Olika långa steg

E

Express_Pearl

Hej! Min travartjej på 15 år har börjat gå ganska bra nu förutom en grej, hon tar längre steg med vänster bak än höger ca 20-30 cm, det blir dock bättre när jag gör framdelsvändningar undan vänster skänkel men bara tre fyra steg efter. Hur kan jag göra för att räta ut henne? Hon är också genomgådd av kiropraktor regelbundet som ej hittar ngt. Men när hon väl slappnar av (i paddocken när jag rider för instruktör går hon kanon)Något man kan stärka för hand? Massera? Tack för all hjälp!

Sv: Olika långa steg

Jag har även svarat på Freefarm, men svarar här också... ;)

Min häst visade liknande symptom, men inget som verkade vara rent muskulärt. Åkte till klinik och då upptäcktes en hasledsinflammation som nu behandlats med tuppkam och kortison, samt 3 veckors vila/skrittpromenader.

Så jag tycker nog att du ska låta en veterinär titta på henne, för likaväl som en kiropraktor eller massör ofta hittar fel som inte veterinärer hittar, så hittar veterinärer fel som massörer inte upptäcker.

Även om hon är genomgången av kiropraktor, så blir min första tanke att hon har ont någonstans. Har en vet tittat på henne?

Norrland

Massage är ju alltid bra, o att stretcha på benen. Sen kan du träna henne med att gå över bommar med lagomt avstånd (så hon inte kan klämma in 2 steg men ändå måste ta ut lite på steget) så hon måste ta lika långa steg med alla benen.
Detta har jag gjort med min häst i 2 månader snart då han blev sned i bäckenet efter bushopp ut från hagen, o han gick med betydligt kortare steg med ena bakbenet men nu går han nästan lika med båda bak (ibland lite kortare om han är stel). Jag går själv bredvid hästen när vi bomtränar men det funkar ju uppsuttet oxå (han ska jobba upp ryggmuskler o före jag fått upp muskler vill jag inte sitta på när han går över bommar).
30 cm är ju ganska mycket men din kiropraktor har väl antagligen gått igenom hästen så hon inte är sned nånstans? eller har hon skadat det benet/knät/höften nån gång?

Min häst tog kortare steg med ena bak.
Hon började så småningom slå bakut i galoppfattningarna och då visade det sig att hon var sne i bäckenbenet. Detta är inget som är ovanligt och vi rättade till det via en kiropraktor.

Vetrinär tittade på henne och kunde inte riktigt komma fram till vad det var. Vi gjorde ridprov och böjprov utan egentligt resultat.
Men som jag skrev ovan så gick det ju bra till slut i alla fall.

Nu skrev ju du att du haft ute kiropraktor redan utan att hitta något fel. Jag säger som dom andra, låt vetrinären titta på hästen. Kiropraktorn har ju gjort sitt utan resultat och då får man ta till annat.
Något fel är det för normala hästar går inte så.

Lycka till.

*lånar*

testa annan kiropraktor och massör (de kan hitta olika saker.. hur duktiga de än är... alla e ju bra på sitt sätt)...

låter som att hästen sitter fast nån stans...
en bra massör som går in på djupet!

Svarar till allihop på samma gång.

Hon har blivit kollad av tre olika massörer/kriopraktor, ska eventuellt ta ut en till under sommaren, har blivit kollad av vet. två gånger och båda gångerna samma resultat, fint och jämnt musklad, väl utvecklad muskulatur, fina rörelser och på böjprov reagerar hon en grad på v.b. ca 10 m sen är hon som vanligt igen. Hon är hller inte sned men har varit innan jag köpte henne och två månader efter köp märkte kiropraktor det och det blev åtgärdat och har efter det aldrig haft problem med snett bäcken igen men tror att det är musklerna som format sej efter de snedheter hon hade förr (hon reds sån i minst fyra år) Ska prova det med bommarna idag, låter som en jättebra övning, fler tips?

För att tjata vidare om min egen häst... ;)

Hon visade också bara ojämnhet i vissa situationer, typ i sidvärtesrörelser och små volter, inte annars till en början. Och som sagt, det var en hasledsinflammation som spökade.

Låt en veterinär titta på hästen när du rider, så att h*n får se hästen i just den situation du upplever att det inte funkar. Det kan ju vara så att det är lättare att hitta något då...

Jo, det är klart, men jag tror inte att det är som det var med din häst för vet har kollat henne, böjprov å vi sprang å longerade å allt möjligt, men han var förvånad över hur fräsch hon var för att vara travare. Hon går så när jag kortar upp tyglarna r.ex. men så fort vi travat/skrittat ett tag och jag har fått henne i en bra form så går hon kanon. Så jag tror att det hla bara handlar om att hon är svag eftersom grunden i det hela är att i höger varv är hon svår att böja och skjuter ut rumpan och in med bogen och i vänster skjuter hon in rumpan och ut med bogen. Förstår du hur ja menar?

men är inte kiropraktor, equiterapeut samma sak? Vet inte riktigt vad "mina" är, men en masserar bara, en går igenom hela hästen (knäcker, böjer lossar spänningar m.m) och en typ stressar ner hästen.

Min uppfattning är att eguiterapeuter använder mera massage och stretching för att räta ut hästen. Mindre knäckande.
Något som alla hästar mår bra av, så hästarna slipper bli så snea och ojämt musklade. Tror du skulle uppskatta hjälpen från en ET, så att Et och ridningen tillsammans gör att hästen blir jämnare i kroppen och får en ren rörelsemekanik.

Då måste den som jag trodde var massör vara E-T för hon gör sånt..

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 403
Senast: Karminnie
·
Hästvård Jag har haft min häst i över fem år nu, och hon har tidigare haft små åkommor. Men sedan i somras när jag flyttade henne till nytt...
Svar
19
· Visningar
2 192
Senast: Elajna
·
Hästvård Hej. Mitt halvblodssto (F -93) har fått en rörelsestörning på hö bak. Hon lyfter det mkt högre än det vänstra och lixom slår ner det i...
2
Svar
21
· Visningar
4 441
Senast: Qluring
·
J
Hästvård Här skriver vi oftast om problem o elände, för att få råd och stöd förstås, men nu tänkte jag leverera lite hopp till er som kämpat ett...
Svar
6
· Visningar
1 276
Senast: Novali01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama