Olika bett & dess funktioner

B

Binegar

Jag har under den perioden jag red western hela tiden använt ett stångbett, tvådelat, smalt. Det här http://www.mtshastsport.se/images/bettobosals/duShSnaf.GIF vilket har fungerat super för både hästen och mig!
Nu vill jag av olika anledningar gå över till den engelska ridstilen & vill inte rida med detta bettet på ett par engelska tyglar som ju i regel hålls kortare & vad jag förstått finns det inga möjligheter att tävla på ett stångbett som detta.

Jag har haft det vanliga pessoabettet (tvådelat) på honom - aldrig mer igen!
Visst är det lätt att få hästen att arbeta, men han är inte lycklig med det bettet och det sitter egentligen inte bra i hans mun.

Jag har provat ett vanligt tvådelat tränsbett & ett tredelat fullcheek, men inget av de två fungerar då de inte tycks ha någon verkan på honom och han inte alls verkar lyssna på vad jag säger.

Vad för bett rekomenderar ni? :confused:
Jag vill ha ett mellanting mellan stångbettet & mitt fullcheek, som jag skulle kunna få tävla på, om den dagen kommer dåjag vill ge mig ut på en liten lokal hopptävling.Han är ett arabiskt fullblod med smal mun och har 9.5 cm i bettstl om det har någon betydelse.

Sv: Olika bett & dess funktioner

Har jag förstått det rätt så får du ha vilket bett du vill i hoppningen. I dressyren är det dock endast tränsbett som gäller, alt. kandar på lite högre nivå.

Jag skulle försöka hitta ett tränsbett som hästen trivs med. Har du prövat ett helt rakt?

Lite skarpare så brukar pelham eller kimblewick/jaktkandar rekomenderas. Lämpligast då med två tyglar så att du kan finlira och inte sitta och ta i stången jämnt.

Sv: Olika bett & dess funktioner

Jag har samma problem som dig, dvs en häst som är riden på stång innan och reagerar på dom hjälperna, dvs hävstången. Hon trivs på hävstång och blir då avslappnad.
Sätter jag på tränsbett blir hon spänd, tung och hänger sig.
Min lösning var att rida på jaktkandar ett tag och varva med tränsbett. Efter ett tag gick jag över till enbart tränsbett, fast bytte ofta mellan rak och två olika tredelade. Det var ett helvete i början rent ut sagt. Jag har karvat runt med tränsbett hela vintern och tränar halvhalter och övergångar till tusen. Nu får vi ibland dagar då det känns som att rida "normalt" på tränsbett men även dagar då det blir en dragkamp..

Jag tror helt enkelt bara att man får härda ut och hela tiden hålla på med övergångar för att få hästen vaken. Så fort jag känner att min är på väg att hänga sig gör jag halvhalt eller övergång. Vilket kan bli vart annat steg ibland iprincip. Jag hoppas att vi kommer kunna få en normal ridning på tränsbett!
Men att rida ut eller hoppa på tränsbett gör jag inte, då blir det en kamp och jag försöker verkligen att undvika det för att hon ska få en trevlig känsla med tränsbett. Då blir det jaktkandaret.
Jag har provat olika utformningar av tredelat, två delat (fungerar inte alls) rakt, fullckeck, nova bett, fasta ringar... Nu har jag beställt ett appe mouth, tredelat, får de vad hon säger om det.
Det som fugerar bäst hittills är det raka och ett ganska smalt tredelat med platt mittendel.
Du får helt enkelt prova dig fram och byta ofta, tror jag, för att han ska vänja sig att ha annat i munnen och inte göra ngn grej av det.
Han är ju van vid hävstången och när den försvinner blir hon antagligen förvirrad.
Men var beredd på att det inte kommer kännas som "vanligt" på länge.

Liknande trådar

Utrustning Hästen (Islandshäst) behöver ett nytt bett. Enligt utbildad hästtandläkare har hon liten mun och behöver ett smalt bett. Hon har nu...
Svar
7
· Visningar
3 936
Senast: Ace
·
Utrustning Hjälp mig brainstorma! Hästen är en mycket stressad häst med orolig mun. Han kan ibland bli väldigt stark men behöver ett milt bett...
Svar
15
· Visningar
3 401
Utrustning Jag har kommit till en återvändsgränd känns det som, och har slut på idéer. Vänder mig därför hit och hoppas att ni kan hjälpa mig. Jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: Beeboppe
·
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 087
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama