Okej. Det är massa saker som jag undrar. 1. Hur funkar det när alla i ett stall har olika ”pass” att utfodra hästarna? Hur vet de hur mycket de ska ge? 2. Hur många dagar i veckan måste man vara i stallet? 3. Hur mycket hö ska man packa varje dag? 4. Måste man åka på morgon, kväll OCH lunch om man inte samarbetar med utfodring? 5. hur mycket ungefär kostar det att ha häst? 6. Har man någon som helst fritid när man har häst? Tackar för svar på mina skumma frågor(:
1. Olika i olika stall. När jag hade häst(ar) inhyrd(a) så hade jag vissa bestämda pass i veckan, t.ex. kvällsfodring söndagar och mockning av lösdriften måndagar. Hur mycket man ska ge står oftast på en fodertavla på hästens box, eller i en tabell eller liknande i foderkammaren.
2. Det varierar beroende på vad man har för inackorderingsavtal och om man måste mocka sin box varje dag. När jag hade hästar inhyrda på lösdrift behövde jag inte vara där varje dag, utan bara när jag skulle rida och/eller hade arbetspass. Jag var där 5-6 dagar per vecka.
3. Beror på upplägget. Jag har eget stall nu, tillsammans med min dotter. Vi packar höpåsar för ett dygn i taget efter att vi släppt ut o morgonfodrat hästarna. Då packar vi för varje häst frukost, lunch och kvällsmat. Eftermiddagshöet lägger vi i boxarna direkt, de får det när vi tar in dem.
4. Hästen måste ju ha mat minst tre gånger om dagen (våra får fyra, ibland fem, gånger), så gör ingen annan det måste du göra det själv ja. Finns ju också en del smarta lösningar med timergrindar och liknande som folk använder för lunchfodring.
5. Det beror på vad du har för häst, var du har den och hur mycket service du betalar för. I dagsläget har jag fyra hästar hemma, de äter hö för ca 1400:-/månad, kraftfoder för ungefär lika mycket och kostar 1250:- varje gång de skos (ca varannan månad). Till det kommer försäkringar, vaccinationer, tandkoll, veterinär, träningar och tävlingar...
6. Hästarna ÄR min fritid. Självklart kan det vara kul att komma iväg på något annat någon gång då och då, men det är hästarna som är mitt stora intresse och där jag vill lägga min tid.