Okontaktbar med mkt hundar

Ainon

Trådstartare
Var i Luleå förra veckan och var då två gånger och tränade på hundklubben.

Men hunden kan fasiken inte koncentrera sig öht när det är mkt hundar runt honom, allt han har i huvudet är att hälsa och leka med de andra hundarna. Blir som blockerad.
Hur ska man agera i sådana situationer för att få ordning på det?
Hjälper inte hur mkt jag skuttar, lockar, sätter korvbitar framför nosen på honom.

När vi tränar ensamma och är ute på promenader och så så har han inga problem med koncentrationen, eller när det bara är någon enstaka hund.

Har tyvärr begränsade möjligheter att träna honom med många andra hundar i närheten då jag sällan är i Luleå (i sommar blir dock möjligheterna bättre då jag är där hela sommaren) och här i Umeå har jag inte hittat något lämpligt ställe.

Sv: Okontaktbar med mkt hundar

Min hund är exakt likadan! Rena lydnadschampion när vi är på tu man hand, på klubben med andra hundar kan han inte ens sitta. Han är ett och ett halvt år nu och fortfarande jättevalpig. Hur gammal är din hund?
Vi "fick" inte ens gå fortsättningkursen i Lydnad pga detta, eller ens Spårkursen som vi ville gå (för där ingår ju lydnad också) utan fick rådet att bara träna passivitet i närheten av andra hundar. Han måste lära sig slappna av. Nu får han aldrig nosa på eller leka med andra hundar när vi är ute, endast ett par utvalda som han träffar vid enstaka tillfällen. Vi har också börjat gå hos en tränare och använda Klicker för att uppmuntra lugn och passivitet.
Det finns inga genvägar, bara träna. Gå och sitt med honom i utkanten av klubbområdet medan andra tränar, var kolugn och sitt tills han också blir det. Jättetrist, det ska han också tycka! Låt honom inte hälsa på andra hundar!! Då kommer han att ha en upptrissad förväntan på just detta.
Lycka till!

Strunta i att locka och skutta med korvbitar. Det stärker bara nonchalansen. Kräv att hunden ska lyssna och först då den gör det tar du fram korven. Nu försöker du mest muta hunden.

Strunta i att locka och skutta med korvbitar. Det stärker bara nonchalansen. Kräv att hunden ska lyssna och först då den gör det tar du fram korven. Nu försöker du mest muta hunden.

Men hur kräva? En grym rookie här ;)
Han kunde inte bry sig mindre om jag rycker i kopplet.

Men jag tycker alla isf verkar muta sina hundar :confused: De flesta när de tränar ex fotgående håller en godisbit vid ansiktet tex.

Men hur kräva? En grym rookie här ;)
Han kunde inte bry sig mindre om jag rycker i kopplet.

Men jag tycker alla isf verkar muta sina hundar :confused: De flesta när de tränar ex fotgående håller en godisbit vid ansiktet tex.

Håller man en korvbit vid ansiktet så mutar man hunden-ja. Och hunden lär sej inget annat än att följa en korvbit med blicken.

I ett sånt läge där hunden blir helt "låst" skulle jag gå tillbaka till att träna basic-grejer, men ändock kräva av hunden att den fokuserar på mej.
Jag påkallar hundens uppmärksamhet en gång, möjligen två, får jag ingen respons så säger jag till på ett sånt sätt att hunden verkligen förstår att jag menar allvar.
Hur man gör de beror på hund. på den ena av mina brukar jag bara kraxa mej lite, möjligen peta till honom på baken,
på den andra får jag "ta i" betydligt hårdare.
Sen är de ofta folk ute på klubben i Umeå, de är även träning måndagar vid tegs logen :)

Ja, många har missförstått det här med belöning och hamnat u mut-träsket istället. En hund ska inte behöva ha en korvbit framför näsan för att utföra sin uppgift. Istället ska man jobba med att bygga upp en förväntan hos hunden att det kan komma beröm, men när och hur vet den inte. Därför är det bäst att alltid prestera till max.

Ge inte din hund möjlighet att fladdra iväg och glo på andra. Kort koppel och lyssnar inte hunden kan du fysiskt vända bort honom från de andra hundarna, sätta honom ned osv. Ha tempo i träningen. Sega inte ned och vänta in hunden utan sätt fart och börja gå. Det är upp till honom att hänga med och därmed slippa ryck i kopplet. Beröm ordentligt när han tar kontakt.

Ta en paus om du känner att du blir trött på tempot och kör igång igen när du vilat.

Detta tycker jag också är jättesvårt.
Jag har tränat så här:
Jag gick inte närmare en annan hund än vad hon klarar av, började på 100m om det så ska vara, när hon blev helt blockerad så ropade jag på henne två gånger, tittade hon inte på mig då så petade jag henne i sidan, fortsatte tills hon tittade till på mig, och då klickade jag (tränar med klicker) blixtsnabbt, för hon tittade bara till på mig i en halv sekund i början, då först tag jag fram godis och gav henne. Min hund kan fortfarande bli "blockerad" på vissa hundmöten men inte alls lika ofta men nästan alltid så kommer hon och sätter sig vid min sida nu.. under lite gnälliga protester :smirk: men det struntar jag i. På kursen nu så går hon fint, lös vid min sida och vi kan möta andra lösa hundar där utan problem. (men det är ju alltid lite svårare på hemmaplan)

När vi klickertränar, ska min buse sitta absolut stilla, ingen buffande, fnysande, knuffande etc, utan helt stilla med fullständig koncentration på mig. Titta mig i ögonen. I början klickade jag och gav belöning så fort kontakten kom, nu kräver jag längre stunder av total kontakt. Detta är inget man börjar träna med störning runtomkring, utan själv på egen hand. Störningsmomenten lägger man till gradvis. Ingen snabbkur alltså!
Vi har inte hållit på jättelänge med just denna träning, men jag märker redan en större kontakt med min hund i alla avseenden, inte bara när vi Klickertränar. Han tittar mer på mig, har bättre koll på matte överhuvudtaget. Det känns MYCKET hoppfullt! :)

Jag håller delvis med. Vi har gått kurs så hon vet vad klickern innebär. Nu väntar jag längre och kräver mer innan jag klickar men för att få henne att titta mig ibörjan, när hon blev så låst så puttade jag på henne. Det behöver jag inte göra längre. Nu tränar jag klicker med störningar. (min är 1 år och har klickertränat sen hon var 4 mån) Det viktiga (och svåra;) ) är iaf att inte muta utan belöna för rätt beteende

Lena F..: Han brukar få hälsa på hundar, dock först efter sitt-varsågod. Har tyckt det varit viktigt eftersom rasen ofta är nervös och rädd med andra hundar. Ska minska på det! men tyvärr är det ofta även ofrivilligt (läs, framspringande lösa hundar). Grejen är att sitta passivt kan han, det är så fort vi ska göra något annat som det brister.

Liten82: Får nog vara lite hårdare, en stöt i sidan och så bryr han sig inte om, är nog ganska hård. Tyvärr är man rädd att andra tycker man är elak mot hunden om man gör något hårdare, speciellt eftersom han är liten...
Är det någon klubb som har träning vid tegslogen, eller kan man bara komma dit?

Jadiza: Mutningen slutar nu. Ska försöka vara mer bestämd, men han är som en liten fladderboll, bökigt också att göra något fysiskt när det är så långt ner till hunden.

Lidl: För oss är det tvärtom, hemma och på promenader så går han som en klocka, på träningar däremot *suck*
Har faktiskt precis börjat klicka med honom endel, tror han kan fungera bra med det under inlärning av nya grejer

Tack alla!

Jag har också en hund av en ras som sägs vara både otillgänglig och ofta otrevlig mot andra hanhundar. Så jag lät min valp hälsa hejvilt på allt och alla, människor såväl som hundar. Det får jag äta upp nu...
Vore jag du skulle jag sluta totalt med hundhälsandet! Han behöver inte hälsa på hundar annat än när du tycker han ska få vara hundsocial och kanske leka lite. Helst ska bägge då vara lösa. Jag vet vilket elände det är med folk som envisas med att släppa fram sina hundar FAST man sagt att man inte vill!!
Vilken ras är din hund?
Jag känner också igen det där med att sitta passivt går bra, men sen... Det är bara att träna vidare, antar jag! :-)

Jättesöt :) Kan tänka mig att du även har problem med folk som stannar och lockar på din hund för att klappa? det hade jag när min var valp. Jättelätt när man tränar kontakt och har en hund som ääälskar när någon pratar med henne ;)

Ibland kan det bästa knepet vara att byta till ett godare godis :idea:.
Mot slutet av valpkursen så började min vovve bli väldigt käck och fokuserade t.o.m mer på gräsmattan än mig :crazy:. En annan deltagare gav mig då en bit kalvsylta och jisses vad inkallningarna fungerade alldeles utmärkt efter det!!! :bow:

Ibland är det så lite som krävs att man bortser från de enklaste metoderna ;). Mitt tips är att prova olika belöningsmedel, det behöver inte vara godis heller, ta med en leksak som du drar upp ur fickan näs hunden kommer, fungerar väldigt bra på pryltokiga hundar. Som min dårå, fram tills det att han började snod dem och springa några ärevarv runt de andra deltagarnas hundar :angel:.

Det är Björkstadens hundklubb som har träffar där varje vecka kl 19. Har för mej att de bara kostar nån hundralapp/år att vara med!
Dom har instruktörer (vet inte om dom är utbildade) där och kör lite "allmänlydnads-övningar".
Jag brukar dock bara vara där för störningen och träna vid sidan av, går lika bra de om man vill :)

Sen är det inget "kunnigt" hundfolk som reagerar om man korrigerar hunden, bättre de än att springa med en korvbit framför näsan, DE reagerar och skakar iaf jag på huvudet åt ;)

Det är bara ett problem med den metoden. Det krävs hela tiden godare och godare godis. Det blir en toleranshöjning som man till slut har svårt att möta.

Jag kan heller inte påstå att man löst problemet. Snarare maskerat det. Hunden kommer ju fortfarande att nonchalera sin förare om belöningen inte är god nog. Det ger ingen lydig hund.

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 098
Övr. Hund (Hittade en gammal tråd om detta men startar en ny.. Behöver all hjälp jag kan få!!) Jag har en okastrerad jack russel hane på 17mån...
Svar
14
· Visningar
1 650
Senast: Verre
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 894
Övr. Hund Först, the basics: vi bor i villa med väl inhägnad trädgård, vi är hundvana och villiga att dedikera mycket tid åt träning etc, vi har...
Svar
16
· Visningar
1 449
Senast: Knudor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025