Ökenråtta

Wassego

Trådstartare
Jag har varit och tittat på ökenråttor idag i djuraffären. Åh, va söta! nu är det så att jag funderar på att köpa två stycken och nu undrar jag hur de är att ha. På djuraffären sa de att de är snälla och sällan bits. Vi åker bort ca 2 helger i månaden och det skulle inte vara några problem tyckte hon för de klarar sig bara man har fixat mat, sand och vatten till dem. Låter ju som det perfekta djuret för oss. Men hur är det, luktar de mycket? Kan man få dem tama så att barnen kan gosa lite med dem? Tips och råd mottages gärna!

Sv: Ökenråtta

Dom luktar inte, (va jag vet)
En kompis har två stycken i en bur, å de luktar inte alls. Dock kanske jag har haft turen å vara i rummet där dom bor när hon precis bytt sand, å gjort rent, men jag tror inte det.
Öken råttor är mycket snälla å går lätt att få tama.
Tänk bara på att dom är små, å en liten barnhand lätt kan bli lite för hårdhänt ibland.

Lycka till med dina nya husdjur!
Läs mera här: http://www.djurklinikenvasteras.se/info.asp/id/1860

Ökenråtta.....är det gerbil eller degu du syftar på?
Vad jag vet är det nämligen gerbil som kallas ökenråtta.
Om det är det så rekommenderar jag den här sidan:
http://welcome.to/gerbilsektionen
Där finns bra information tycker jag.

Har inte haft själv, men de jag har haft kontakt med har varit väldigt tama och trevliga - om de pysslas om vill säga ;) . Men det låter ju som om era barn kommer pyssla mycket med dom.

Har tänkt på det där med barnen, att de lätt kan vara lite hårdhänta. Vi har mest haft stora djur förut, hästar, katter och kaniner. Men de är ju vana med djur och vet att man ska hantera dem varsamt så jag tror att det kommer att gå bra. Dessutom kommer de inte att få hantera djuren utan att jag, eller annan vuxen är med.

Gerbil är det jag menar. Hon i djuraffären sa att de gick att få väldigt tama om man höll på mycket med dem och det tror jag att både barnen och jag kommer att göra. Hoppas på att det kommer att bli bra, ska ta med barnen dit i kväll och titta på dem och se vad de tycker. De var inte leveransfärdiga förrän om en till två veckor. Men ack så söta! :love:

Låter bra det där, med att dom får hantera om det är en vuxen med!
Jag vet själv när man va liten å man höll i något litet....
Gärna om det va en hamster eller nått som fick "spunk", men blev lite rädd å kunde bara släppa ner djuret på golvet... :crazy:

Ja, precis! Det kan ju lätt bli så där när det är barn inblandade så det gäller att vara med och lära barnen och förklara att det gör ont på dem och så. Hade en kompis när jag var liten som hade marsvin och hon var inte så speciellt snäll mot den kommer jag ihåg... :(

Jag har visserligen bara haft gerbiler en gång i livet, men om mina var nåt att döma efter kan jag verkligen rekommendera dem som husdjur! Mina var jättelätta att få tama trots att de var 4-5 månader gamla och knappt hanterade när jag fick hem dem (från zooaffären jag där jag jobbade - de var "för gamla" - läs: inte tillräckligt små och söta - för att säljas och skulle bli ormmat om ingen förbarmade sig över dem :( ).
Jag hade dem i ett akvarium modell större, och det fungerade utmärkt. Bur kan bli lite knepigt om inte "botten" är väldigt hög, för de gräver väldigt mycket.
Det är väldigt luktfria - min far, som är hyperkänslig för lukter och klagar högljutt om städningen av chillaburen blir en dag sen, hade aldrig något att anmärka på gerbilerna.

...nu blev jag nästan lite sugen på att skaffa nya. :) De är verkligen jättetrevliga djur. Och snälla - under min zooaffärskarriär hann jag med att bli biten av de flesta djursorter (mest hamstrar dock - onda djur! :devil: ), men aldrig någonsin av en gerbil.

Det är väl mongoliska gerbiler du varit och tittat på gissar jag ,det är ju det som brukar kallas ökenråtta i folkmun.

Luktar gör de inte alls, men städar man inte stället de kissar på så kan det uppstå lukt såklart, särskilt om de utser ett trätak till kissplats, det suger åt sej.

Du måste ha två stycken, de är flockdjur. Det är inte särskilt bitiga, men min erfarenhet säger mej att zoo-gerbiler ändå är mer benägna att hugga till vid stress, än vad uppfödarnas gerbiler är. Jag har haft 8 st gerbiler utspridda på ca 15 års tid.

Tama - allting är relativt. Det är inte ett djur som trivs med att sitta och bli klappad en längre stund, så som marsvin gör. De är alldeles för aktiva och nyfikna för det. Men handtama är lätt att få dem, dvs orädda, men som sagt, det är få individer som är nöjda med att sitta still i famnen. Dock finns de, särskilt hanar.

Jag vet inte hur gamla dina barn är men gerbiler är definitivt inte ett djur för mindre barn, om barnen inte är extremt lugna av sej. Min unge har fått hasa sej fram sen 4-årsåldern pga att vi levt med råttor och gerbiler, och han är väldigt duktig. Dock skulle jag aldrig låta honom hålla på att plocka upp dem själv (han är ändå snart 11 år), eftersom de är så små och sprättiga. Det räcker med att grannen stänger dörrn lite för häftigt så hoppar de ur handen och ett brutet ben är aldrig kul.

I övrigt rekommenderar jag varmt gerbiler, men de kräver aktivering och motion för att trivas. Får de det, så kan ni ha mycket kul ihop! :love:

Gerbiler är rätt roliga djur tycker jag, vi har fött upp sånna som vi sedan har sålt vidare till djuraffärer sen, fast nu har vi inte längre några kvar...
Jag tycker inte att de lucktar någe spec. men det biter på ALLT. (dock inte människor).
Jag tyckte att det gick lätt att få dem tama, även om dem är ganska ättriga av sig och kan va väldigt snabba...

Lycka till med dem om du har tänkt köpa dem :p

Bur kan bli lite knepigt om inte "botten" är väldigt hög, för de gräver väldigt mycket.

Har nog tänkt ha dem i mitt akvarium som jag ändå inte använder längre. Hon sa på djuraffären precis som du säger här, att de gräver väldigt mycket.

De är verkligen jättetrevliga djur. Och snälla - under min zooaffärskarriär hann jag med att bli biten av de flesta djursorter (mest hamstrar dock - onda djur! :devil: ), men aldrig någonsin av en gerbil.

Har hört att hamstrar inte ska vara så snälla... Valet stod mellan dvärghamster och Gerbil och jag tycker det låter som jag valt rätt ;)

Fast det beror mycket på hur mycket man håller på med hamstern!
Min var jättesnäll och skulle aldrig kommit på tanken att bitas (rysk vintervit).

Det är väl mongoliska gerbiler du varit och tittat på gissar jag ,det är ju det som brukar kallas ökenråtta i folkmun.

Japp.

Du måste ha två stycken, de är flockdjur. Det är inte särskilt bitiga, men min erfarenhet säger mej att zoo-gerbiler ändå är mer benägna att hugga till vid stress, än vad uppfödarnas gerbiler är.

Jag har beställt två stycket från samma kull, det skulle gå bra sa zooaffärspersonen.

Jag vet inte hur gamla dina barn är men gerbiler är definitivt inte ett djur för mindre barn, om barnen inte är extremt lugna av sej. Min unge har fått hasa sej fram sen 4-årsåldern pga att vi levt med råttor och gerbiler, och han är väldigt duktig. Dock skulle jag aldrig låta honom hålla på att plocka upp dem själv (han är ändå snart 11 år), eftersom de är så små och sprättiga. Det räcker med att grannen stänger dörrn lite för häftigt så hoppar de ur handen och ett brutet ben är aldrig kul.

Mina barn är tre, sju och nio år och väligt snälla och lugna. Jag kommer aldrig att låta dem hantera djuren ensamma utan mig eller annan vuxen. Vi har alltid haft djur men förut har vi haft större djur, häst, katt och kanin, men det är vana vid djur och vet att de ska hanteras varsamt och tillsammans med vuxen.

Sandraaa skrev:
Gerbiler är rätt roliga djur tycker jag, vi har fött upp sånna som vi sedan har sålt vidare till djuraffärer sen, fast nu har vi inte längre några kvar...
Jag tycker inte att de lucktar någe spec. men det biter på ALLT. (dock inte människor).
Jag tyckte att det gick lätt att få dem tama, även om dem är ganska ättriga av sig och kan va väldigt snabba...

Lycka till med dem om du har tänkt köpa dem :p

Djuraffärspersonen sa att man inte skulle ha plast utan bara trä och papper till dem för de gnager på allt. :D

hemlig skrev:
Fast det beror mycket på hur mycket man håller på med hamstern!
Min var jättesnäll och skulle aldrig kommit på tanken att bitas (rysk vintervit).

Jo,så är det väl. Jag hörde att dvärghamstern skulle vara "snällare" än vanlig hamster. Men jag vet inte, jag har inte någon erfarenhet av hamstrar, bara vad jag hört att de ska vara lite bitiga.

Jo, har träffat på bitiga hamstrar också, måste jag ju erkänna......fast de var inte hanterade så värst mycket från början då heller.

Det kommer nog gå fintfint med dina rådisar ska du se.....jag håller tummarna! :love:

Jag säger bara en sak speciellt när det gäller hamstrar.
Avel!!!!
Det är mycket avgörande för om man får hem en bitig hamster eller ej. En mycket välavlad hamster där temperament fått utrymme biter inte även om den är ohanterad.
Grossistavlade får inte alltid det utrymmet att vara avlade efter temperament och då får man vad man köper...risk för aggresiva hamstrar.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 340
Senast: Enya
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 425
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 294
Senast: Ajda
·
Katthälsa (Långt inlägg) Hej! Jag har en hankatt (okastrerad, ska kastreras imorgon) som är ca 9 månader. Han ska alltid vara med överallt och...
Svar
6
· Visningar
2 430
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama