Ökningar i tölten

J

joanna

Skulle gärna vilja ha några tips om hur jag ska träna min häst att bli bättre på ökningar i tölten? :)

Sv: Ökningar i tölten

Skulle gärna vilja ha några tips om hur jag ska träna min häst att bli bättre på ökningar i tölten? :)

Samla upp henne så hon töltar riktigt sakta, sedan driver du på henne så det blir en lite ökning. Och sen tillbaka till det långsamma tempot i tölt för att sedan släppa iväg henne i lite snabbare.

Det är ju viktigt att hon i det korta tempot tölt töltar bra. Prova då att öka och minska tempot. Inte till en riktigt ökning utan bara lite skillnad. Öka inte långa bitar då hästarna oftast inte orkar hålla sej i ökad tölt länge i början..

Ja okej då ska jag testa de :D tack så mkt!

Det beror ju helt på hur hästen ligger i utbildningsnivå, hur stark den är och vad som är problemet? Blir h*n passtaktig? Rollar? Tappar överlinjen? Eller vad händer?

Är problemet passtakt gäller det ofta att se till så att hästen inte får styva sig, det gör att den spänner sig i ryggen och rörelsemönstret blir för lateralt. Det är lättare sagt än gjort.

Annars i ren allmänhetär det bra med mycket tempoväxlingar, var bara nogrann med att nedtagningarna inte sker genom tyglarna, utan via sätet. Det är även bra att ta ned tempot med hjälp av en volt, det gör dessutom att det blir lättare att hålla hästen mjuk ända ned i kort tempo igen, och sedan bibehålla det. På så sätt slipper man massa onödiga spnningar som bara förvärrar problemet.

Var inte rädd att rycka på och testa lite, men kräv inget av hästen som den inte klarar av.

Först måste hästen kunna tölta bra sakta och sen är det iktigt att ryttaren vet hur denna ska rida ökningarna för att få det bra.

Hästen måste kunna bära sig själv bra och vara stark. Rid inte ökningar varje dag för då förstör du mer än du gör nytta. Därimot öka och sen sakta ner tempot, direkt, är nyttigt för hästen.
Klättra, arbeta dressyr och tölta rätt, i ett lugnt tempo.

Vad bra med lite tips. Min häst var väldigt "rollig" i ökningarna, men han börjar bli allt bättre och bättre tycker jag.
Han har inte så mycket muskler i ryggen, men nu när han har lite mer kanske han orkar mer i ökningarna också.
Men ökade tölten väntar vi nog med ett tag till.

Annars i ren allmänhetär det bra med mycket tempoväxlingar, var bara nogrann med att nedtagningarna inte sker genom tyglarna, utan via sätet.

Skulle du kunna förklara exakt HUR man gör rent praktisk när man gör nedtagningar genom sätet och inte genom tyglarna? Vore jättesnällt för jag skulle gärna vilja veta.

Jag klarar halt från skritt riktigt bra för det mesta utan tygelhjälp, men just det där att ta ner tempo med hjälp av sätet utan att ta hjälp av tyglarna har jag inte fått grepp om.

Skulle du kunna förklara exakt HUR man gör rent praktisk när man gör nedtagningar genom sätet och inte genom tyglarna? Vore jättesnällt för jag skulle gärna vilja veta.

Jag klarar halt från skritt riktigt bra för det mesta utan tygelhjälp, men just det där att ta ner tempo med hjälp av sätet utan att ta hjälp av tyglarna har jag inte fått grepp om.

Egentligen handlar det ju om vad man har "lärt" hästen, men i grund och botten är det bara att tänka logiskt. Vad är det vi vill uppnå med nedtagningen? Jo, att hästen saktar ned tempot genom att sätta bakbenen djupt inunder sig och bära vikten på bakbenen med vinklade hasor och bäcken. Vad jag gör är alltså en bäckenrörelse som säger till hästen att sätta sig mer på bakbenen, och får på så sätt ned tempot. Men givetvis är det även så att hästar som har/haft "okännsliga" ryttare som alltså inte klarar av att använda bäcknet och det blir lite hur som helst när som helst, är det klart att dem hästarna inte reagerar - det har ju inte varit "meningen" att dem ska vinkla bäckenet osvtidigare. Dem blir helt enkelt okännsliga för säteshjälper och då är det oerhört svårt att att få dem känsliga igen, men det går.

Tänk även själv, hur gör du för att hästen ska göra halt/sakta ned från skritt med bekbenen djupt inunder, utan att ta i tygeln? Så kan du börja träna tempoväxlingar i skritt, för att sedan övergå till tölt med samma hjälper som du har givit i skritt. Det underlättar enormt!

Var också nogrann med att hästen inte bara slänger sig på bogen i nedtagningen (blir lätt så om man använder sig av tyglarna), utan hela tiden bär (vilket är oerhört jobbigt för dem, så kräv inte för mycket, då faller dem bara ned på bogara).

Det blev lite virrigt, men jag hoppas du förstod, annars är det bara att fråga.

Vad jag gör är alltså en bäckenrörelse som säger till hästen att sätta sig mer på bakbenen, och får på så sätt ned tempot.
Det blev lite virrigt, men jag hoppas du förstod, annars är det bara att fråga.

Hej igen! Snällt att du svarade :) och jodå jag följer och håller med om resonemanget. Men undrar vad du konkret gör när du säger att du gör en bäckenrörelse som säger till hästen att sätta sig mer på bakbenen.... alltså hur gör just du denna bäckenrörelse för att få den effekten på just din häst?

Dra in magen allt du kan (tänk naveln skall slå i ryggraden) samtidigt som du spänner rumpan. Om du ställer dig framför spegeln och gör detta ser du hur ditt bäcken tippas. Tänk på att skänkeln skall ligga stilla och att du skallb vara rak i bröstryggen samtidigt som du gör detta.

/Malin

Dra in magen allt du kan (tänk naveln skall slå i ryggraden) samtidigt som du spänner rumpan. Om du ställer dig framför spegeln och gör detta ser du hur ditt bäcken tippas. Tänk på att skänkeln skall ligga stilla och att du skallb vara rak i bröstryggen samtidigt som du gör detta.

/Malin

:bow: TACK :bow: Kollade precis i spegeln - du har helt rätt :laugh: Ska börja träna på detta redan i kväll.

Vad bra med lite tips. Min häst var väldigt "rollig" i ökningarna, men han börjar bli allt bättre och bättre tycker jag.
Han har inte så mycket muskler i ryggen, men nu när han har lite mer kanske han orkar mer i ökningarna också.
Men ökade tölten väntar vi nog med ett tag till.

Om din häst har dålig muskulatur i ryggen anser jag att det är mycket markövningar som gäller. Löslongering, tömkörning, löshoppning, ja allt möjligt som inte innebär att du sitter på ryggen. Jag har också en islandshäst, 19 år gammal, har haft väldigt dålig muskulatur i ryggen för bara ett år sedan och nu går han som en prins, bättre än någonsin förut. (Jag har haft honom i 8 år..) Så jag känner min häst väldigt väl.

Men det rekommenderar jag, MYCKET markövningar!:idea:

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
777
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tidigare Ekenäsbon Stella Fältmarsch älskar sina islandshästar. Och det är speciellt gångarten tölt som hon gillar hos de här lugna...
Svar
0
· Visningar
113
Senast: Gunnar
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
294
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
340
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp