olika foder, varför?

B

blohme

japp, då vill jag bara ha något att läsa så om ni orkar svara gärna :D

vilken sorts häst hade du gett:

krafft grund
krafft grove
krafft müsli
krafft pluss blåröd
krafft sport
krafft energi

har haft lite diskutioner om olika foder , så jag är bara allmänt nyfiken :D:banana:

Sv: olika foder, varför?

Det går inte att säga att ett visst foder passar en viss häst. Visst är grundtanken från t.ex. Krafft att Krafft Sport ska ges till tävlingsästar, PlussGrön till avelshästar och Grund till ridhästar, men i verkligheten funkar det ju inte så. Det funkar bara om man har en tabellhäst som äter ett idealhö, men den kombinationen är mycket svår att få till, det är nästan alltid något som felar.

Har man ett hö med mycket högt proteinvärde kanske ett avelssto klarar sig med Grund eller havre, har man ett hö med lite protein kanske Pluss Grön passar en tävlingshäst osv. Har man högt proteinvärde kanske Krafft Ponny passar till ett halvblod...

Ja, du fattar tanken, det är inte hästtypen som bestämmer vilket namn fodret man använder ska ha, utan näringsvärdena i kraftfodret. Och framförallt värdena på grovfodret, som ju är det som hästen äter absolut mest av och som ger störst utslag i totalfoderstaten.

Istället för Krafft Grund hade jag för övrigt valt ren havre, som nästan är den största beståndsdelen i KG. Mycket billigare, om inte annat... :angel:

Senast ändrad:

jag menade inte att man skulle sätta upp en "foderstat" men jag ville bara höra tankar om det . Tack ändå för ditt svar :D

jag hade gett vilket som helst av det till vilken häst som helst sålänge det passar med höet..

ja,ja& ja igen , man kan inte "räkna" ut såhär bara vad en viss häst ska ha, men jag vill ha tankar på VARFÖR just det fodert till tex just DEN hästen ...

du menar varför dom tagit fram fodersorterna och döpt den till de kluriga namnen som lurar folk att köpa fel foder?

jo det är om man har ett normalt hö och har en normal häst, en normal hobbyhäst på 500 g ger men 7 kg hö och 2 kg krafft grund.. då är det en bra foderstat.. är det en unghäst ger man groov.. dvs det som står på säcken.. men det gäller bara om man har ett bra hö med bra värden..

jajaja , jag menar inte riktigt denna tråden på "allvar" utan mest lite tankar om varför man skulle ge de till den sortens häst , så här enkelt ungefär

Jättehet häst = ingen havre :idea:
(som exempel bara)

Alltså inte seriösa djupa diskutioner :)(de är försent på kvällen för att göra det) men tack för ditt svar .

Ursäkta ngt sluddrigt & klöddigt inlägg men jag är ganska trött nu, så god natt :)

japp, då vill jag bara ha något att läsa så om ni orkar svara gärna :D

vilken sorts häst hade du gett:

krafft grund
krafft grove
krafft müsli
krafft pluss blåröd
krafft sport
krafft energi

har haft lite diskutioner om olika foder , så jag är bara allmänt nyfiken :D:banana:

Grund hade jag skippat. Hellre ge havre + mineraler.
Groov är ett superbra foder till alla hästar.
Müsli tycker jag är lite dyr. Helst om man inte kan spä ut med billig havre. Men jag gillar tanken bakom fodret.
Pluss blåröd ges med fördel till spannmål pga Ca innehållet.
Sport är ett bra foder till alla hästar.
Energi är bra om det verkligen behövs.
Givetvis är allt detta med tanke på att ha koll på grovfodret.
// Linda

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 885
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 856
Senast: Fazeem
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 767
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 138
Senast: Tjholahopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka