Ökning av värdet på Nordsvenskar

C

caattiz81

Jag blir både ledsen och upprörd när jag läser annnonser på nordsvenskar som är till salu. Nordsvenskarna är i dagens läge få, avelssiffrorna går ner år efter år. Idag är dessutom efterfrågan stor på våra kära Nordsvenskar men av någon dum anledning "skänker" många bort hästarna. Jag själv skulle inte få för mig att sälja en häst under 25.000 + moms. Vi föder upp och lägger ner ett oerhört arbete före, under och efter dräktighetsperioden men får jämt och ständigt gå back tusentals kronor för att sedan ge bort fölet. Det är skamligt och vi borde höja statusen på vå kära Nordsvensk, fölungarna skulle inte säljas under 25.000 enligt min mening. Titta på Shirehästuppfödarna, de har en oskriven regel som innebär att de inte säljer en fölunge under 25.000 - 30.000 kronor. Skäms vi så mycket för att ta betalt för hästarna? Är vi så dåliga uppfödare att våra hästar inte är värde det priset?

Sv: Ökning av värdet på Nordsvenskar

Det låter ju lite märkligt att priserna är låga om efterfrågan är stor? Själv längtar jag efter att hitta en gård och äntligen kunna skaffa en nordis igen. :love:

Likadant är det med russ och fjordingar - de är inte tillräckligt "exotiska".

Hellre då en import utan stamtavla, gärna också synnerligen tveksamt uppfödd vad gäller foder, hovvård, avmaskning och dylikt.

Den betalar man dubbelt så mycket för som den seriöst uppfödda väl inridna hästen med bra stam både vad gäller prestation och exteriör...

Jag håller med - det är ett stort problem. Vi föder också upp nordsvenskar, men vi säljer dem inte som föl utan utbildar dem först. En bra häst går alltid att sälja, men visst är det svårt när så många dumpar marknaden genom att mer eller mindre ge bort hästarna.

Kan kanske också bero på att nordsvensken ändå är just SVENSK och därmed anses så vanlig här hemma och därför mindre intressant än t ex shire o andra utländska kallblod.

Finns det ingen marknad för våra fina nordsvenskar UTOMLANDS? :)

Jag kan inget om avel o sånt.... men lite tankar bara... (äger en bruksnordis)

Tycker att det är synd att vi inte värnar om de inhemska raserna nordsvensk och russ. Russaveln kan jag ingenting om men nordsvenskarna är ju inte många och tyvärr blir det mer och mer inavel i rasen. Det är delvis vi uppfödare som är skuld till det men även avelsorganisationen som inte tar varningarna på allvar. Jag har också bara hittills sålt inridna och inkörda hästar men från och med i år så kommer jag sälja fölen, dock inte "skänka bort" för en liten summa av 10.000 - 15.000. Jag har beställningar på föl efter mina ston flera år framöver, av någon anledning så verkar hingstar vara mest av intresse. Vet inte om det har med beställarnas intryck av min egen femåriga hingsts temperament som är mer lugnt temperamet. Jag har själv tagit initiativet att hovbroskröntga mina ston för att minimera risken för hovbroskförbening på deras avkommor då alla hingstar är/ska vara friröntgade från hovbroskförbening.

För att byta ämne så exporteras numera Nordsvenskar till Danmark, Norge, Tyskland, Holland, Österrike, Åland och USA men säljs skamligt nog för samma låga pris som i Sverige.

Fast har inte nordsvenskarnas pris lite med att det numera kommer en del "avdankade" från travbanorna, som går att komma över till ett lägre pris? Och att folk tycker att nordsvensk som nordsvensk?
Blev själv jätteförvånad över priserna på just nordisar när jag hittat flera annonser med häst plus utrustning (ibland tom vagn) på hästar i sina bästa år för kanske 10000:-.

Tillgång och efterfrågan.
Priset man är beredd att betala för en häst styrs av marknaden och har inget att göra med uppfödarens skicklighet och omsorg.

jag fick brev hem från FNH där de vädjar till alla stoägare att betäcka sina ston för att hålla rasen vid liv. Jag har själv ett jättefint sto med bra stam och trevligt temperament o hälsa(som jag btw. köpte för knappa 15000), skulle gärna ta föl om jag visste att det gick att sälja...men har inte råd/vågar inte riskera att bli stående med en häst till som inte går att sälja:(

Precis. Det finns ju uppenbarligen ett intresse att hålla liv i rasen. Dock krävs det en viss efterfrågan - eller att några få uppfödare bekostar allt med pengar ur egen ficka.

Även om man inom rasen skulle komma överens om att inte sälja hästar för mindre än X antal kronor löser det inte problemet om det inte finns köpare...

Det ska ju finnas folk som har råd att köpa en såpass dyr häst också.

Visst är det bra om uppfödare får tillbaka sina utlagda pengar samt en viss vinst, men det vore riktigt tråkigt om bara rika framgångsrika människor hade råd att ha egen häst.

Jämför med friesern som numera bara dom med stora fickor fulla med pengar har råd att köpa.

Själv är jag visserligen universitetsutbildad inom humaniora, men har aldrig lyckats få fasta välbetalda arbeten, liksom de flesta andra arkeologer blir det att ta diverse lärarvik, vara personlig assistent på deltid, ta tillfälliga jobb av diverse slag. Jag skulle aldrig ha möjlighet att få fram 30000:- kontant och inte heller få lån just pga av jag inte har fast tjänst.

Skulle mina gamla nordsvenskar ta slut och dom under tiden blivit så fruktansvärt dyra så som ni vill dvs 25000:- för ett föl!!!! Ja då blev det ingen häst alls.

Och då återstår bara att hoppa ner från ett stup eller att stjäla en????

Det lyckas för mig att försörja 2 ponnyer och 2 nordsvenskar i det dagliga med foder, hovis, veterinär etc...men inte få fram stora summor på en gång. Och så är det för väldigt många människor i Serige nuförtiden.

Jag har känslan av att folk som har mycket pengar väljer att köpa tex tinkeroch frieser, samt pre.... dom är inte nordsvenskfolk.

Jag missunnar inte alls uppfödarna pengar men vill man ha enorm vinst i sin djuruppfödning får man avla chihuahuor eller ngt.

/KT

Själv har man bara varit med om nordisar som kostar över 20 000 :smirk: Men det kanske är olika var man bor i landet oxå.

Jag gav 10´000 för mitt svarta sto som då va 4 år och oinriden. De hade suttit på henne ett par gånger bara..
Nu är hon utbildad inom western, har även tävlat en hel del och vunnit. Tävlar även hoppning på ca 120cm, tränad horsemanship och inkörd. Så om jag nu skulle sälja henne skulle jag nog vilja ha bra mycket mer.. Fast det kommer jag såklart ALDRIG höra.. :love:
Ska betäcka henne i sommar iallafall :D Planerar att föda upp om ett par år.. Hon har en jättebra stam så man får ju passa på :D:D

Jag gav 10´000 för mitt svarta sto som då va 4 år och oinriden. De hade suttit på henne ett par gånger bara..
Nu är hon utbildad inom western, har även tävlat en hel del och vunnit. Tävlar även hoppning på ca 120cm, tränad horsemanship och inkörd. Så om jag nu skulle sälja henne skulle jag nog vilja ha bra mycket mer.. Fast det kommer jag såklart ALDRIG göra.. :love:
Ska betäcka henne i sommar iallafall :D Planerar att föda upp om ett par år.. Hon har en jättebra stam så man får ju passa på :D:D

KungTulle skrev:
.

Jämför med friesern som numera bara dom med stora fickor fulla med pengar har råd att köpa.

Jag har känslan av att folk som har mycket pengar väljer att köpa tex tinkeroch frieser, samt pre.... dom är inte nordsvenskfolk.

/KT

Jag har en Frieser, och ja, dom är inte billiga, men det betyder väl inte att man inte kan föredra nordsvenskar? när jag letade häst var jag öppen för allt, bara den hade ngt vettigt innanför pannbenet.
Jag kollade även på annonser på nordsvenskar.....
Tycker inte Tinkerhästarna ligger högt i pris?

Senast ändrad av en moderator:

Bubbla skrev:
Fast har inte nordsvenskarnas pris lite med att det numera kommer en del "avdankade" från travbanorna, som går att komma över till ett lägre pris? Och att folk tycker att nordsvensk som nordsvensk?
Du får göra skillnad på nordsvensk och kallblodstravare! Ja, jag vet att kallblodstravaren har hetat nordsvensk travare men så är det inte längre. Det gör det också svårt för en nybörjare att välja rätt. De kanske letar efter en nordsvensk och köper en kallblodstravare. Det är inte riktigt det samma enligt mig.
Bubbla skrev:
Blev själv jätteförvånad över priserna på just nordisar när jag hittat flera annonser med häst plus utrustning (ibland tom vagn) på hästar i sina bästa år för kanske 10000:-.
Det där fattar inte jag heller! Det dubbla är ju fortfarande ganska billigt. Där håller jag med caattiz81, nordsvenskar är alldeles för billiga. När jag veterinärbesiktigade en valack jag hade sålt sa veterinären att under 10000 skulle jag inte gå, då fanns det risk för enkel biljett Italien. Tänk om folk kunde fatta att det finns skrupelfria människor som gladeligen tjänar en hacka på din billiga nordsvensk. Ha vett att ta betalt, annars gör någon annan det!

caattiz81 skrev:
Tycker att det är synd att vi inte värnar om de inhemska raserna nordsvensk och russ. Russaveln kan jag ingenting om men nordsvenskarna är ju inte många och tyvärr blir det mer och mer inavel i rasen. Det är delvis vi uppfödare som är skuld till det men även avelsorganisationen som inte tar varningarna på allvar.
Russen har tagit hand om sina hingstlinjer på ett föredömligt sätt genom att peka ut vilka hingstlinjer det bör tas in hingstar efter innan de försvinner. Det har de gjort i stamboken och det önskar jag att FNH också kunde göra. Fortfarande har vi ganska många linjer kvar.

I stället för att ta rätt på det vi har, har många satsat på norskt blod och i Norge har de tagit in nordsvensk hingstar för att undvika alltför hård avel på Gjestar som ligger bakom på allt döle. Tidigare har de också använt kallblodstravare. Går vi måhända över ån efter vatten?

När det gäller att ta reda på de udda stammarna har vi Gustaf Håkansson som har tagit fram både Bellman från Benus-linjen och Pan från en numera utgången linje. Faktiskt ska Arne Emanuelsson ha en eloge också som har tagit rätt på Valde-blodet genom Äppling och Osman-blodet genom Hajson. Titta här under "hingstar" och där under "hingstlinjer" vilken betydelse det har haft för de linjerna. T o m Kåre Gustafsson har gjort en insats genom att ta fram Helmer efter att ha haft Holme en säsong. Det går att göra något om man vill!
caattiz81 skrev:
Jag har själv tagit initiativet att hovbroskröntga mina ston för att minimera risken för hovbroskförbening på deras avkommor då alla hingstar är/ska vara friröntgade från hovbroskförbening.
Det har uppfödaren till hingsten Radar också gjort så det är fler än du som tänker i samma banor.
caattiz81 skrev:
För att byta ämne så exporteras numera Nordsvenskar till Danmark, Norge, Tyskland, Holland, Österrike, Åland och USA men säljs skamligt nog för samma låga pris som i Sverige.
USA har jag inte hört om men de andra vet jag om. När gick det i väg nordsvensk till USA och vem sålde dit?

Atle skrev:
Du får göra skillnad på nordsvensk och kallblodstravare! Ja, jag vet att kallblodstravaren har hetat nordsvensk travare men så är det inte längre. Det gör det också svårt för en nybörjare att välja rätt. De kanske letar efter en nordsvensk och köper en kallblodstravare. Det är inte riktigt det samma enligt mig.

Det var ju precis så jag menade (fast jag visste inte att det fanns ett formellt namnbyte). Att många tänker att varför ska jag köpa en nordsvensk när jag kan få en kallblodstravare som är billigare...(men kanske inte lämplig för det de tänkt sig). Jag har ingen egen större erfarenhet av nordisar vare sig bruks eller kallblodstravare, men jag kan tänka mig att letar man efter en stabil, lugn bra familjehäst är den första att föredra.

Men kanske saknas det lite marknadsföring från nordsvenskfolkets sida? Vet inte hur det ser ut på ardennersidan men det folket är ofta ute och visar upp sig på t ex Globen m.m. Och känns kanske lite mer sammansvetsade och brinnande för "sin" ras.

Kände mig bara tvungen att göra en liten påpekning om ovanstående inlägg. Söker man en lugn trygg familje häst så är inte en nordsvensk att rekommendera. Särskilt inte en ung sådan. Klart att det finns dem som är hur lugna o snälla som helst men detta är väldigt starka hästar med mycket vilja, passar inte barn.
Har haft 17 nordsvenskar genom mina dar och alla utom en (som va en 27 årig pensionär) har vart väldigt tuffa att få ordning på.
Det är iallafall min erfarenhet, sen finns det alltid undantag.
Men det krävs mycket för att stoppa en sådan när den väl vill nånstans :angel:

Fast ska de inte vara lugna och trygga? Förutsatt att de är utbildade och vettigt hanterade förstås? Och med familjehäst menade jag inte barnhäst, utan en häst man kan ha kul med tillsammans hela familjen. Alla hästar inkl. shettisar är för starka för barn att hantera helt själva om de sätter den sidan till. Och vilken häst som helst som vill gå gör det om den verkligen vill (där handlar det mer om hantering tycker jag...).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka