När jag var liten var jag väldigt blyg. Vi bodde på vårt sommarställe hela somrarna och det fanns inte många barn i min ålder, de flesta var yngre. Dessutom bodde vi granne med en stugby så där stannade folk bara ett par veckor innan de åkte hem = jag hann aldrig lära känna någon av dem.
Jag brukade cyklar runt i samhället och åka och TITTA på hästar. Ibland såg jag de som ägde/skötte hästarna, men ALDRIG att jag vågat gå fram och fråga om jag fått borsta. Hade någon frågat mig så hade jag naturligtvis blivit jätteglad.
Jag tror inte att jag var ett dugg konstig, men blyg.
Att fråga om tjejen vill hjälpa till och borsta kostar ganska lite. Det är bara att förklara att DU är ansvarig för hästen och att hon gärna får hjälpa dig, men inte får hålla på med hästen när du inte är där för OM något skulle hända henne eller hästen så kommer du att hamna i klistret. Är man inte så gammal och van vid hästar så har man inte hunnit skaffa sig så mycket koll på vad man får göra och vad som inte är lämpligt. OM det nu var hon som tog in hästen förra året så var det kanske bara för att hon tyckte att den behövde borstas. Men jag tycker att du och dragonfruit verkar mer upprörda över att hon hade fräckheten att peta på hästen snarare än över riskerna att hon eller hästen kunde ha skadats om något hänt, så ni har kanske inte heller riktigt fått koll på vad som är väsentligt ännu...
Jag uppfattar det som om du inte har egen häst utan rider på ridskola men nu hyr en av ridskolans hästar över sommaren. Kanske minns du också hur det har varit de år du inte kunnat göra detta utan varit "hästlös" när ridskolan var stängd? Jag minns det mycket väl trots att det nog är 20 år sedan jag var i den situationen. Det kan inte vara så svårt att föreställa sig hur mycket en person kan längta efter att hålla på och pyssla med hästar. Att låta henne borsta och pyssla lite med hästen kanske gör stor skillnad för henne.
Och ja - jag brukar låta hästtörstande barn jag stöter på göra detta med mina egna hästar om situationen passar. För jag minns hur det var...Om någon av dem skulle få för sig att hämta mina hästar i hagen själva (vilket är oerhört osannolikt med tanke på att jag sällan stöter på sådana barn på hemmaplan, men rent hypotetiskt) så skulle jag naturligtvis bli arg och oroad och förklara för dem varför. Men man kan inte förvänta sig att ett barn på 11-12 år har full koll på situationen, speciellt inte om enda erfarenheten är från ridskola där de bara ser en del av hästhållningen. Hästarna står inne när barnen kommer och det kanske är helt ok att ställa ut i gången och rykta. Då är det inte alltid så lätt att fatta att det inte funkar likadant med icke ridskolehästar som går i hage o.s.v.
Anneli