Sv: oklippt häst
Vintertäcke på vinternmed andasfunktion. Regntäcke kyler ner hästen när det är minusgrader och du kan riskera att ge hästen korsförlamning, egen erfarenhet tyvärr.
Om det är ett lätt regntäcke och hästen har oklippt päls, så har pälsen en viss förmåga att fortfarande resa sig och skapar ett värme luftrum.
men jag håller i princip med dig - ett LÄTT fodrat regntäcke, fleece, är bättre isåfall. I MINUS grader - är det över nollan räcker det oftast gott och väl med ett regntäcke. Även om det är en varm individ, med pälsen kvar som sagt, kan ett sånt täcke funka bra även om det är ett fåtal minusgrader.
Är det kallare än så håller jag helt med dig.
Trådskaparen: Problemet du beskriver är knappast hästens problem. den verkar nöjd och ofrusen, eller? Isåfall är väl problemet att den blir blöt när du ska rida och måste torkas. Om den rids mycket skulle jag lägga på ett täcke vid nederbörd om den fryser. Om den inte fryser annars, så låt den gå otäckad, om den är van vid det, den blir ju inte blöt i kallgrader.
Om du ska lägga på ett thermotäcke så lägg ett TUNT sådant. finns ingen anledning att täcka en häst som inte fryser med mer än nödvändigt, för att du vill ha den torr.
det tunnaste jag känner till thermomässigt är 150 gram. De är svåra att hitta i utetäcken.
varför blir den blöt i snön om de är minusgrader?????