Olika bett och deras inverkan?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Matilda_o_Bonita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 900
M

Matilda_o_Bonita

Har lite frågor kring bett och deras inverkan på hästen.
Vill veta inverkan, fördelar resp nackdelar med följande bett.

(Alla bett är av den raka modellen, rak stång)

Full Cheek
D - Ring (Racing)
D - Ring (Rund racing)
Snaffle

Sv: Olika bett och deras inverkan?

D - Ring Racing är med mer fyrkantiga ringar medan D - Ring rund (Racing) är med ringar dom ett D, runda asså.

Okej. Alla betten utom snaffle (som jag inte kommenterar efterosm jag inte riktigt vet vad det är) verkar precis likadant. Jag kan tänka mig att det "fyrkantiga" D-ringsbettet har en minimal hävstångsverkan, men att de andra har samma effekt som ett vanligt, odelat tränsbett. Parerstängerna på ett fullcheek är bara för att tygeltagen ska kännas även utanför munnen (=tryck mot kinden vid ledande tygeltag, precis som bettplattor), samma sak med D-ringen, men där är inte parerstången lika lång, vilket gör att hästen har lättare att få in bettet i munnen.

Snaffle är väl ett vanligt tränsbett, med rörliga ringar?
Så i detta fall ett oledat tränsbett med rörliga ringar, alltså. :)

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
6
· Visningar
354
Senast: Valle
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 032
Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
744
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 294
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈