Okej torrfoder?

Centaur

Trådstartare
Vet att blötmat är bättre. :) Men katterna är hungriga på natten, och jag kan inte ha blötmat stående framme då eftersom den blir dålig. Så då får de torrfoder. Funderar på vad som är minst dåligt att ge dem? De är ganska kräsna och inte några storätare, så det måste smaka gott och gärna ha högt energiinnehåll.

Vad skulle ni rekommendera?
 
Sv: Okej torrfoder?

Eukanuba är ett av de bästa fodren. Sen har det kommit fler med hög kötthalt, men som måste beställas via nätet.
 
Sv: Okej torrfoder?

Applaws är ett foder jag gillar "på pappret" (har inte fått hem det än). Hela 80% kött.
Går dock inte att köpa i sverige, så man måste kolla utomlands.
Kolla zooplus.com, lika enkelt som att beställa från foderbilen.

Tidigare har jag använt Acana, vilket också innehåller mycket kött. Finns bl.a. på foderbilen, jag har även köpt det i lokala djuraffären men dom brukar tyvärr bara ta in några få säckar per gång så det är slut väldigt ofta.
 
Sv: Okej torrfoder?

Är du säker på att blötmaten blir dålig över natten?

Jag har blötmat stående framme i ibland över 12 timmar utan att den blir dålig hemma hos mig. Det enda som händer är att den torkar lite på ytan.

Annars rekommenderar jag oxå Eukanuba.
 
Sv: Okej torrfoder?

Min katt vägrar äta Eukanuba. Ett tag fick hon Orijen, det gick ner men hon blev fruktansvärt ful och tråkig i pälsen.
Så jag ger RoyalCanin Persian. Det älskar hon, hon kan äta det ordentligt (lite kort nos, perserkorsning, så vissa sorter tuggar hon inte ordentligt -> tandproblem).

TS
Undrar också, är du helt säker på att blötmaten inte kan stå framme? Att den stelnar lite på ytan är normalt sett ingen fara.
 
Sv: Okej torrfoder?

Ja, men ändå är Eukanuba bättre för katten generellt än RC's alla foder. Sen att kisse inte äter är en annan femma. RC har så mycket smakämnen på sin mat så det flesta katterna äter den.
 
Sv: Okej torrfoder?

Ja, de är i badrummet på natten och där är det ganska varmt. Men även på dagtid när maten är i köket så vägrar de äta "gammal" mat, dvs mer än en halvtimme gammal... ^^ Då duger den icke, då kräver de NY mat. :p

Skall kolla på Eukanuba! Är det vilken som helst variant? Applaws har jag aldrig hört om men skall undesöka om de har något vettigt. :)

RC har jag gett tidigare (köpte från vet), men den tyckte de inte om. Just nu äter de Purina indoor och den är de väldigt förtjusta i men vill helst ge något nyttigare...
 
Sv: Okej torrfoder?

Jag trodde torrfoder var bättre för kattens tänder. varför är blötmat bättre att ge dem? Mina äter bara Hills torrfoder,..
 
Sv: Okej torrfoder?

Torrfoder är alldeles för poröst för att göra nån större skillnad på tänderna. Ger man blötmat kan man låta dom tugga på råa kycklingvingar nån dag i veckan, mycket bättre än torrfoder! Om nu katten äter det förstås. Vilket mina inte gör :grin:
 
Sv: Okej torrfoder?

Jag har ju försökt få mina att äta "riktigt" kött men det är de inte intresserade av. Sett att mina utekatter som får äta många möss alltid har haft friskare tänder än innekatterna.

Har beställt Applaws iaf, 80% kött låter ju jättebra. Hoppas de gillar det!
 
Sv: Okej torrfoder?

Att torrfoder skulle vara bra för tänderna är som att säga att kex är bra för tänderna. Ungefär, lika poröst.

Som sagt är det råa ben som håller tänderna rena.

Blötfoder är bättre för att katter annars inte får i sig den vätska de behöver. De har väldigt dålig törstkänsla och drickdrift så de får majoriteten av sin vätska från den mat de äter.
Torrfoderkatter är ofta kroniskt uttorkade. Och det kan leda till njur och urinvägsproblem längre fram.
 
Sv: Okej torrfoder?

Om de inte gillar applaws så är det eukanuba maintenance som är "standard". Behöver de lite mer hull på benen brukar eukanuba kitten vara ett bra tillskott, det är vad den magra av mina avelshanar håller hullet bäst på (den andre har inte hört det där med att fertila hanar ska äta dåligt utan håller sig ganska rund på bara blötmat :D)
 
Sv: Okej torrfoder?

Okej! Hade jag ingen aning om. Jobbigt då mina inte äter blötmat alls, de gillar det inte.. Nu har jag iof inte testat allt heller, eller ens särskilt många sorter., men generellt är det inte så poppis..
 
Sv: Okej torrfoder?

Jag har läst att det inte spelar någon roll vilken typ av foder man ger: torrfoder, blötfoder och så fanns det något tredje jag inte kommer ihåg. Huvudsaken var att det var mat med bra kvalitet som veterinärer osv rekomenderar. Ska man ge torrfoder behöver man dock hålla koll på så att katterna dricker ordentligt. Fördelen med torrfoder är enligt de sidor jag läst på att de använder sina tänder.
 
Sv: Okej torrfoder?

Oj, oj, oj vad mycket felinformation på den sidan du länkar till.

Torrfoder är lika bra för katters tänder som knäckebröd för oss människor, bla.

Jag rekommenderar inte att ta fasta på informationen på den sidan. Och att Royal Canin och Hills skulle vara bra torrfoder?
Finns en del där som är vettigt men som alltid så måste man vara väldigt kritisk när man läser såna "himmagjorda" faktasidor.
 
Sv: Okej torrfoder?

Huvudsaken var att det var mat med bra kvalitet som veterinärer osv rekomenderar.

Man ska dock ha koll på att det inte direkt ingår någon utbildning i näringslära för katt när man läser till veterinär. Det är inte sällan dom får gratisutbildningar/föreläsningar hos de större foderföretagen, som självklart vill framställa sitt eget märke som det bästa valet.
Snarare bör man sätta sig in i hur det hela fungerar på egen hand, så man själv kan granska fodrets innehåll och se om det är lämpligt för en katt eller inte. Är man osäker så kan man fråga, t.ex. här, och då få flera olika personers syn på saken.

En vän var inne på ett av landets djursjukhus med sin katt nyligen. När hon skulle hämta upp katten ville hon prata lite om fodret med veterinären, hon blev väldigt förvånad när veterinären aldrig hört talas om BARF och istället rekommenderade torrfodret Purina.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
440
Senast: Krålus
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
742
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 466
Senast: Hazel
·
Katthälsa Min devån Seven har tyvärr gått upp ordentligt i vikt. Hon är konstant hungrig och berättar det för alla. Eller mig då, eftersom jag är...
Svar
10
· Visningar
1 020
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp