oklippt häst

M

mandaa

Jag har en foderhäst som är oklippt ,
jag rider varje dag och ska börja träna efter vintern .
hon har väldigt kort vinterpäls och blir inte mycket svettig .
Men eftersom jag rider varje dag och det snöar ute så är hon dyngsur varenda dag när jag tar in henne :crazy: Men nu undrar jag om jag ska sätta på henne regntäcke ? eller thermotäcke ? tacksam för svar :D

Sv: oklippt häst

Vintertäcke på vinternmed andasfunktion. Regntäcke kyler ner hästen när det är minusgrader och du kan riskera att ge hästen korsförlamning, egen erfarenhet tyvärr.

Jag skulle klippa hästen och sedan täcka henne om det är så att du "måste" täcka henne.
Sätter man bara på ett tunt täcke tar man bort pälsens funktion och hästen kommer troligtvis börja frysa. Och sätter du på ett varmare täcke nu kommer hon antagligen bli överhettad och det är inte bra alls.

Om hon fryser så skulle jag definitivt lägga på täcke, men gör hon inte det så skulle jag kanske lägga på ett vanligt regntäcke eller så för att hon inte ska bli blöt. Fast det kan ju bli kallt på ryggen med ett ofodrat regntäcke om det är blött, så kanske ett fleecefodrat regntäcke :)
Men om du har ett fodrat täcke bör hon ju ha det även de dagar då det inte är snö/regn, annars blir det ju konstig omställning varje dag.
Men kan du inte fråga personen du "hyr" av hur hon/han gjorde? Så det blir samma som hon är van vid :)

Vintertäcke på vinternmed andasfunktion. Regntäcke kyler ner hästen när det är minusgrader och du kan riskera att ge hästen korsförlamning, egen erfarenhet tyvärr.

Om det är ett lätt regntäcke och hästen har oklippt päls, så har pälsen en viss förmåga att fortfarande resa sig och skapar ett värme luftrum.

men jag håller i princip med dig - ett LÄTT fodrat regntäcke, fleece, är bättre isåfall. I MINUS grader - är det över nollan räcker det oftast gott och väl med ett regntäcke. Även om det är en varm individ, med pälsen kvar som sagt, kan ett sånt täcke funka bra även om det är ett fåtal minusgrader.
Är det kallare än så håller jag helt med dig.

Trådskaparen: Problemet du beskriver är knappast hästens problem. den verkar nöjd och ofrusen, eller? Isåfall är väl problemet att den blir blöt när du ska rida och måste torkas. Om den rids mycket skulle jag lägga på ett täcke vid nederbörd om den fryser. Om den inte fryser annars, så låt den gå otäckad, om den är van vid det, den blir ju inte blöt i kallgrader.
Om du ska lägga på ett thermotäcke så lägg ett TUNT sådant. finns ingen anledning att täcka en häst som inte fryser med mer än nödvändigt, för att du vill ha den torr.

det tunnaste jag känner till thermomässigt är 150 gram. De är svåra att hitta i utetäcken.

varför blir den blöt i snön om de är minusgrader?????

Senast ändrad:

Ja jag vill bara inte att hon ska vara blöt när jag ska rida .
Så ni tycker regntäcke eller ofodrat thermo täcke när det snöar/regnar ?

Ja jag vill bara inte att hon ska vara blöt när jag ska rida .
Så ni tycker regntäcke eller ofodrat thermo täcke när det snöar/regnar ?

Jag tycker att du ska ha regntäcke med ett fleecefoder eller fleecetäcke under (precis som Mackan föreslår). Bara regntäcke blir för kallt och tätt (blir kondens innanför täcket från fukten som hästen avger oavsett om tillverkaren påstår att det har andasfunktion). Min travare har alltid fleecetäcke med regntäcke ovanpå när det regnar/snöar och är kallt (alltså inte på sommaren). Under alla år jag har haft häst har jag aldrig kommit på något bättre :) Dessutom är det lättare att tvätta två tunna täcken än ett tjockt, vilket underlättar oerhört:idea:

På vilket sätt skulle det vara skadligt?
De flesta hästar som jag ser som går med täcken ändrar rörelsemönster.
Vilket jag anser kunna vara ganska skadligt. Så det är ju dumt att sätta på hästen ett täcke enbart för din egen skull.

Ett ofodrat regntäcke är så lätt att det inte plattar till pälsen utan låter den fungera. Det lägger jag på min häst ibland om det snöar/regnar mycket och jag ska rida sen. Det funkar jättebra och hon går utan täcke annars. Det blir INTE kondens på insidan av ett bra regntäcke som andas. (såg att någon skrivit det)
Men behövs alltid täcke? Om hästen bara är lite blöt men i övrigt ren i pälsen så går det att dra bort snö med svettskrapan och torka lite med handduk. Då slipper hästen täcke.

Senast ändrad:

På vilket sätt skulle det vara skadligt?
De flesta hästar som jag ser som går med täcken ändrar rörelsemönster.
Vilket jag anser kunna vara ganska skadligt. Så det är ju dumt att sätta på hästen ett täcke enbart för din egen skull.

:bow::bow: Jag måste buga åt ett sådant inlägg. Tänk om fler tänkte så. Håller helt med om att hästarna ofta ändrar sitt rörelsemönster när de är täckade. :bow:

Jag brukar ha fleecefodrat regntäcke om jag har det för vätans skull.
Ta inte på fodrat vintertäcke om hästen inte behöver det!!
Tycker inte att ofodrade regntäcken är bra heller, de blir väldigt lätt kyliga.

Sen så blir ju inte hästen blöt av snö, det stannar ju kvar ovanpå pälsen. Är den bara lite fuktig så släng på ett fleecetäcke innan du ska rida som kan torka upp det värsta.
Men de dagar det är väldigt blött och fuktigt, eller risk för regn så kan du ju slänga på täcke.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
702
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 792

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Unghästfasoner?