bör kolla längden på bägge, dvs hur de bägge sidorna förhåller sig till varandra eftersom detta ändras även om man inte bytt hål alltid.

Det är klurigt det där med stigläder.. Själv kollar jag ganska ofta lädren till ridskoleponnyn jag brukar rida, så jag VET att de är exakt lika långa och inte ojämnt töjda. Trots det tycker jag ofta att de känns ojämna, och man ser ofta att ryttaren innan satt dem på olika hål. För egen del tror jag att det beror på mina sneda fotleder, min högra är inte lika rörlig som den vänstra efter att ha blivit vrickad x antal gånger. Så sitter man där i början och tycker att högra stiglädret känns kortare. Dessutom sätter ponnyn mig gärna på högersidan, vilket gör att när man ridit ett tag, värmt upp högra fotleden och trampat sadeln snett, inser att högra stiglädret helt plötsligt blivit längre.:mad:

Jag brukar inte ha några problem med ojämna stigläder om jag vet att de är jämna egentligen. Vet jag att de är ojämnt töjda och inte går att få jämna kan jag också strunta i det. Om jag inte vet däremot, då kan jag hålla på och greja i all oändlighet för att se om det går att få dem jämnare. Perfektionistiska tvångstankar?:p

Frågan är väl snarare om det är så att man har ojämna ben eller om det är så att bäckenet (och därikring :p ) är snett.
Jag har för mig om att ojämna ben inte är speciellt vanligt?

Om man VET att man har ojämna ben, dvs har fått det "diagnostiserat" så är det ju klart att man måste ha olika stigläder.
Annars är det nog smartare - och bättre för hästen - att man kollar upp sina snedheter så man kan fixa till dem på ett bättre sätt.

Ojämna stigläder gör ju inte automatiskt att tyngdpunkten i sadeln blir jämnare, snarare tvärtom många gånger.

När jag växte hade jag ojömna ben, höger ca 3-4 cm längre. Och min ridlärare sa att jag ändå ALLTID skulle ha lika långa stigläder iallafall och lära mig rida med det, varför vet ajg inte riktigt.

Är själv ridlärare nu och det finns en tjej på ridskolan som sitter JÄTTESNETT i sadeln, om hon rider utan stigbyglar hänger hennes ena fot 10 cm längre ned än det andra. Men det är för att hon sitter jättesnett på hästen. Tjatar alltid på henne, haha. Men hon ska ha jämna stigläder eftersom hon sitter snett och är sned i bäckenet (antagligen!), då borde det väl "rätta till sig" lite om man har jämna stigläder. Ser helknöppt ut när hon rider med ojämna, kan inte va så bra för hästen heller.

Nu kan jag för övrigt INTE rida med ojämna läder, får panik xD

Jag red med olika långa läder ett par år. Sen tog jag mig till kiropraktor som konstaterade mig sned i bäckenet o därför olika långa ben. Sen dess behöver jag inte olika läder längre. Kanar sadeln igen vet jag att jag får besöka kiropraktorn igen...

Kl

eftersom inga ryttare är helt liksidiga så märker de flesta att efter hand, oavsett om lädren var jämnlånga från början, att ena lädret sen är längre.... det är därför man alltid ska byta om sina läder om man vill ha en estetiskt jämn längd rent utseende mässigt, samt alltid med jämna mellanrum bör kolla längden på bägge, dvs hur de bägge sidorna förhåller sig till varandra eftersom detta ändras även om man inte bytt hål alltid.

Jag tror att det till större del hänger ihop med att nästan alla ryttare bara hoppar upp från en sida.

Det tror jag även är dåligt för sadlarna och hästens rygg.

Jag tror det beror på två saker:
Ojämna läder
Ojämn ryttare

Ojämna läder löser jag genom att köpa otöjbara läder. De töjer sig verklgien inte en mm och är värda varenda svindyr krona :love:
Ojämn ryttare löser jag genom regelbundna kirobesök.

Av dessa två orsaker kan det ju då känna mer rätt att ändra lädren, men om man sitter framför en spegel och faktiskt sitter snett så kan det väl knappast vara någons önskan eller?

I värsta fall snedsutten sadel, det är ju totala döden.

Mina små snedheter märker jag inte ens i stiglädren, det märks bara på känslan i sittbenen och gör mycket i ridningen. Är man så sned att stiglädren behöver vara ojämna undrar jag hur det går att rida öht :eek: För jag är inte en rak ryttare och inte en bra ryttare heller och om sådana små grejer försvårar så för mig, hur fasen kan värre saker ens gå att styra med :D

*KL*
Jag mäter sitgbyglarna med hjälp av pisken, från nederkant på sadelkåpan till övre kanten på stigbygeln, då är jag säker på att stigbyglarna är lika långa..

Snedhet i höften kan göra att ryttaren tycker att det behövs olika långa läder. Testa en kiropraktor säger jag till den ryttaren. ;)

Liknande trådar

Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 805
Senast: Oknytt
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 073
Senast: super
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 864
Senast: JohannaB
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 942
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka