Oledat bett med tungfrihet?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Millz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 1 937
M

Millz

Jag letar för fullt efter ett vanligt oledat tränsbett med tungfrihet, men har än inte lyckats hitta ett.
Känner någon till en återförsäljare eller tillverkare :confused:?

Sv: Oledat bett med tungfrihet?

På mitt raka oledade bett med tungfrihet står det PRIME....
Men jag har för mej att den modellen utgått ur sortimentet..
Fast behöver du ett i 13.5cm kan jag skiljas från mitt nya oanvända bett då mina nyvarande har 10.5cm.....

Tyvärr behöver jag ett 12,5 eller mindre :(.

Jag har ett oledat med fasta ringar som jag köpt på H***s. Hittar inte det på deras hemsida dock..
Mundelen är liksom jämnt rundad för lite tungfrihet.
Som detta fast det är ett vanligt bett..
Kan kolla vad står står för märke på det nästa gång jag är i stallet men om jag inte minns helt fel så är det Globus.

Eller vänta.. undrar om inte jag köpte det på Eko:- förresten :crazy:

Jag har tittat på de där betten, men är ute efter ett med högre tungfrihet (den typen som är vanligast på stångbett) och de verkar vara svårare att lokalisera.

Förstår vad du menar.. sådant har jag nog aldrig sett..
Om du tar ett sådant här bett och tar tugeln i översta delen så blir det ju nästan samma effekt.
Fast då har du ju kedjan förståss..

Stallkatten skrev:
Förstår vad du menar.. sådant har jag nog aldrig sett..
Om du tar ett sådant här bett och tar tugeln i översta delen så blir det ju nästan samma effekt.
Fast då har du ju kedjan förståss..

Det är ett sånt bett jag använder och med tygeln i stora 'ringen' blir effekten något av ett tränsbetts, men jag skulle vilja slippa kedjan (och allt rassel som det innebär).

Du får helt enkelt flirta in dig hos någon som kan tillverka ett till dig :D

Det brukar finnas såna på H**ks, funderade på att köpa ett sånt. Men det var ett tag sen förstås.

Tyvärr finns de inte kvar där, har även varit där och letat utan framgång.

Du kan köpa ett från england, där kallas det *Magic Bit* , enda negativa är att ringarna är ganska små, som ett bridongbett. Mitt kostade £8.50 plus frakt, ca 200 kronor, finns i storlekar från 4 tum(10cm) till 5,5 tum (ca 13,7cm) .

Ja, ringarna var ganska små och tungfriheten väldigt liten? (eller så blir jag lurad av bilden).

Jag hade fått för mig att någon av de stora svenska tillverkarna (Globus, Källqvists) hade det jag var ute efter, men tydligen hade jag fel :(.

Jag har använt det på en arabhingst som hatar ledade bett, han gick super med det, har även haft det på en Paintvalack som gnisslade tänder med ledat bett, har funkat bra för mig. Tidigare fanns *Nanthe* eller vad dom heter, syntetbettet, som var oledat med större tungfrihet, jag köpte ett på Jensen sport i lund 1990, men aldrig sett det senare nånstans.

Tyvärr har jag fått pålött små öglor på det som är 12.5cm....eftersom min gamla häst var väldigt stark att rida och då behövde jag en viss liten hänvstångsverkan...dock inte så kraftig som jag fick med en Kimblewick...

jag har sett ett såmt på en internetbutik, men nu kan jag inte komma ihåg vilken...

Jag vet också att jag sett såna bett, men kan inte hitta den sidan alls... :confused:
Är ganska säker på att betten är fotade liggande på grus, om nån kan komma på vilken sida det handlar om. :idea:

Jag är också övertygad om att jag sett ett sånt bett någon gång, nu har jag tittat igenom säkert 10-15 internetbutiker, men inte funnit vad jag söker. :confused:

Hmm... Jag undrar huruvida det gör någon skillnad om tungfriheten (som hos Sprenger) är aningen "kantigt", de bett jag i första hand tänker på har en mer rundad frihet i stil med de man ser på olika stänger?

Men annars blir det väl till att köpa ett Sprenger, det är synd bara att de envisas med att vara såpass dyra!

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 197
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 226
Senast: dukie
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: fio
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka