Olaga intrång...

M

minternet

Hej hopp! Här kommer två frågor till nån som kanske vet :bump:

Nr. 1: Vid arbetet med att göra en ny hage "hemma" som ligger nära en allmän väg uppstog funderingar kring vad som gäller om någon går in i hagen till våra hästar och sedan blir skadad? På stängslet kommer det att hänga skyltar som varnar för elstängsel och skyltar som ber förbipasserande att låta bli hästarna. Är det hästägaren som blir "skyldig" om någon skadas?

Nr 2: En bekant påstår att "man" får gå in i alla stall hur som helst och hur man vill!!! Jag säger att detta är fel och borde vara olaga intrång... Någon som vet vad som gäller? Jag menar, jag skulle bli galen om någon gick in i vårat stall utan att fråga först :eek: :mad:

Hoppas att nån vet hur det ligger till med det jag beskrivit eller kanske vet var man kan få svar, jag har ingen aning. :)

Sv: Olaga intrång...

Lagen säger så här:

6 § Den som olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad, vare sig det är rum, hus, gård eller fartyg, dömes för hemfridsbrott till böter.

Intränger eller kvarstannar någon eljest obehörigen i kontor, fabrik, annan byggnad eller fartyg, på upplagsplats eller på annat dylikt ställe, dömes för olaga intrång till böter.

Ja det var ju svar på det med stallet... Jättetack :bump:
Men hagen då? Vilket går den som? Jag undrar hur det är med allemansrätten? Det ringer nåt i bakhuvet som säger att man har rätt att passera genom hage även om det är djur där? Kruxet är bara att alla hästar inte är snälla liksom...

Du får gå igenom en hage tack vare allemansrätten, om du behöver och har anledning. Du måste dock tänka på att stänga grindar etc.

Du får dock INTE gå in och "hälsa på hästarna" olovandes. Dels kan det gälla som intrång (gård) dels tror jag att det är olovligt eftersom det är någon annans egendom. (alltså hästarna själva)

Men om du sätter upp en lapp som tydligt anger att man inte får hälsa på hästarna, samt att de är farliga då tror jag att du är skyddad om någon idiot blir skadad.

Om någon går in i din hage och blir skadad av hästarna, så är det på deras eget ansvar, om det är barn som är i hagen, så är det barnens föräldrar som är ansvariga. Alltså du har inte alls samma direkta ansvar som vid hundägande. Om du sätter upp ordentligt staket och skyltar om att hästarna inte är snälla och att man inte får gå in hagen osv, så har du gjort det du ska göra.

/Lizzie

Det finns inte någon skyldighet att sätta upp skyltar om man har en ilsken häst i hagen. Däremot kan det ju vara lämpligt i alla fall.

Om det går en stig, väg eller liknande genom hagen är du skyldig att ordna lämpliga överfarter, grindar etc för att människor ska ha möjlighet att passera.

Finns där inte någon stig har man inte rätt att gå in i en hage med djur.

Lukas skrev:
Det finns inte någon skyldighet att sätta upp skyltar om man har en ilsken häst i hagen. Däremot kan det ju vara lämpligt i alla fall.

Absolut. Kan bara hålla med.

/Lizzie

Ja men va bra! Då har jag fått lite på fötterna. :bump:
Min häst vill nämligen inte alltid bli "fångad" och far då runt som en idiot och sparkar bakut, jag är rädd att någon korkad ska gå in i hagen, utan att mena nåt ont men sen råka illa ut ;)
Vi tänker bara skriva: "Låt bli hästarna tack!"
på skylten, det borde väl räcka?

När jag hade en hingst skrev jag STOR SKYLT med varning för hingst gå ej in!!
Hingsten var snäll men en jäkla buse i hagen...
älskade att jaga allt utom matte i hagen :D
Hela min familj visste det och dom som hade sina hästar på gården.
och där satt faktiskt en skylt också.

ÄNDÅ kommer en fotograf förbi och stannar och tar några foto, sen trots skylten går han in i hagen... (jag hann inte varna honom)
Har aldrig sett en karl springa så fort med kamera och stativ i näven och skutta över ett högt trästaket med el...

Pratade med honom sen och jo han såg och läste skylten, men han trodde att det bara var att jag inte ville att man skulle gå in till honom... *suck*

Ja gud vad det finns korkade människor, jag kanske ska skippa tacket på skylten... :angel: Man vill ju helst inte skriva nåt dumt men det kanske är det enda som gäller. Jag var på en pub förra veckan och när vi kom dit så fick man gå runt staketet på deras uteservering en bit för att kunna gå in. Där hängde en skylt som löd så här:
"Staketet sitter här av en anledning din dumme fan, GÅ RUNT!!!"
Lite kul faktiskt hi hi

Vi har satt upp en skylt på en grind mot allmän väg och skylten har följande text: Gå inte in om du inte kan springa 100 meter på 9 sekunder tjuren gör det på 9,2 sekunder!! Vi har highland cattle och tjuren är inte glad för främmande människor men så finns det björnbär i hagen som lockar och då knallar folk glatt in även om tjuren står fullt synlig! Det går ju att byta ut tjuren mot hästen på skylten jag lovar att det funkar! :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

"Staketet sitter här av en anledning din dumme fan, GÅ RUNT!!!"

Tack för den :bow:
skall jag komma ihåg... :D den var kanon

Gud va bra, den kanske vi ska ta och kopiera. :bump: :rofl: :rofl:

Jag växlar hagar till hästarna och en viss familj envisas med att rida i "andra" hagen, trots att den är så stor att de omöjligt kan se om det är några hästar i den då de går in. Och hur ska de veta om jag skaffat fler än de gamla vanliga? De hänvisar till allemansrätten! Men den gäller väl inte för att rida där? Har lärt mig att häst räknas som fordon. Skyltar försvinner så vad gäller om det inte finns någon skylt som varnar för betesgående djur? Vem ersätter tex skador på bil er påkörd häst?

HTML:
 Jag växlar hagar till hästarna och en viss familj envisas med
att rida i "andra" hagen,
Gaah :eek: Jag skulle bli GALEN :eek: :eek: :eek: :eek:
Det får dom absolut INTE göra :eek: Det är ju ditt bete som blir nertrampat huga :eek:

HTML:
 Vem ersätter tex skador på bil eller påkörd häst?

Hästen vet jag inte, men skadad bil går alltid på bilens försäkring, jag tror till och med att det är så vad som än händer när en häst och bil är inblandad.

Hörde talas om ett fall för länge sedan där en bilägare körde förbi en häst med ryttare på vägen. Hästen blev skrämd av stensprätt och fick panik, slängde av ryttaren och drog iväg in mot tätbeyggt område. Hästen hamnade på en ICAparkering och mosade två bilar i försöken att hoppa över dom och skadade dessutom naturligtvis sig själv. Alltihopa gick på bilförarens (den som sprätte grus) ansvar och försäkring. ( Det gick bra med tjejen och hästen också så småningom.)

Senast ändrad av en moderator:

Suck... Vad gör jag för fel när jag ska citera? Jag är verkligen inte bra på just det :mad:

Panni skrev:
Jag växlar hagar till hästarna och en viss familj envisas med att rida i "andra" hagen, trots att den är så stor att de omöjligt kan se om det är några hästar i den då de går in.

Har du ström i hagarna? I så fall kan du ju plocka bort handtagen i den hagen du inte använder och stänga grinden med "bara" eltråd. Tror inte de vill tvinna upp det och få ström i sig.
:devil:
Och , nej de har ingen rätt att använda din hage som ridbana även om den står tom.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 471
Senast: Bee
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 644
Senast: Kjerulfia
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • "Rimligt" pris för en hobbyhäst
  • Sabotage?