Olagligt att ha häst ensam?

Amk

Trådstartare
Har en "granne" som har en liten ponny ensam. Den har inga hästar i närheten alls. Är detta något man kan anmäla, eller är det helt lagligt?

Sv: Olagligt att ha häst ensam?

Än är det inte olagligt bara olämpligt. Så om ponnyn för övrigt mår bra och inte vansköts så finns inget att göra åt det.

Det var vad jag befarade. Den har iaf. några getter att vila ögonen på, alltid något.

stackars.. getterna tar inte alls upp den "plats" som en flock med hästar gör.. men märker man att hästen beter sig rastlöst och t.ex går fram och tillbaka i hagen, då kanske man kan göra nåt?

Det är tydligen ingen lag än men en rekomendation (och en jäkla bra sådan) att man inte håller häst ensam på gården. Jag förstår inte hur man ens tänker tanken att ha en häst helt ensam på gården.

Såhär är det, om jag inte minns fel.

Om man har 1 häst på en gård så är det lagligt att den går själv, behöver alltså inte ha ngr hästkompisar eller se andra hästar.

Däremot om man har fler hästar på en gård och alla går i enskilda hagar så måste de kunna se varandra ifrån hagarna.

Såhär är det, om jag inte minns fel.

Om man har 1 häst på en gård så är det lagligt att den går själv, behöver alltså inte ha ngr hästkompisar eller se andra hästar.

Däremot om man har fler hästar på en gård och alla går i enskilda hagar så måste de kunna se varandra ifrån hagarna.

Låte lite knasigt.. Men det är väl för att den häst som går själv inte ska stressa upp och bli orolig när den inte ser de andra..

Jag har dålig koll på lagarna när det gäller den här biten..

Det är tydligen ingen lag än men en rekomendation (och en jäkla bra sådan) att man inte håller häst ensam på gården. Jag förstår inte hur man ens tänker tanken att ha en häst helt ensam på gården.

Min kille gillar inte andra hästar. Han blir oftast rädd för dom och har hemskt svårt att göra sig "förstådd", dom flesta hästar blir bara irriterad på honom. Allt kommer från en vidrig sommar på hingstbete som 1åring:crazy:
Så han trivs utmärkt själv;) (bor inte ensam nu, men har gjort det förr)

då är det inte olagligt sen heller.Så länge getterna finns.Det har varit prat om att en kanin ska duga som sällskap.

Kaniner har jag haft åt min häst då jag inte hade någon som stallade in hos mej en period.. Min häst såg inte ut o "lida".. Men jag föredrar ändå att ha hästar på gården..
Dock får min inte gå med andra i hagen då hon inte slutar gå till attack.. Kaninerna får vara i boxen och i hagen.. Dem försvarar hon mot hundar som kommit för nära..

Hästen är ju ett flockdjur och ska ju helst ha sällskap men det finns ingen lag om det.

Däremot finns det faktiskt undantag. Det finns hästar som inte alls trivs tillsammans med andra djur och som blivit mycket lugnare när de fått vara just själva...

Sen går det ju bra med andra djur förutom hästar som den kan gå med... det är ju så olika från häst till häst.

Min Nordis trivs väl bra med sin flock som det heter men hon rymmer gärna ur hagen om hon kan för att gå själv utanför :crazy:

Ge er nu!

Anmäler gör man när hästar LIDER och är misskötta.

En ensam häst i en hage lider inte, den kanske har långtråkigt, men det är absolut inte vanvård!!!

Min kille gillar inte andra hästar. Han blir oftast rädd för dom och har hemskt svårt att göra sig "förstådd", dom flesta hästar blir bara irriterad på honom. Allt kommer från en vidrig sommar på hingstbete som 1åring:crazy:

Ha ha, jag läste - "min kille gillar inte hästar, han blir oftast rädd för dom....." -Jaha??? Men sen fattade jag att det var din häst. Lite morgontrött...:o
Tänkte, vilken konstig sak att skriva i den här tråden...men det var det ju inte när man läste rätt! ;)

Hur vet du att den hästen inte lider?

Det finns psykisk vanvård, och det finns fysisk, både för djur och människor.
Problemet är bara att den psysiska märker man inte alltid.

En social häst som går ensam lider helt klart. En häst som har problem med andra hästar kanske lider av att gå med andra hästar.

Jo visst finns det hästar som inte gillar andra och som trivs bäst själv, men för den saken skull behöver ju hästen inte vara helt ensam på en gård tycker jag. Dom kan väl gå i separata hagar exempelvis?

Ge er nu!

Anmäler gör man när hästar LIDER och är misskötta.

En ensam häst i en hage lider inte, den kanske har långtråkigt, men det är absolut inte vanvård!!!

Hur vet du om en ensam häst i en hage lider eller ej om jag får fråga? Hur kan du skriva att en ensam häst i en hage inte lider? Det beror väl på vilken häst man pratar om, man kan ju inte skriva så om alla hästar :smirk:

För vissa hästar skulle det vara som psykisk misshandel att gå ensamma.

Men, hästen är ju ett flockdjur. Det är det inget snack om. Att en häst går ensam tycker jag definitivt är ett lidande, då den inte får utlopp för sina naturliga behov och instinkter.

Om en häst av någon anledning inte kan umgås med andra hästar har den ju en form av störning, och sådant är inte normalt.

Det är ju samma sak med människor- människor som inte får gemenskap och beröring av andra mår psykiskt dåligt. Men det finns människor som av olika anledningar inte kan umgås med andra, och det brukar ju ha en diagnos.

Jo visst finns det hästar som inte gillar andra och som trivs bäst själv, men för den saken skull behöver ju hästen inte vara helt ensam på en gård tycker jag. Dom kan väl gå i separata hagar exempelvis?
Det gör han nu. Har gått tillsammans med andra hästar när han var på inridning men det fungerar inte fullt ut. Han gick med en häst som det fungerade helt ok med.
Den andra han fick träffa spenderade han en hel dag med att skena runt i hagen och vara rädd för. Han trampade t.o.m. av sig en sko:crazy:
Men sällskap i en hage brevid har han verkligen inget emot. Och han gillar att springa i kapp men han vill ha tråden emellan. Min förra häst skrämde nästan slag på honom när han gick under eltråden så att dom hamnade i samma hage, jisses vad han sprang:rofl:

Om en häst av någon anledning inte kan umgås med andra hästar har den ju en form av störning, och sådant är inte normalt.
Harry har nog en liten störning enligt dom flesta:angel:
Fast det är mest människor som tycker det.
Han KAN umgås med andra hästar, men får han välja så ska dom som jag skrev här tidigare, vara i en separat hage. Men han har även gått själv i kanske ½år och det bekom han inte det minsta.
Hans största problem är att han har svårt att leka som vanliga hästar. Han är ganska lik ett föl faktiskt, han biter dom andra i täcket och om dom då blir sur så blir han rädd för dom:smirk:
Vete tusan vad det ska kallas för lek.

Egentligen kan man väl säga att Harry har gärna en kompis, men det är inte så lätt att hitta en passande kompis;)

MEN ibland funderar jag faktiskt på att ge honom en hagkompis i år. Inget är bestämt men vi har lite funderingar på att låta honom gå tillsammans med stallägarens 1åring i beteshagen. Hon verkligen avgudar Harry och dom verkar vara ganska lik varandra i sättet att leka. Så kanske att dom får bli sambos:bump:

Håller som de flesta här med om att min tro på det hela är att hästar inte vill gå ensamma, eller om inte annat kunna se andra hästar. Men det finns som några nämt undantag. Hade ett fullblodsto för några år sedan som var väldigt orolig och lättstressad. En sommar skulle jag ha med henne till en annan stad då jag skulle jobba där, den tjejen jag pratat med innan som skulle ha sin häst med min dök bara inte upp. Där stod vi, jag och min nerviga tjej i en ny stad vid en stor hage utan kompis. Testade att släppa ut henne ensam.. och.. hon travade runt hagen.. kollade.. travade lite... tio min senare lugnt betande. Hon fick stå själv i hagen och har aldrig varit lugnare än då. När vi efter sommaren kom hem igen blev hon stirrig igen, de andra hästarna var ytterst besvärande för henne. Även om man hade henne själv i en hage då hon bara såg andra blev hon stressad av att hela tiden ha koll på vad alla andra gjorde. (testade inte bara ett stall så det var inte att hon var stressad just där). Så jag är helt säker på att hon faktiskt mådde bättre själv, där hon inte var tvungen att kolla vad/hur/när/varför alla gjorde ngt.

Nu vet jag att hon kanske inte var ett helt vanligt fall. Men ville ändå säga att det inte behöver vara till hästens nackdel att gå själv, bara för att de flesta vill ha kompisar.

Det sist ajag har hört så var de ok att bara ha en häst utan kompisar faktiskt. har hört att de skulle inte bli nåt med den lagen.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 236
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
559

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka