Olika bett= bra variation!?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare sante
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 720
S

sante

Jag skulle vilja veta lite mer om att just variera bett?
Har ju läst och kan tänka mig att det blir samma "tryck" om man håller sig till ett bett, så igentligen borde man variera bett...men frågan är till vadå?
Hästen går på ett oledat bett med böj, fasta ringar.

Vad rider/ tränar ni er häst i? Varierar mellan?

Rider ibland på kapson, men nu är frågan gällande bett!

Sv: Olika bett= bra variation!?

Jag har också hört en massa om det här med att variera betten.
Själv är jag en allroundryttare och föredrar så smala bett så möjligt.
Alternerar mellan 3-delat tränsbett, 3-delat eggbett och rakt bett...
Eftersom hästen är riktigt stark så har jag fått rekomendationer att antingen testa pessoa eller full cheek på henne men jag känner mej lite osäker på det...

Försöker variera mellan de tre jag har beroende på vad vi gör, hoppar vi så har jag det raka bettet kombinerat med pullar annars rider jag uteslutande på löst sittande engelsk nosgrimma.
Vid dressyr eller markarnete vanligt 3-delat och vid uteritt 3-delat eggbett....

Har testat det mesta utom tvådelade o extrema kombinationsbett på min häst.
Jag tror att det är bra med variation både för hästen o ryttaren.

Hästen trivs bäst med bettlösa alternativ eller stång, han älskade den portugisiska sötmetallsstången vi fick låna på en clinic, men det är inget jag direkt vill rida med till vardags. Jag skulle nog föredra att han gillade ett vanligt tredelat men, men....

Har testat jaktkandar, för att få en blandning av stångbettet o vanligt bett men det var inte så poppis. Nu rider jag på en pelhamstång med tungfrihet o två tyglar (med hängande stångtygel) o det trivs hästen mkt bra med.

Idag red jag med grimma o grimskaft, funkar det med.

Jag varierar mellan vanligt tredelat tränsbett och kandar. Vet inte om det kan räknas som riktig variation då bridongen i kandaret också är tredelat. Det är ju dock tunnare och hamnar kanske inte exakt på samma ställe på lanerna.

Tycker det är svårt att variera bett, då hästarna ofta trivs på vissa och inte alls på andra. Bättre då kanske att köra bettlöst i bland. Har testat side pull på min och det fungerar utmärkt.

Mvh//LG

Jag varierar på min häst med. Har tredelade vanliga, ett mässing, ett RF, tredelat fullcheek (används dock ej längre då det är för långt), tredelat eggbett, ett rakt eggbett och hackamore som jag varierar mellan.

Jag använder följande bett:

*Tredelat Gold Medal med rörliga ringar.
*Tredelat, rostfritt muffbett. (Stort, tungt och klumpigt = mysigt, tycker Pinky... :cool: )
*Oledat, rostfritt muffbett.
*Sidepull med lädernos.
*Pelhamstång, mullen mouth.

Fast pelhamstången ska jag nog byta mot något med tungfrihet, kanske nån portugisisk järnstång eller ett vanligt kandar, vi får se vad damen bestämmer sig för.

Jag skulle också vilja variera bett på pållen men vet inte vad jag ska prova.. Tips?
Han körs med ett tredelat med fasta ringar som han gillar men jag skulle vilja rida på något annat. Provade ett oledat, lite svängt, med fasta ringar men det gillade han verkligen inte. Gick bara och gapade.
Jag vill ha fasta ringar men är inte så bra på bettutbudet, vad tror ni kunde funka?

Låna ihop en massa bett (i rätt storlek!) och prova vilt! :D

Tvådelat, sidepull, kanske nån stång, järnbett, rostfria... det är bara att testa sig fram och se vart man hamnar.

Jag har två bett ett vanligt ganska smalt tredelat som jag har när ja rider på banan eller bara skrittar ut i skogen. Om jag rider ut med lite mer galopp o så har jag når franskt stångbett eftersom hon kan bli rätt stark då.
Jag tror det är rätt bra att variera bett ibland!!

En ryttare med en skolad känslig hand ger all tryckvariation som behövs!

Jag har hittills ridit min 4-åring på tredelat mässing, men även vid ett par tillfällen har hon gått på rostfritt vanligt tvådelat tränsbett. Tycker hon har fungerat bra på båda och ser ingen anledning till att byta. Tror mer att inverkan hänger på min hand och ridning än i hennes mun, detta bett som hon har nu ligger ju bra på henne. Skulle dock kunna tänka mig att pröva och rida henne på ett bettlöst alternativ vid ett senare skede.

På alla mina hästar har jag alltid varierat mkt i bett. Ponnyn gick bl.a. på tre delat sweet iron, vanligt tredelat, två-delat, två-delat med äppelsmak, rakt ngt. böjd o.s.v... Han har haft det mesta!
Mkt för att han blev lite kärv i munnen om han gick på samma.
Nuvarande hästen kan jag dock bara ha ett bett på - tredelat! Han hatar alla andra bett och går verkligen bäst på detta. Så jag tror att det är individuellt. Man märker om hästen uppskattar det eller ej.

Det jag vet om att variera bett är att ska det fylla sin funktion om man letar efter att omfördela/varier trycket i munnen på hästen osv, så måste man växla mellan olika bett typer, inte olika typer av samma "familj". Dvs byter du mellan olika 3 delade så fyller det ingen större funktion, tryckpunkterna är i stort sett detsamma för hästen även om bettet i sig såklart kan vara typ gummi, fasta ringar, ledade ringar osv osv - sak samma i princip trots allt... däremot om man tex varierar mellan tredelat och rakt, eller bettlöst osv, så blir det såklart en variation av annan kaliber för hästen.

varierar själv mellan tredelat och hack emellanåt, har funderat på att även lägga ett rakt oledat till samlingen för att växla lite ytterligare.

Jag funderar på att inköpa ett tredelat just för att den är "annorlunda" än det raka bettet jag nu har.
Sen är jag sugen på att inhandla stång...det bästa skulle ju vara att testa...en fråga: kan man köpa ett bett och lämna tillbaks det om det inte skulle falla hästen i smaken?
Eko som jag har i min närhet har en hel del olika bett som jag skulle vilja kolla/ testa.

Fråga i butiken!
Ofta får man göra det, men det får inte vara några som helst tecken på att bettet är använt. (Vilket gör det lite svårt att provrida...) Jag brukar linda en liten bit silvertejp eller något runt de yttre mundelarna innan jag lägger bettet i munnen, så gör det inget om hästen råkar "knapra till" lite under provningen..

Fråga i affären. På granngården där jag bor var det inga problem att få prova på hästen och sedan lämna tillbaka bettet.

Jag alternerar mellan tredelat och vanligt tvådelat tränsbett. Jag kör inte med extrema varianter. Tror att hon tycker att det är gott att det smakar lite olika ibland. Och så får jag tillfälle att byta mellan 2 snygga träns :D

Jag hörde en hästtandläkare som sade att det är bra att variera mellan olika bett helst skulle man ha:
*ett bettlöst tex hackamore, sidepull
*ett rakt bett
*ett tränsbett två el. tredelat

eller ja sen finns det ju en jungel av en massa andra också..men det var vad han rek. om man hade en "normal" häst..

Själv rider jag min på vanligt tredelat och hackamore. ska ev köpa ett silikonbett eller ett rakt.

Där ser man, då skulle tredelat sitta bra! ska köpa ett imorgon och se hur hon gillar det!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 032
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
644
Senast: cowgirl81
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
550
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 494

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • FÅRtråden
  • Bråkande hundar

Hästrelaterat

Tillbaka