Okey - mycket lättare fråga...

Sv: Okey - mycket lättare fråga...

okey en individ försöker sätta fart på den andra

vad det gäller klining så tas det intiativet av den som är låg i rang, hur är det med lek?

Är det den ranghöge som säger nu lajjar vi, den ranglåge, eller vilket som?

Min erfarenhet:

En lägre kan bjuda in till lek, och om den då bjuder in en riktigt ranghög så kanske den leker, eller är ointresserad och nonchalerar, så länge den lägre inte blir alltför påstridig och en ung individ kan få vara ganska på innan det ev sägs ifrån. Den höge känner sig inte hotad och behöver inte markera så hårt.

En som inte inte är fulllt så hög själv kan känna sin ställning hotad och ta till markeringar direkt om den inte vill leka och bjuds in av en lägre.

En högre kan alltid bjuda in en lägre, och och om den riktigt höga får för sig att leka gör ofta alla det....alla rejsar tex.

Min erfarenhet alltså, bara.

Två ston - som då inte brottas som grabbar.
om det ena stoet vallar (jagar fast utan att se arg ut) det andra som inte vill bli vallad utan bockar.

är det lek? Kanske tvångslek :D

Hingstarna rejsade ju runt sådär - dominant vallade - men då verkade alla vara intresserade...

Kan man inbjuda till lek genom att springa fram och ruska på huvudet?

Frågelådedags :D

Senast ändrad av en moderator:

Ha ha jag kan inte alla svar, bara spånar från vad jag har sett.:angel:

Ruska på huvudet dvs lite krumbukta är lekinvit särskilt valcaker/hingstar gör så Men även ston.

Nja stona, det låter som försök att sätta sej över/testa den andra.

Ston leker och jagar, "tafatt" men då ska de växla jagandet, först den ena sen den andra. OM en jagar hela tiden, nja, mer provocerande/testande. Tänker jag. Den andra kan ev få nog och klippa till,- så var den leken över. :crazy: KAn ge onda knän eller andra sparkskador på provokatören.

Sen handlar det om - finns fler hästar i samma hage, hur är de inblandade osv. Om två hästar av samma kön tjafsar är ofta en av andra könet inblandad även om det är i bakgrunden:cool:

Jo, om en häst springer fram och ruskar på huvudet kan det vara provokativ gest också. Vår ponny gjorde så tex när hon skrämde grannens barn ur hagen:angel: Det beror lite på hållning mm hur gesten ska uppfattas, enligt vad jag tänker.

När hingstar ruskar på huvudet ska man nog se upp, dom utmanar och dominerar då, om dom gör det på ett "högrest kaxigt sätt"

Senast ändrad av en moderator:

i din situation som jag misstänker är i samband med hopsläpp är det troligtvis INTE lek utan testande av den andres position och en del av ranguppgörelse. tar upp till ett par veckor att lösa ibland.

Väldigt olika. Som jag alltid hävdar så är den inre känslan nr 1 i allt en häst gör. En häst som vill leka är lekfull och den känslan känner en annan häst av mycket tydligt, ffa om den riktas till respektive.

Hur man sen går tillväga varierar självklart, precis som för oss människor. Att sätta fart på varandra är ett sätt, men det måste göras på rätt sätt. Det är alltså inte samma sak som att jaga bort ngn. Sen är lek i regel alltid en dominanshandling. Lek går ut på att dominera/testa varandra - på en positiv nivå. Och är till för att lära sig sin och andras plats i flocken.

All kommunikation skulle kunna klassas som lek egentligen. Men jag antar att det du menar är den sortens vilda lek som man ofta ser bland unghästar och föl, med skutt, och snabba vändningar. ;)

Nej. Jag var faktistk ute efter ett svar som ditt :)

Jag har noterat att en del NH människor har en intressant input

Tackar och bockar :bow:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kursen är öppen för alla som vill lära sig mer om att bygga säkra fälttävlanshinder för träning. Lär dig mer om hur du med enkla medel...
Svar
0
· Visningar
129
Senast: Gunnar
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag behöver råd. Jag har köpt en 5 åring som inte är riden jättemycket. Nu har jag märkt att varje gång hon börjar bli trött stannar...
Svar
13
· Visningar
1 524
Hästhantering Någon som vet om man kan ha hästen i en hage där man målat staketet? Faller ju en del färg i gräset under målningen så att säga.
Svar
3
· Visningar
497
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama