okopplade hundar

Cezzan

Trådstartare
Vad i ******* kan inte folk hålla sina hundar kopplade för?

För tio dagar sedan blev mina hundar attackerade av en lösspringande rotweiler, och åkte in till djursjukhuset med rätt allvarliga skador.

Idag när jag var ute, så kommer det plötsligt en hund springande "out of nowhere", mina hundar kan vara väldigt aggresiva mot andra hundar, och därför låter jag dem inte hälsa på okända hundar.
den okända hunden springer rakt fram till min ena hund, varpå jag tar upp min andra hund i famnen eftersom han är emst aggresiv, samtidigt som jag drar med mig den andra hunden.
då uppenbarar sig matten, en tant på kanske 60 år.
Tror ni hon springer fram och tar tag i sin hund?
NEJ!
Jag börjar gå därifrån, och hunden följer efter oss.
Matten står kvar på samma ställe
Och ropar åt hunden att komma till henne, men gör ingen ansats att gå efter sin hund. jag fortsätter gå, med två morrande och skällande hundar, och hennes hund följer efter.
och matten gör fortfarande ingenting för att få pli på sin hund, står kvar på sin plats och ropar åt hunden.

Finns det ingen lag som säger att man måste hålla hunden kopplad på allmän plats?
har man inte pli på hunden ska man fan inte ha den lös :mad:

det är kopplingstvång från 1 maj varje år tror jag, rätta mig någon om jag har fel :confused:

jag vet hur det är, mina vovvar har råkat ut för samma tack och lov har ingen blivit allvarligt skadad. Men jag kan säga såhär, jag har vart ond, skällt ut, anmält och nästan mördat många hundägare :smirk:

Brukar tala om för ägare vars hundar är lösa och okotrollerbara att behålla kopplet på .

Tar någar exempel på vad som kan hända.

Om dom inte lyssnar eller bli snäsiga brukar jag lugnt tala om att händer det igen så anmäler jag det.

Det finns folk som anser att alla hundar ska kunna umgås med alla människor och även alla övriga hundar. De brukar vara benägna att släppa hunden lös och låta den ränna runt. Ofta är ägarna väldigt lata också.

Kolla med kommunen om det finns någon förordning som säger att hundar ska hållas kopplade där du gick. Under den här tiden på året ska dessutom hundar förhindras att löpa lösa i marker där det finns vilt och ska hållas under sådan kontroll som om de vore kopplade.

Jag blir också skitirriterad när lösa hundar kommer framspringande!

Stockholm stad har koppeltvång, utom på särskilt avsedda platser (inhägnad rastplats och vissa särskilda parker). För inte så länge sedan var det faktiskt en man som blev åtalad för att ha trotsat förbudet (tyvärr var det en man vars hund ALLTID gick fot - kan ju tycka att det finns värre förövare).

Så nästa gång, upplys dem om koppeltvånget!

Då var det ett speciellt koppeltvång där eller?
För den vanliga lagen är väl formulerad som Jadzia säger och i så fall bröt han inte mot den.
Och det koppeltvånget finns väl inte i alla städer? Olika från komun till komun va?

Får man ha hunden okopplad på en plats där det normalt inte vistas människor?

Du får ha din hund lös precis var som helst om det inte finns någon förordning eller liknande som säger annat. Däremot får hunden inte störa vilt, hemdjur eller människor oavsett var du är.

Då var det ett speciellt koppeltvång där eller?
För den vanliga lagen är väl formulerad som Jadzia säger och i så fall bröt han inte mot den.
Och det koppeltvånget finns väl inte i alla städer? Olika från komun till komun va?

Som svar kan jag citera mitt tidigare inlägg:

"Stockholm stad har koppeltvång, utom på särskilt avsedda platser (inhägnad rastplats och vissa särskilda parker). För inte så länge sedan var det faktiskt en man som blev åtalad för att ha trotsat förbudet."

Så, ja, Stockholm stad har särskilt koppeltvång (vilket säkert det finns andra kommuner har de med. Anledningen till att jag tog upp endast Stockholm var att trådskaparen tycks bo där.

Länk till sida om förordningar för hund i Stockholm stad:

http://www.miljo.stockholm.se/husdjur/hundlagar.asp

Får man ha hunden okopplad på en plats där det normalt inte vistas människor?

Ja, om inte det är inom ett område (eller vid en tidpunkt) där lagen inte förbjuder det.

Jag möter också lite då och då lösa hundar. Mina två vilddjur är inte vänliga mot andra hundar när de själva är kopplade. De flesta lösa hundar jag mött har visserligen inte sprungit ända fram till oss (de vågar nog inte komma så nära mina skällande saker) men deras ägare verkar vara väldigt oberörda! Vad händer om man inte upptäcker den lösa hunden i tid. Man kanske springer rätt på den. Om mina hundar biter den lösa hunden, är det mitt fel då???

:bow: Jag håller med! Vi har nyligen flyttat, men där vi bodde förut fanns en dam som alltid hade sin mellanpudel lös. Min Pointertik är väldigt reserverad för andra hundar och blir livrädd när en hund kommer springande mot henne. Jag försökte få damen att koppla hunden (man vet ju inte vad min rädda hund kan ta sig till), men hon tyckte att dom skulle få leka vareviga morgon och eftermiddag. Jag tycker att koppeltvång ska råda, om man inte kan ha hunden vid sidan när det kommer hundar!

Håller helt och fullt med! Tycker det är ett jävla otyg med lösspringande hundar som ägarna har noll koll på.
Har själv en hanhundsagressiv hund och X antal gånger har man träffat på lösa hundar som absolut inte kommer när matte/husse kallar på dom.
Det brukar kunna bli fart på folket när man försäkrar dom om att det inte spelar någon roll hur snäll och vänlig deras hund är för min hund kommer hugga iallafall (och det gör han). :devil:

Förr förra sommaren så råkade vi ut för en litet vitt kräk. Okopplad och utan tillsyn.
Den lille rusar fram till min hund och ska hälsa. Efter kommer en ung tjej som förgäves försöker ropa in sin hund.
Min vovve reser ragg men håller sig i övrigt tyst och lugn, för att sedan klippa den lille vita rakt över ryggen när denna kommit inom räckhåll.
Skapligt med skäll jag fick av tjejens mamma/mormor/släkting för att jag har en sådan agressiv hund! :crazy: Hon hotade med att polisanmäla etc etc.
(Den lille vita blev omruskad men klarade sig undan med några få skråmor. Ren tur, min hund släppte taget för en nanosekund för att byta grepp och jag hann sparka bort den lille)
Jag tycker INTE att det var mitt fel, :devil: deras hund var lös, min var kopplad och deras kom inte på inkallning.
(Däremot är det skit att det blir JAG som står för vetrinär-räkningar och annat om min KOPPLADE hund biter en OKOPPLAD hund som kommer framrusande :()
Att min hund inte tycker om andra hanar är inget problem så länge dom inte kommer fram och ska hälsa.
Han kan resa ragg och blänga, men han gör inte ett jota så länge dom håller sig på behörigt avstånd.
Problemen kommer när folk envisas med att antingen ha sina ouppfostrade kräk lösa eller släpper fram dom för att hälsa.
Min hund hugger utan undantag.
(Bara hanar! Aldrig tikar!)
(Sen ett stort :bow: till dom som faktiskt frågar först innan dom släpper fram hunden)

//MDusty

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
20 930
Senast: hollypolly
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 980
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 014
Senast: Liran
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 231
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar