okunnskap hos mig som hästägare eller ?

V

vickis-pajala

igår knackade det på vår ytterdörr och det står två tjejer som presenterar sig som djurskydds inspektörer från länstyrelsen.

det har/hadde kommit in en anmälan mot mig att det står tre hästar i en hage utan skydd för väder och vind.

jag frågade inte kring denna anmälan dess mer, var nog mest förvånad , när den kommit in eller i fall det var anonymt anmält.

det lustiga i kråksången är att min hästar har stått på sommarbete i byn jag bor i men är nu uppstallade sedan drygt en månad tbx, båda inspektörerna kunnde konstatera att det inte fanns några hästar kvar i byn, men ville jätte gärna vara och titta på hästarna, så det kunnde avskriva ärendet.

tyvärr så är låg min lillflicka i hög feber och jag själv var inte heller så pigg, så vi bestämmde att det tar kontak med mig om en vecka och bestämmer ett nytt möte och vi kan åka ut till hästarna som bor hos min mor och far.

När dessa inspektörer ändå var på plats så fick vi en trevlig pratstund gällande måttbestämmelser i stall och förprövning mm

men självfallet så kommer man ju på mer frågor när inspektörerna åkt i väg.

jag har varit in på jordbruksverkets hemsida och försökt läsa kring detta med sommarbete och även hur långt in på hösten man kan ha ute hästarna dygnet runt, utan ligghall/ skydd för väder och vind och det enda jag hittar är detta

( citat ur www.sjv.se)

Under den kalla årstiden (den tid då betestillväxt inte sker) får hästar hållas ute upp till 16 timmar per dygn utan tillgång till ligghall. Om du vill hålla din häst ute mer än 16 timmar per dygn måste hästen vara lämpad för det. Även terräng, underlag och andra yttre förhållanden måste vara lämpliga.
Om din häst är ute mer än 16 timmar per dygn under den kalla årstiden ska den ha tillgång till ligghall eller annan byggnad som ger hästen skydd mot väder och vind. Hästen ska också ha tillgång till en torr och ren liggplats. En ligghall för hästar bör normalt bestå av tre väggar och ett tak. Den öppna långsidan bör i normalfallet ha söderläge
.


detta beror väll helt på var i landet man bor, men som i mitt fall så börjar ju betestillväxten ta slut, och hästarna är installade och går i vinterhage/ betar av det sista.

men då är ju frågan när dessa inspektörer kommer ska jag då tillsammans med dem gå igenom beteshagarna i och med att anmälan kommit in när hästarna varit på bete ?? För att sedan åka till stallet där det får titta på hästarna

ja snälla bukefolket ge mig lite tips och råd och även vad som händer under en inspektion ??
 
Sv: okunnskap hos mig som hästägare eller ?

Om jag inte minns helt fel så får man ju ha hästarna ute under betessäsongen utan ligghall. Tror det är från 1:a Maj till sista oktober. Så den anmälan känns för mig milt sagt obefogad...
 
Sv: okunnskap hos mig som hästägare eller ?

Kan inte se varför ni skulle gå igenom beteshagarna, det är ju inte aktuellt längre. Bättre att de får se att hästarna är i fin form och mår bra, det kan väl i så fall vara aktuellt fortfarande.
 
Sv: okunnskap hos mig som hästägare eller ?

Det är inte du som hästägare som varit okunnig utan den som anmält. Är vanligt att de som inte är insatta i hur hästar fungerar, tycker synd om hästar som tex. går ute en dag i regn eller liknande. Ta därför inte åt dig att någon anmält dig. Du skulle kunna ha dina hästar på bete fortfarande utan att det skulle ge någon påföljd. Inspektörerna måste ju dock göra sitt jobb och kolla upp anmälan. Nästa inspektion kommer antagligen vara snabbt avklarad. Inspektörerna lär knappast vilja se beteshagarna utan bara en lätt överblick av hur hästarna ser ut att må nu (tex i vilket hull de är)och hur deras nuvarande miljö ser ut. Ett sådant besök tar inte lång tid och sedan avskrivs ärendet (om de nu inte finner någon allvarlig brist).
 
Sv: okunnskap hos mig som hästägare eller ?

KL
tack för svar allihopa
men det som grämer mig mest är att någon har anmält mig som hästägare att mina hästar går ut i en hage utan skydd för väder och vind under TRE sommarmånader och på något sätt känns det ok för mig som djurägare ha det svart på vitt att det inte är beteshagrna det är fel på, sedan är det ju jätte välkommna att titta på mina hästar och hull mm
 
Sv: okunnskap hos mig som hästägare eller ?

Äsch, försök att inte ta illa vid dig.
Antingen är det någon rubbad person som anmält dig på ren djävulskap, eller så är det någon som menar väl men som inte har ett hum om hur regelverket ser ut. Kan tänka mig att det finns människor som hört talas om kravet på ligghall men inte förstått att det inte gäller under betesperioden.
 
Sv: okunnskap hos mig som hästägare eller ?

Om jag inte minns helt fel så får man ju ha hästarna ute under betessäsongen utan ligghall. Tror det är från 1:a Maj till sista oktober. Så den anmälan känns för mig milt sagt obefogad...

Det är olika i olika delar av landet och olika år.
Jag har vissa år haft betestillväxt in i november.

Kolla gräsmattan.
Behöver den klippas så har du betestillväxt.
 
Sv: okunnskap hos mig som hästägare eller ?

Aha! Det är så det ligger till!
Jag fick för mig att det så att säga var spikade datum. Var den uppfattningen jag fick då anmälningarna rasade in i förra stallet som jag flyttade ifrån. För egen del hade jag inget att frukta eftersom jag faktiskt fodrade min häst!

TS.
Jag förstår att det känns obehagligt för det tyckte jag att det var, fast man vet att man själv inte gör något fel. Det verkar många gånger som att det är en stor obalans i dessa anmälningar. Ibland anser jag att det är för lätt att anmäla och ibland känns det tvärtom!

Jag upplevde det nästan som ett slags polisförhör. Alla fick "redovisa" sina foderstater, beskriva hur hästen sköttes, hur ofta hovslagare kom ut osv osv. Dom begärde dessutom en kopia på höanalysen. Å andra sidan är det ju bra att dessa inspektörer gör sitt jobb grundligt.
 
Sv: okunnskap hos mig som hästägare eller ?

Jag upplevde det nästan som ett slags polisförhör. Alla fick "redovisa" sina foderstater, beskriva hur hästen sköttes, hur ofta hovslagare kom ut osv osv. Dom begärde dessutom en kopia på höanalysen. Å andra sidan är det ju bra att dessa inspektörer gör sitt jobb grundligt.

shit pommfritt..............

hmm detta med höanalys har då jag inte gjort i och med att vi först i november köper in höbalar de lösa höet är något vi fått....
 
Sv: okunnskap hos mig som hästägare eller ?

Du behöver med största sannolikhet inte oroa Dig ett smack för att dom ska be Dig om din höanalys. Dom anmälningarna som riktades mot mitt förra stall, var av en lite annan karaktär än den Du råkat ut för. I ditt fall är det ju riktat mot beteshagen.
 
Sv: okunnskap hos mig som hästägare eller ?

Ja och sen var det väl så att anmälningarna kom från en avflyttad hyresgäst som gärna överutfodrade sin egen häst, och tyckte även att alla andra skulle gör det också.;)
 
Sv: okunnskap hos mig som hästägare eller ?

Stämmer! Men första året h*n anmälde så stod h*n fortfarande kvar. Hösten därpå var h*n förvisso avflyttad.
Men tack och lov hann jag dra innan Crikus Scott skulle dra igång igen!
För det är fan i mig inte roligt att stå på dylika ställen. Oavsett vem som postar en anmälan! Dessutom tycker jag att det är fegt att anmäla anonymt! Om man nu promt anser att läget är så illa, så tycker jag man ska ha stake nog att stå upp för det också! Direkt! Nu kom ju det fram ändå till sist vem det var...

Huruvida h*n överfodrade eller inte har jag ingen åsikt om. Jag hade liksom fullt upp med att ta hand om min egen häst. :D
 
Sv: okunnskap hos mig som hästägare eller ?

Min pappa blev alltid anmäld på den tiden då vi hade ungtjurar ute på hösten. Det var någon bybo som tyckte synd om dem..! Tjurarna gick på torra marker med mycket skog som gav lä samt stödutfordrades, men inte hjälpte det! Det var ju SYND om dem! :grin: Det som anmälaren totalt missade var att de fick ju tjock och fin päls! Det första vi fick gjöra när vi tog in dem på stall var att klippa samtliga, annars hade de kollapsat av värmeslag i stallet.

Det finns ett prejudikat här i Skåne angående en djurägare som hade djur ute i oktober, utan vindskydd. Dock vann han över djurskyddet då han med hjälp av SMHI kunde påvisa att oktober månad det året var ovanligt varm, med över 10 plusgrader om dagarna. Därmed ansågs gräset fortfarande växa och tvånget med vindskydd gick inte att genomföra.
 
Sv: okunnskap hos mig som hästägare eller ?

Men visst har korna på Revinge blivit ett undantag? (går ute året runt)

Jag tror att de fick dispens, men det råder ganska så speciella förhållanden där, vilket borde tas i beaktande i större ursträckning.
Sådana här problem uppstår när stadbor lägger sig i verksamheter på landet... ;) :angel:
 
Sv: okunnskap hos mig som hästägare eller ?

*kl*

Det är dock märkligt att när lästallet behövs/används som mest är på sommaren är när insektstrycket blir för högt. Då går de dit flera gånger om dagen.
På icke betessäsong när man är tvungen att ha lästall sätter de inte sin hov där:cool:

Rolle
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: okunnskap hos mig som hästägare eller ?

*kl*

Det är dock märkligt att när lästallet behövs/används som mest är på sommaren är när insektstrycket blir för högt. Då går de dit flera gånger om dagen.
På icke betessäsong när man är tvungen att ha lästall sätter de inte sin hov där:cool:

Känner igen det där! :confused: :D
 
Sv: okunnskap hos mig som hästägare eller ?

Jag funderar allvarligt på att kalla ut Länsstyrelsen så de kan förklara för våra pållar vilka regler som gäller, jag menar det blir ju ett jädra liv om en annan skulle bryta mot de djurskyddsbestämmelser som finns :cool:

Rolle
IpL
 
Sv: okunnskap hos mig som hästägare eller ?

Jag funderar allvarligt på att kalla ut Länsstyrelsen så de kan förklara för våra pållar vilka regler som gäller, jag menar det blir ju ett jädra liv om en annan skulle bryta mot de djurskyddsbestämmelser som finns :cool:

Rolle
IpL

jag kan ju skicta inspektörerna till dig ????:D
 

Liknande trådar

Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 085
Senast: Cilla
·
Hästmänniskan Vi blev anmälda till Länsstyrelsen förra vintern och nu var det dags igen. Förra året var det först ett mail som inte var anonymt, från...
9 10 11
Svar
202
· Visningar
22 350
Senast: Suspiria
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 557
A
Hästhantering Undrar om någon vet vad som gäller ang. utevistelse, hur länge hästarna får gå på "bete". Alltså vara ute dygnet runt utan att ha...
Svar
7
· Visningar
1 522
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp