Sv: Ökenråtta
Det är väl mongoliska gerbiler du varit och tittat på gissar jag ,det är ju det som brukar kallas ökenråtta i folkmun.
Luktar gör de inte alls, men städar man inte stället de kissar på så kan det uppstå lukt såklart, särskilt om de utser ett trätak till kissplats, det suger åt sej.
Du måste ha två stycken, de är flockdjur. Det är inte särskilt bitiga, men min erfarenhet säger mej att zoo-gerbiler ändå är mer benägna att hugga till vid stress, än vad uppfödarnas gerbiler är. Jag har haft 8 st gerbiler utspridda på ca 15 års tid.
Tama - allting är relativt. Det är inte ett djur som trivs med att sitta och bli klappad en längre stund, så som marsvin gör. De är alldeles för aktiva och nyfikna för det. Men handtama är lätt att få dem, dvs orädda, men som sagt, det är få individer som är nöjda med att sitta still i famnen. Dock finns de, särskilt hanar.
Jag vet inte hur gamla dina barn är men gerbiler är definitivt inte ett djur för mindre barn, om barnen inte är extremt lugna av sej. Min unge har fått hasa sej fram sen 4-årsåldern pga att vi levt med råttor och gerbiler, och han är väldigt duktig. Dock skulle jag aldrig låta honom hålla på att plocka upp dem själv (han är ändå snart 11 år), eftersom de är så små och sprättiga. Det räcker med att grannen stänger dörrn lite för häftigt så hoppar de ur handen och ett brutet ben är aldrig kul.
I övrigt rekommenderar jag varmt gerbiler, men de kräver aktivering och motion för att trivas. Får de det, så kan ni ha mycket kul ihop!