Olicensierad hingst

Farao

Trådstartare
Hejhej.

Jo, jag undrar om det är någon som vet vad som händer med avkomman om man använder en olicensierad hingst?
Det är en hingst som tidigare har verkat inom aveln, men som inte löser licens för iår.

Anledningen till att jag funderar på att använda honom är att jag har en fri betäckning sedan tidigare med honom, men hade då ingen möjlighet att göra ett föl.

Kommer man kunna använda fölet i travet sedan eller blir det ett föl som man inte har någon nytta av alls på travbanan?

Kommer ju inte göra ett föl om man inte kan starta det sedan..
Någon som vet?

Sv: Olicensierad hingst

För att få rätt svar så ring till stc och kolla med dom.

Löser inte hingsten licens så får du givetvis inga papper på hästen.

Varför skulle man annars kasta ut tusentals kronor på att betala in hingstlicenser...

Risken finns till och med att du får betala en avgift motsvarande licensen om du vill ha ut ett pass med känd härstamning på fölet. Även om det inte blir registrerat som travhäst utan i SH. För om du ska slippa okänd på härstamningen så får du betala språngrulle avgiften. Så kolla hur stor den är hos SH, hos ASVH är det 5000 och då ger det ändå "bara" gråapapper" på avkomman. Sedan blir det ju då plus kostnaderna för själva registreringen och passet. Med andra ord kan det blir en ganska dyr fribetäckning med en ganska oanvändbar avkomma.

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 994
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V