Olika fodersorter.

nexxa

Trådstartare
Kanske en konstig frågan men finns det ngt foder som är mer "lugnande" ex. havre kan ju göra en pigg häst VÄLDIGT pigg.
Korn har jag hört ska ha lugnande effekt, stämmer det? Vad finns det mer för foder?

//Fröken_Skåne med skumma frågor ;)
 
Sv: Olika fodersorter.

Vet inte riktigt vad du menar. Om du vill lugna hästen eller ge den kraftfoder som den inte blir pigg av..
Det bästa är ju att inte ge kraftfoder alls :) Men ibland är man ju tvungen för att foderstaten ska bli bra. Då kanske man kan "nöjja" sig med tex lusern eller liknande som inte gör pållarna så pigga.
 
Sv: Olika fodersorter.

Att byta havren mot korn går bra,precis som du säger....
Du kanske måste komplettera med någon kraft också.
mvhR
 
Sv: Olika fodersorter.

Det är inte alltid det GÅR att byta havre mot korn rakt av, eftersom dess näringsvärden är olika.. :smirk:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 740
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
954
Senast: tessan.g
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
745
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 550
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp