J
joanna
Skulle gärna vilja ha några tips om hur jag ska träna min häst att bli bättre på ökningar i tölten?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Skulle gärna vilja ha några tips om hur jag ska träna min häst att bli bättre på ökningar i tölten?
Annars i ren allmänhetär det bra med mycket tempoväxlingar, var bara nogrann med att nedtagningarna inte sker genom tyglarna, utan via sätet.
Skulle du kunna förklara exakt HUR man gör rent praktisk när man gör nedtagningar genom sätet och inte genom tyglarna? Vore jättesnällt för jag skulle gärna vilja veta.
Jag klarar halt från skritt riktigt bra för det mesta utan tygelhjälp, men just det där att ta ner tempo med hjälp av sätet utan att ta hjälp av tyglarna har jag inte fått grepp om.
Vad jag gör är alltså en bäckenrörelse som säger till hästen att sätta sig mer på bakbenen, och får på så sätt ned tempot.
Det blev lite virrigt, men jag hoppas du förstod, annars är det bara att fråga.
Dra in magen allt du kan (tänk naveln skall slå i ryggraden) samtidigt som du spänner rumpan. Om du ställer dig framför spegeln och gör detta ser du hur ditt bäcken tippas. Tänk på att skänkeln skall ligga stilla och att du skallb vara rak i bröstryggen samtidigt som du gör detta.
/Malin
Vad bra med lite tips. Min häst var väldigt "rollig" i ökningarna, men han börjar bli allt bättre och bättre tycker jag.
Han har inte så mycket muskler i ryggen, men nu när han har lite mer kanske han orkar mer i ökningarna också.
Men ökade tölten väntar vi nog med ett tag till.