Olika grovfoder i lösdrift. Lösning???

G

Grazila

Detta är en uppföljning på min "allergitråd".

Jag skulle behöva hitta en lösning till utfodringen och efterlyser tips.

Så här är läget:
Hästarna (2 st) går på lösdrift.
Halvblodet ska få äta hösilage. Kan lösas genom att fodra i höhäck på hög höjd.
Russet behöver torrhö.

Problemet är att halvblodsstoet vallar russet och äter all mat om jag serverar dem varsin hög i hagen. Därefter äter hon upp det som finns i höhäcken. Också.

Alltså skulle jag behöva lägga torrhö på ett område bara tillgängligt för russet. Förslag på lösning mottages med tacksamhet, just nu delar jag på hästarna vid fodring för att russet ska slippa jagas runt och det är himla omständigt i längden.

Sv: Olika grovfoder i lösdrift. Lösning???

Min alternativa lösning i vinter om det inte går att dela upp hästarna på bättre vis. (just nu går min lilla islänning som ska ha 4 kg hö, men en stor ardennerkorsning som ska ha 8-9 kg) blir fodergrind.

Googla på fodergrind så får du bra svar. Det är alltså en timer till den vanliga stängseltråden, som efter en bestämd tid släpper handtaget så att det rullas upp (finns lite olika lösningar där). Man har alltså en liten hage i/bredvid den vanliga hagen. Du kan ställa in ena hästen där och ge den sin mat, den andra får sin mat utanför. Efter nån timma, eller hur lång tid det nu tar för din häst att äta upp, öppnas grinden och hästen i den lilla hagen kommer ut i vanliga hagen igen.

Jättesmart lösning som jag blev tipsad av här på buke tidigare i år.:idea:

Edit: Du behöver ju fortfarande dela på hästarna, men du är ju ändå där och lägger dit foder. När du fodrat dem kan du åka hem och ändå veta att hästen får komma ut till kompisen i hagen om en liten stund när han ätit upp. Det är mitt problem, att jag inte hinner stå och vänta medan de äter för att sen byta hage på dem igen, typ innan skolan och så.

Senast ändrad:

Ja det låter som en bra lösning på att slippa vallandet! Ska kolla upp, tack!

En del av problemet är att jag vill slippa hantera höet så mycket som möjligt. Finns det nån form av automatisk ransonering, tro? Så jag kan lägga in en stor laddning men inte så ofta utan att hästen äter upp på nolltid :P

Du kan inte göra nån avdelning med en planka som russet kan komma under men inte halvblodet?

Hmm, enkelt o smart. Ska klura på om det går att lösa. Provade med ett grovt rep, men då ville hon inte passera. Kan ju vara för likt ett elrep :/

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka